Hoe omgaan met angst voor de bevalling?

Hoi,
Vrouwen die bang zijn voor de bevalling kunnen heel veel baat hebben bij de begeleiding door een doula. De doula neemt al je angsten en wensen serieus en zal nooit zeggen dat je geen reden hebt om bang te zijn. Tijdens de zwangerschap heb je een aantal gesprekken met de doula en je zult daardoor meer vertrouwen krijgen in je lichaam en de bevalling. Tijdens de bevalling is de doula gewoon continue bij je om jou en je partner te ondersteunen. Door haar aanwezigheid kun je je veiliger voelen en met meer vertrouwen aan de bevalling beginnen. Ze zal je steeds opnieuw moed inpraten. Ze neemt je angsten serieus en zal je door de bevalling heen helpen. Kijk gerust op de website van de Nederlandse Beroepsvereniging van Doula's voor een doula bij jou in de buurt www.nbvd.info
Sterkte joh!
Groetjes, Teddy

Hoi Camel,

Gelukkig staan er hier ook nog vrolijke berichten. Ik kan je geen ervaringstips geven. Ik was bij de vorige ook heel erg bang om te bevallen, maar het werd een keizersnede (onze zoon lag in een stuit). Dat heb ik zelf als enorm rustig ervaren.

Nu komt de 2e en zal ik straks weer bang zijn, maar ik heb de 1e keer wel veel geleerd met zwangerschapsyoga. Ik weet niet hoe ver je bent, maar is dat nog iets voor jou? Ook die tip van de doula sprak mij erg aan.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes Tamara.

Hoi,
Bijna iedereen heeft een fase waarin ze erg bang zijn voor de bevalling, sommigen meer dan anderen. Ik denk dat het inderdaad heel erg belangrijk is dat je het met je verloskundige bespreekt, zodat ze er naar kunnen handelen. Ook heb ik gehoord van iemand die ook heel erg bang was, om een ruggeprik te regelen. Dat kan blijkbaar! Maar wat ook iemand anders zei: op een gegeven moment ben je de zwangerschap zo zat, dat veel mensen denken: kom maar op, dan ben ik er vanaf! Ik wil mijn baby zien! En dan is de angst ineens veel verder weg.
Ben je bang voor de pijn? Of om de controle te verliezen? Spreek af met je verloskundige wat je graag wil als je inderdaad in paniek raakt: een ruggeprik bv? Ga dan in ieder geval in het ziekenhuis bevallen en zorg dat de dingen die je wel onder controle hebt, geregeld zijn.
Vertrouw verder op je kracht, je kan het best! Het zou het beste zijn als je het gewoon op je af kon laten komen en het nemen zoals het is, want het loopt altijd anders dan je denkt.
En luister alsjeblieft niet naar enge verhalen, want die zijn er genoeg!!! Ik snap niet dat mensen op je vraag hier nog eens negatieve verhalen gaan lopen vertellen! De positieve verhalen worden altijd minder verteld want die zijn kort en worden als niet heftig ervaren.
Heel erg veel succes ermee!!!!!!!

Wendy

Terug
Bovenaan