Hoe moet je vertellen dat je zwanger bent?

Zelf heb ik ook lange tijd aan de 'andere' kant gestaan waarbij ik graag zwanger wilde worden en dat niet lukte en anderen om me heen wel zwanger werden. Dat blijft altijd pijnlijk. 
Wat ik erg fijn vond als er een aankondiging was, was dat het mij persoonlijk werd verteld (zonder anderen dan mijn partner erbij) en ik vond het altijd prettig als ik het als 1 van de eersten wist. Daarnaast was het fijn als aan mij de ruimte werd gegeven om te voelen wat ik voelde en ik me niet verplicht voelde om blij te moeten zijn, want dat was ik op dat moment eigenlijk nooit.
Ik denk dat ik je dus, net als de anderen, aan zou willen raden om zo eerlijk mogelijk te zijn en ruimte te laten voor alle emoties die zij voelen. Misschien kun je de "duur" van het moment ook niet te lang maken. Ik wilde vaak zo snel mogelijk alleen zijn om deze pijn te verwerken zonder mensen om me heen. 
Ik heb me altijd beseft dat het voor de ander lastig was om dit nieuws te vertellen, maar zolang men vooral eerlijk was en ruimte liet voor alle gevoelens, werd het toch een beetje draaglijk. Overigens duurde dit bij mij vaak een paar dagen en kon ik daarna uiteindelijk altijd ook blij zijn, maar dat had tijd nodig. 
Succes en uiteraard ook gefeliciteerd met de zwangerschap!

Heb je ook al nagedacht over de toekomst en jullie vriendschap? 
Onze ervaring is namelijk dat het contact verwatert. Dit hebben we inmiddels met 2 vriendenkoppels van ons meegemaakt waar we heel close mee waren, ze zijn niet eens op kraambezoek geweest van onze 3e en na onze 2e zijn ze ook niet meer langsgeweest. Terwijl we daarvoor eigenlijk best vaak contact hadden. Van 1 vriendenkoppel wist ik dat hij absoluut geen kinderen wou en zij wilde heel graag, hij heeft ons ook niet gefeliciteerd met de 3e en ook tijdens hun kraambezoek merkte ik dat hij heel afstandelijk was, steeds dichtklapte als z’n vriendin onze zoon op schoot wilde en heel lief met hem aan het praten was. Heel awkward was dat. 

Eens met de rest dat je het het best 1 op 1 kunt vertellen en hen daarna de ruimte geeft. Ik heb het deze zwangerschap ook met een vriendin moeten delen waarbij het al langere tijd niet lukt. Wij hebben toen een heel goed gesprek gehad over wat zij prettig vindt en wat zij aankan. Ze is bijvoorbeeld niet bij mijn babyshower geweest en als ze het te veel vindt om over baby's te praten dan geeft ze dat aan en dan praten we over iets anders. Ze vraagt nu regelmatig zelf hoe het met me gaat, zeker nu ik op het punt sta van bevallen (morgen 39 weken) en op deze manier kunnen we tóch veel delen. Ook is zij de afgelopen tijd met haar traject bezig, ze heeft een operatie ondergaan om het allemaal schoon te maken bij haar eileiders en baarmoeder en ik heb ervoor gezorgd dat daar ook heel veel ruimte voor was, dat ik haar hierin steunde en op de hoogte was van alles wat er in haar leven speelde op dit gebied. Dat heeft onze vriendschap toch op de been gehouden tot nu toe. Het is even zoeken naar een weg die voor jullie werkt, maar het erkennen van hun deel in het verhaal is zeker een hele mooie eerste stap!

Dankjewel iedereen.

ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is als iemand wel zwanger word en bij jezelf wil t niet lukken.
zelf een paar jaar geleden meegemaakt en die vriendschap is verbroken, dat stel snapte niet dat t voor ons te moeilijk was.
nu dus zelf eindelijk zwanger na een traject die niet lukte en nu toch een spontane zwangerschap. Ik vind het nu gewoon lastig omdat ik weet hoeveel pijn het doet.
En onze vriendschap, ja we zien elkaar elke week. Wat ik zelf hoop dat we in de toekomst elkaar ook nog vaak zien (spelletjes avonden etc) maar ik weet ook dat het niet meer elke week zal zijn. Ik hoop ook dat ze een soort “oom en tante” zullen worden.
Ik voel me gewoon zo schuldig, jarenlang heb ik moeite gehad met zwangere vrouwen en nu ben ik zelf zwanger en denk ik alleen maar aan onze vrienden die t zo moeilijk gaan hebben. 
Hebben nog 2 weken om eroverna te denken.. tenminste als we een mooie termijn echo krijgen natuurlijk?
nog 2 weken “leugentjes” 

Terug
Bovenaan