Hoe overstappen van borstvoeding naar flesvoeding?

Hoi. Ik heb een dochtertje van 7 weken en ik geef haar nu volledig borstvoeding. Ik wil nu overstappen naar flesvoeding (omdat ik het zelf niet meer volhoud (heb keizersnee gehad, aanleggen doet nog steeds veel pijn) en hoor daar graag wat tips/adviezen over.

Heb de volgende vragen:
-Ik heb al zo'n afbouwschema gevonden, alleen daar gaat het over het afbouwen van 6 voedingen per etmaal, terwijl mijn dochtertje nog 8 soms 9 voedingen krijgt. Zijn er nog andere schema's?
-Hoeveel ml. geef je in de fles?
-Welk merk/type voeding is zal ik gebruiken? Ze heeft veel last van darmkrampjes.
-Hoe reageerde jullie kindje op de fles?
-Hoe lang duurde het voordat jullie volledig overgingen naar flesvoeding?
-Hebben jullie andere dingen (zowel positieve als negatieve) dingen gemerkt nadat je overging op flesvoeding? Bijv. wel/niet beter slapen, meer/minder last van darmkrampjes etc..

Ik weet het: elk kind is anders, maar toch hoor ik graag jullie ervaringen.
dank alvast.

Hoi Pipje,

Bedoel je pijn met aanleggen, de pijn van je wond?
Wat mij hielp die eerste weken (ik heb 4 keizersnedes gehad), was een voedingskussen over mijn buik en daar de baby op.
Misschien helpt het jou ook.
Het zou zonde zijn als dat nl. de enigste reden was om te stoppen.
Bovendien als je wel stopt ben je ook nog wel even aan het afbouwen en kun je misschien die laatste weken pijnvrij voeden.

Wat betreft afbouwen is mij verteld steeds 1 voeding per week laten vervallen, en de middag en avond als eerste. (Minste productie heb je dan)

Succes bij wat je ook besluit!

Groetjes, Marieke

Het staat er een beetje onduidelijk inderdaad, maar ik heb dus een keizersnee gehad en ben daar erg moe (ijzertekort) van EN ik heb nog steeds pijn bij het aanleggen, elke keer weer. Er zijn al mensen bij me geweest, maar ik leg wel goed aan.. Ik zie tegen elke voeding op  dus ik wil echt stoppen.

Hoi pipje,
Je moet uiteraard zelf de knoop doorhakken, maar ik wilde even vertellen dat het voeden bij mij ook pijn heeft gedaan de eerste weken. Na 8 a 9 weken werd de pijn steeds een beetje minder. (ene voeding meer, andere voeding minder, en ineens over) Ik had geen kloven maar m'n hele borst deed zeer (had ook niets met aanleggen te maken). Maar het is wel overgegaan. En nu ben ik blij dat ik bv kan geven.
Nogmaals, het is jouw lijf en kind, maar als je het nog een beetje trekt, waarschijnlijk ben je er bijna.
Succes met je keuze.
Liefs Phira

hoi,

ken je www.borstvoedingsforum.nl hier staan heel veel tips ook mbt afbouwen maar ook veel verhalen van andere borstvoedingsmoeders, kun je je hart even luchten met vrouwen die weten waar je het over hebt.

