Hoe omgaan met stiefkind en andere denkwijze m.b.t voeding

KeepDreaming

New member
Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier past, maar ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen adviseren danwel hetzelfde probleem hebben.
Ik woon samen met mijn vriend en stiefdochter van 9. Mijn vriend neemt gezonde voeding allemaal niet zo nauw, hij heeft zelf een slecht eetpatroon, alleen daarmee zijn dochter (naar mijn idee) ook. Het snoepen is vrijwel aan de lopende band. Als hij iets pakt, pakt zij ook standaard iets. Wanneer ik gekookt heb en zij een deel van haar eten weggooit maar vervolgens wel gaat snoepen dan kook ik…. En vind ik dat hij daar iets van moet zeggen. Ik erger mij hier zo ontzettend aan en ik merk dat ik dat maar moeilijk naast me kan neerleggen. Het is tenslotte mijn kind niet, maar ik kan het niet aanzien en vind het ongezond, daarbij vind ik dat het een stukje opvoeding is wat hij niet oppakt. Overigens ook lastig te bespreken.
Zijn er mensen met tips voor mij?
Alvast dank!!
 
Vraagje: hoe doet je vriend dat? Want als hij ook zijn halve bord niet leeg eet en vervolgens gaat snoepen is dat denk ik de (makkelijkste) eerste horde om te tackelen. Daarmee werk je dan ook direct aan het voorbeeld voor je stiefdochter.
Doet hij dit al wel netjes (ik hoop zo dat je schoonmoeder dit hem heeft aangeleerd) dan kun je eens rustig met hem overleggen wat jullie vinden dat er vanuit jullie huishouden de afspraken daarover zijn. Dat maak je het 'huisregels' ipv dat he het meteen betrekt op opvoeding en het niemandsland van wie wat wel mag vinden of niet. Overigens vind ik dat als jij de zorg levert voor een kind, dat je prima dingen mag vinden en die mag uitdragen. Je kan daarover altijd in overleg met de 'opperverzorger' en er zullen altijd dingen zijn waar je niet over op 1 lijn komt, maar je hoeft zeker niet alles zo te laten gebeuren omdat het je stiefkind is. Een kind waarvoor je zorgt en je verantwoordelijk voor voelt is gewoon al een beetje je eigen kind in mijn ogen.
 
Ik vraag me af of er nog een biologische moeder in beeld is, en of zij dit gedrag ook toelaat? Of dat er alleen met papa een loopje wordt genomen?
Het is wel echt schadelijk voor de gezondheid van het kind. Ik weet niet hoe je dit diplomatiek kan aanpakken, maar het lijkt me wel in het belang van het kind, om in te grijpen.
 
Terug
Bovenaan