hoe nieuwe kleertjes wassen?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden!

Ik wil alle kleertjes die ik al heb voor de kleine eerst allemaal wassen. Maar hoe warm doen jullie dat? Sommige simpele rompertjes enzo mag je op 60 graden wassen maar dat hoeft toch niet de eerste keer want dan zou het lijkt mij meteen krimpen. Ik heb ook een paar mooie pakjes. Is het raar als ik ze alleen de eerste keer gewoon op 30 graden was?

En je hebt wasmiddel zonder geur- en kleurstoffen. Is dat echt nodig of zou ik het ook gewoon met Persil kunnen doen?

Graag advies!!!

groetjes, Karin (35,5 wk)

Je kunt ze gewoon op 30 graden wassen, lijkt me. Dan er even overheen met een hete strijkbout en het is hartstikke schoon. Wij gebruik sowieso ongeparfumeerd wasmiddel. Je kunt ook eerst kijken hoe je kindje op je eigen wasmiddel reageert, vaak gaat het ook gewoon goed. Maar niet schrikken als 'ie er toch op reageert. Dan kun je altijd nog een ander wasmiddel gaan gebruiken.

Liefs,
Annick

Hey Karin,

Dat was ook een vraag van mij waar ik over na zat te denken.
Ik vroeg me af wáárom je alle kleertjes eerst moet wassen, ze zijn wel het mooist zo zonder gewassen te hebben. ik doe het denk ik dan ook maar op 30 graden en dan met een gewoon wasmiddel.
Waarom zou je geen wasverzachter kunnen gebruiken?

xx Syrah

hi,
je kunt de kleertjes gewoon op 30 graden wassen, met een scheutje azijn.  dat behoudt de kleur.  
op kleertjes aan de winkel kan namelijk nog finisher zitten (een stofje uit de textiel industrie), vieze handen en snot van andere mensen die graaien in de kleertjes. Wassen is ook om de 'nieuwe' lucht er wat uit te halen.
wasverzachter kan je beter nog niet gebruiken. het is een soort suikerverbinding die in contact met water weer een beetje vrij komt. niet alle tere huidjes (zoals babyhuidjes) kunnen daar tegen.
wasverzachter is eigenlijk niet echt nodig voor je was, maar iedereen kent wel die plankerige handdoeken die zo van de waslijn buiten komen, dat is niet altijd prettig aan je velletje. bovendien is het een milieubelasting om wasverzachter te gebruiken.

ja, ik ben hier op afgestudeerd.

groetjes Miep36

Hoi,
Ik weet dat veel mensen alle kleertjes eerst wassen en dat moet je ook vooral doen als je dat een fijner idee vindt. Ik, inmiddels zwanger van de derde, weet uit ervaring dat mijn kindjes tot nu toe geen enkele last van wasverzachters, geparfumeerde wasmiddelen, nieuwe kleertjes etc. hebben gehad. Ik heb altijd zoiets van: als er een reactie optreedt, dan doe ik er iets aan.
Mijn instelling is meer dat je niet alles te steriel moet aanpakken, dan bouwen ze zelf ook geen weerstand op. Bovendien moet je dan bijv. uit voedsel ook maar meteen koemelk schrappen, want stel dat je kind daar op reageerd. Er zijn zoveel dingen waar een baby op kan reageren. Maar zoals ik al zei: iedereen moet het zelf weten en met nestdrang kan netheid soms grote vormen aannemen. Gewoon doen zoals jij denkt dat het moet.
Groetjes Ivy

Ik moet zeggen dat ik het met Ivy eens ben. Ik heb een poging gedaan om alle kleertjes te wassen, maar toen ik van iemand 2 vuilniszakken vol kreeg ben ik gestopt.
Ook strijken doe ik niet. Ik heb er een hekel aan, vind het ondankbaar werk, want na 2 minuten dragen zie je er toch niets meer van.
Tuurlijk als blijkt dat die kleine straks uitslag ofzo krijgt, dan zal ik wel met ander wasmiddel gaan wassen. Maar ik zie nu nog geen reden om met speciaal wasmiddel te gaan wassen.

Hoi,

Ik ben nu zwanger van de 2e en zal alle kleertjes weer wassen met babyshampoo, ik kreeg dat toen als tip van iemand, het is ook een goed middel om kwetsbare was en gekleurde was mee te doen, ik hoorde dat van een kennis die in een exclusieve modezaak werkt, voor dames overigens, maar daar geven ze dat dus mee, het fijne vond ik dat de kleertjes meteen lekker zwitsal ruiken heerlijk........
Ik strijk ook alles, hoewel ik er ook wel een hekel aan heb vind ik al dat kleine spul prachtig om te doen en helemaal mooi als het netjes in de kast ligt, ook voor als de hulp komt.

Groetjes Brenda

mv Jonathan 04-01-2005 en 25w4d zwanger van nog een zoon!

Terug
Bovenaan