groetjes Renée

Hoi Pipje,
Even een paar antwoorden op jou vragen:
* Je kan het beste een preventief hypoallergene flesvoeding geven (ik geef Fr*so). Deze is erg licht verteerbaar en kan het beste gegeven worden icm bv of na de borstvoeding.
* Ik gebruik zelf een fles met een brede speen (b.v. die van Avent). Deze brede speen komt het meest bij de borst in de buurt.
* Afbouwen kan je het beste even overleggen met het cb of je verloskundige. Ik ben gaan kolven en liet er steeds een uurtje meer tussen zitten. Mijn productie werd op deze manier vanzelf een stuk minder (vraag en aanbod). Maaaaarrrr, heb natuurlijk geen idee hoe jou productie is. Controleer je borsten erg goed op harde plekken, masseer deze weg (richting tepel). Voorkom borstontsteking!! dus even goed overleggen met het cb/de verloskundige wat de beste manier voor jou is.
* Tegen darmkrampjes geef ik mijn dochtertje om de voeding een 1/4 theelepel ABC Dophilus poeder in haar flesje. De poeder is wel wat aan de dure kant (+- 25euro) maar als het goed is heb je aan 1 potje genoeg voor 3 maanden.
* Je dochtertje is nu 7 weken, Je mag haar (vanaf 4kg lichaamsgewicht) 550-750ml flesvoeding geven (per 24 uur). Is ze nog geen 4kg dan mag je haar max. 660ml geven per 24 uur). Vanaf 2 maanden (4200-5750gram) mag je haar max. 850ml flesvoeding geven per 24uur. (dit is natuurlijk als je volledige flesvoeding geeft, dat is max. 170ml per flesje als je haar 5 flesjes zou geven per dag). Dit aantal ml zijn ml aangemaakte voeding, dus water met schepjes erbij.
*  Stop met het geven van Vit.K en D als je de helft (of meer) van de voedingen vervangt door flesvoeding. Deze vitaminen zitten al in de flesvoeding!!
* ik heb van het CB een heel makkelijke brochure gekregen met de "naam" baby voeding. Hierin staan alle hoeveelheden precies beschreven (ook voor borstvoeding).

Ik hoop dat hiermee een aantal vragen zijn beantwoord. Dit is natuurlijk hoe ik het doe en wat ik te horen krijg van ons CB, dus pin me er niet op vast

gr. Eveline1979

Bedankt eveline voor je uitgebreide antwoorden. Je afbouw kolf manier (steeds met een uur verlengen) spreekt me ook wel aan! Ben je nu volledig over op fv en zo ja, hoe lang duurde het bij jou van volledige bv naar volledige fv? ik ga het cb ook maar even bellen over wat het beste voor mij is. Ik heb vandaag afgekolfd en dit gaat papa morgen voor het eerst geven om te kijken of ze in ieder geval een fles accepteert. om gelijk 2 nieuwe dingen te doen, en fles en andere voeding, voelt niet zo goed. als ze dit accepteert durf ik volgende week wel een keer fv te proberen.
nogmaals bedankt en ik sta open voor meer reacties

Hoi Pipje,
Graag gedaan hoor! Ik ben nu idd geheel over op flesvoeding. Ik ben  (afgekolfte) borstvoeding blijven geven tot het moment kwam dat ik niet meer genoeg kon kolven om haar nog een complete voeding te geven (flesvoeding "vult"anders dan borstvoeding, mijn kindje wilde opeens de dubbele hoeveelheid borstvoeding om zich net zo verzadigd te voelen als bij de flesvoeding). Dit ging opzich wel vrij vlot. Volgens mij was ik in een week geheel over op de flesvoeding. Maar nogmaals, let heel erg goed op je borsten. Als je idd gaat afbouwen dan moet je alle harde en/of rode plekken wegmasseren totdat je borsten weer soepel voelen anders heb je een grote kans op borstontsteking.

Mijn kindje heeft geen moeite gehad om van borst over te gaan op fles (avent fles met brede speen!). Ook heeft ze totaal geen moeite gehad met de flesvoeding (de preventief hypoallergeen is veel bitterder dan borstvoeding). Ik heb trouwens met het slapen niets aan haar gemerkt, ze sliep er niet korter of langer door. Wel heeft ze nu veel minder poepbroeken dan toen ze borstvoeding kreeg. En schrik niet, de kleur veranderd ook!

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt, heel erg veel succes ermee. En gewoon doen wat voor jou het beste voelt/is!! (Geloof me, ik had in het begin een enorm schuldgevoel. Maar toen ik eenmaal geheel over was had ik er vrede mee )

gr. Eveline

Terug
Bovenaan