hoe omgaan met miskraam?

En de volgende keer de verloskundige bellen en aandringen als je er aan twijfelt. Kan je er met iemand over praten die hetzelfde heeft meegemaakt? Ik had voor mijn miskraam eigenlijk helemaal geen klachten 
 
Wat ontzettend naar dat je dit moet meemaken. Ik heb in januari ook bij de tweede echo te horen gekregen dat het hartje niet meer klopte. Zelf heb ik ervoor gekozen om natuurlijk af te wachten, helaas kwam dit niet opgang en heb ik gekozen voor medicatie (helaas was dat ook nog drie keer nodig). Achteraf gezien heeft het moment dat ik hoorde dat het hartje niet meer klopte en de miskraam zelf 4,5 week geduurd. Hierdoor heb ik lange tijd het niet kunnen afsluiten, hoe naar deze week en het wachten op de curretage is denk ik dat het goed is dat er een datum is dat je deze ellende achter je kan laten. Ik wens je heel veel sterkte met de curretage en het mentale aspect hiervan. Onderschat het niet, verdriet is niet te meten en neem de tijd om dit voor jou en jouw partner een plekje te geven.
Wat betreft een volgende zwangerschap werd mij aangeraden om 1 cyclus af te wachten, de reden hiervoor zou zijn dat er dan bij een volgende zwangerschap een uitgangspunt is wanneer je zwanger geraakt bent en hoever je dus bent. Uiteraard kunnen ze dit opmeten tijdens een echo, alleen als er aan het begin van de zwangerschap een groei-achterstand is kan dit anders niet gezien worden aangezien je niet weet hoelang je zwanger bent. Wel werd er bijgezegd dat mocht ik toch zwanger raken het geen werelds probleem zou zijn. 
 
Hoi, helaas heb ik ook miskramen gehad, een met 7 weken en een met 11 weken (bij 10 weken overleden). Vooral bij de tweede heb ik de tijd genomen om het goed te verwerken. Daar had ik al twee goede echo's gehad. Bij die heb ik een boekje gemaakt met mooie herinneringen aan de zwangerschap en de verdrietige momenten van de miskraam. Ik weet niet of het kan met een curretage, maar ik heb het vruchtje begraven in een kistje en dat heeft me ook geholpen. Het heeft nu een plekje waar ik soms nog naartoe kan gaan om er even aan te denken. 

Ik kijk nu goed terug op de miskraam, met warme gevoelens voor het kindje. Maar het blijft verdrietig, zeker als ik mensen ontmoet die rond dezelfde tijd waren uitgerekend is dat confronterend. De uitgerekende datum blijft voor altijd een speciale dag. 

Hopelijk vind je een manier om met je verdriet om te gaan. Wij zijn nu ook weer aan het proberen en ik vind het ook heel spannend. Ik kijk er echt naar uit om weer zwanger te raken, maar ik zie als een berg op tegen weer een eerste trimester. Maar ik weet ook dat het goed gaat komen in de toekomst.

Veel sterkte!
 
Wat verdrietig dat je dit mee moet maken. Ik heb zelf een vroege miskraam gehad in januari en dat vond ik ontzettend heftig. Je verheugt je op iets moois en in je hoofd is het al een kindje. Ik had niet gedacht dat ik het zo heftig zou vinden. De tijd voordat de miskraam doorzette vond ik vreselijk, dat wachten op.... Ik merkte aan mijzelf dat het iets beter ging toen de miskraam op gang was gekomen. 'Gelukkig' kwam de miskraam bij mij vanzelf op gang, toevallig net op de dag dat ik naar de gynaecoloog ging voor een vervolgstap (medicatie). Ervaring daarmee heb ik dus niet.

Wel ben ik erg verdrietig geweest en met vlagen nog steeds. Ik heb er met slechts 1 iemand uit mijn omgeving over gepraat, het was te pijnlijk voor me en recent heb ik net als jij op het forum hierover een bericht geplaatst, de de reacties daarop deden me erg goed en voelde het soms als een opluchting om er even over te praten.
Laat je verdriet toe en blijf met je partner praten en huil wanneer je huilen moet. Er is niemand die je kan zeggen hoe je hier precies mee om moet gaan of wat je wel/niet moet doen of voelen. Gun jezelf de tijd en zorg goed voor jezelf....

En voor een volgende zwangerschap, om positief af te sluiten, ik ben nu opnieuw pril zwanger, ik durf nog niet blij te zijn omdat ik nu heel onzeker ben, maar het geeft wel hoop.... Ik hoop dat het jou ook hoop geeft!

Heel veel sterkte met alles dat nog komen gaat!
 
Terug
Bovenaan