Hoe omgaan met angst voor de bevalling?

Lieve meiden,

Omdat ongeveer alles al heeft tegengezeten bij mijn zwangerschap (de eerste!) word ik alleen maar angstiger voor de bevalling......
Volgens de VK heb ik hier geen reden toe. Alles gaat goed met mij en de kleine, perfect zelfs, maar toch ben ik ontzettend bang.
Ik heb in het verleden last gehad van paniekaanvallen en ben bang om dit ook tijdens de bevalling te krijgen. Alle rot scenario's zijn al voorbij gekomen..... (bloedingen, flauwvallen en zelfs doodgaan!)
Hebben jullie tips?

Liefs,
Camel

Hoi Camel,

Ik denk dat iedereen wel zenuwachtig is voor de bavlling, maar echt angst lijkt me niet prettig.
Wat je zou kunnen doen is het goed bespreken met je vk/gyn. Als zij weten dat je last kan krijgen van een paniekaanval kunnen ze daar rekening mee houden en je beter steunen.
Vertel ook wat je angsten zijn en waar je eventueel behoefte aan hebt. Wil je iemand die goed op je in kan praten of juist iemand die heel rustig blijft. Als je dit goed aangeeft kunnen ze dit in je dossier vermelden en als het momnet daar is weten ze hoe te handelen. Jij weet immers zelf het beste hoe je in zo'n situatie bent en dat geeft jou dan misschien weer wat meer rust.
Wat ik me nog wel kan herinneren van de 1ste is dat er een soort oerinstinct in me wakker werd en ik ging me eigen ding doen. Mijn man heeft zich nog nooit zo machteloos gevoeld als toen.Stond erbij en keek ernaar.
Vertrouw op je eigen lichaam en kunnen.

Evelien mv Dylan en 33+3 zwanger

Beste Camel,

Stuur een mailtje naar network.woman@planet.nl en ik stuur je de10 TOP Tips voor vrouwen per omgaande. Daarin zit veel om je angst gericht en probleem oplossend te lijf te gaan.

Succes.

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant

Hoihoi,

Ik herken je angst volledig! Ik ben ook als de dood voor de bevalling, ook omdat ik afgelopen oktober bevallen ben van mijn dochter en ik lag in het ziekenhuis, maar had net zo goed op straat kunnen bevallen. Niemand geloofde dat ik al aan het bevallen was en kreeg dus ook geen ruggenprik  en een verpleegster bleef maar roepen dat ik niet mocht persen. Ik kon het niet tegenhouden en raakte volledig in paniek en ging hyperventileren. Ze wist niet meer wat ze moest doen en ze ging weg en liet me alleen met mijn vriend. Hij had ook geen idee wat hij moest doen en ik zal je het hele verhaal besparen,  want wil je echt niet verder bang maken, maar ik ben haast alleen bevallen en dit is de reden dat ik enorm bang ben voor mijn volgende bevalling. (oktober dit jaar) Nogmaals ik zeg dit echt niet om je verder bang te maken, maar nu weet je dat je niet de enige bent die echt als de dood is!

groetjes

hoi Camel,

Ook ik was angstig voor de bevalling, maar je kan er niets aan doen.
Beste tip is laat het gewoon gebeuren, laat het over je heen komen.
Ik heb een verleden met hyperventilatie dus ik weet wat het is om paniekaanvallen te hebben.

Trotse mama van Kirsten (11-04-2009)

Hoi Camel,

Herkenbaar! Ik heb een traumatische eerste bevalling gehad en inmiddels 38w en 4d zwanger van de tweede. Heb wel vier jaar gewacht voordat ik het weer aandurfde om zwanger te worden.  Bij mij komt de bevalling nu wel heel dichtbij en merk ook dat ik steeds meer gespannen wordt. Ik heb er echt totaal geen zin in! Ook de eerste weken na de bevalling vond ik vorige keer een hel, dus daar zit ik ook helemaal niet op te wachten. Bah ik wou dat het al juli ofzo was. Dan heb ik alles tenminste achter de rug. Ik kijk er zo tegenop.....
Kan je helaas niet opbeuren! Ik ga dit keer wel in een ander ziekenhuis bevallen (had slechte  ervaringen met andere ziekenhuis)  en heb geregeld dat ik een ruggeprik kan krijgen als ik dat wil. Maar ik voel me nog steeds niet gerust. Ik ga zo naar de  VK en zal het  daar bespreken. Misschien dat dat helpt.

Sterkte ermee!
Groet
Lies  

hoi.

ik heb geen schrik gehad voor  mijn bevalling   mei 2006 en had ook een vlotte bevalling gehad. maar wat ik erg fijn is muziek.
muziek is een leuk deel uit mijn leven.
voor mij is muziek, enya, rustige muziek.
misschien voor jou, andre hazes.
ik heb veel steun gehad tijdens mijn bevalling maar ook daarna.
als ik nu de muziek terug luister beleeft ik het opnieuw en schieten de tranen we weer in mijn ogen.

ik beval half september van nr 2  en heb de muziek al klaar liggen.
en luister dat vaak.

misschien heb je er iets aan.
gr anneloes 19 wk zwanger en 5 dagen zwanger

Hoi,
Herkenbaar, ik had dit ook maar dan voor de tweede bevalling! Mijn eerste zwangerschap verliep vlekkeloos... dus ik dacht, bevallen zal ook vast goed gaan, het ging gelukkig wel goed, maar het duurde nogal lang.... zo zie je maar dat je zwangerschap geen graadmeter is voor je bevalling. Dit bevestigde mijn verloskundige ook.
Hierdoor was ik best bang voor de tweede bevalling... maar vreemd genoeg verdween dit kort voordat ik ging bevallen. Ik dacht alleen maar, kom maar op, dan ben ik er vanaf ;) En deze instelling heeft het volgens mij heeel erg versneld, de bevalling zette heel goed door en 5 uurtjes later was onze zoon er al. Het feit dat je je moet kunnen overgeven aan de bevalling helpt je echt.... maar ja, makkelijk gezegd, nietwaar.
Bespreek dit allemaal met je verloskundige, zij kan, als het goed is, je zo begeleiden dat je minder bang bent voor de bevalling. Ik denk dat een bepaald soort spanning (zeker bij de eerste) heel normaal is.
Succes!!! Je kunt het, echt waar!
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Terug
Bovenaan