Hai Eva,
Ik weet niet wie er allemaal al hebben meegekeken bij het aanleggen en of dat inderdaad goed geschoolde mensen waren... maar een consult bij een lactatiekundige is geen overbodige luxe.
Misschien dat er spruw in het spel is, of probleem met tongriempje, of toch aanlegtechniek... Wilde je deze link in ieder geval nog even geven, voordat ik verder ga op je vragen.
Het afbouwen kan het beste rustig worden gedaan, niet alleen voor je kindje, zodat die rustig kan wennen aan de andere samenstelling van de kunstvoeding (kan ontlasting beïnvloeden en dus wat problemen geven wat kramp betreft) maar zeker voor jezelf!!!! Je moet een borstontsteking zien te voorkomen. Eén voeding per drie dagen is voor de meeste vrouwen te hoog gegrepen.. ga op zijn minst uit van één voeding per week, maar soms duurt het zelfs wat langer voordat je een volgende voeding kan laten vallen. Zolang je nog stuwing hebt, kan je nog geen nieuwe voeding laten vallen.
Via kolven kan dat natuurlijk ook... als je heel goed luistert naar je lichaam en goed op je borsten let, kan je steeds iets langer tussen de gekolfde voedingen laten. Let er wel op dat de kolf vaak je borsten niet zo goed leeg kan krijgen als dat je kindje dat kan. Zorg dat je borsten na het kolven overal goed soepel aanvoelen en er geen harde plekken achterblijven. Gebruik dan eventueel ook borstcompressie
Om uit te rekenen hoeveel kunstvoeding je per voeding geeft, neem je de totale daghoeveelheid die je kind volgens de gebruiksaanwijzing op het blik mag en dat deel je door de hoeveelheid voedingen die je per etmaal geeft. De hoeveelheid die uit die berekening komt, kan je gebruiken als je één voeding per keer gaat vervangen. Stap je direct over op het voedselschema die op het blik staat, hou je de aanwijzingen van het blik aan. Maar persoonlijk vond ik het prettiger om ook de kunstvoeding op verzoek te geven. Dus het totale toegestane delen door het aantal voedingsmomenten waar mijn dochter behoefte aan had.
Het aantal voedingen wat je nu nog geeft hoeft niet persé in een vooropgesteld schema te passen.... Je vervangt als eerste de voeding die het minste oplevert (zodat je ook minder stuwing hebt en minder risico loopt op een ontsteking), vaak is dat de voeding die rond het eind van de middag gegeven wordt. Als je geen stuwing meer hebt door die ene voeding die je hebt laten vallen, kan je een andere voeding laten vallen. Ook dan geldt dat dat bij voorkeur een wat minder producerende voeding is, maar het mag niet een voeding zijn die precies voor of na de vorige afgebouwde voeding zit. Dus zorg dat je om en om uit komt (bv-kv-bv-kv-bv-kv-bv bijvoorbeeld)
De eerste voeding van de dag, is meestal de laatste voeding die je laat vallen. Dan is de productie namelijk vaak het hoogst. Deze voeding is soms best nog wel lastig om af te bouwen... In één keer stoppen met die voeding gaat meestal niet, geef hem dan bijvoorbeeld eerst om de dag, dan om de twee dagen etc. Zorg gewoon dat je borsten bij fikse stuwing weer soepel worden!
Welk merk je kan gaan gebruiken, kan ik eigenlijk weinig over zeggen... ivm allergiën hier, moest ik over op Nutramigen... Als er aanleg is voor allergie, zou ik de hypoallergene versie gebruiken, dit aangezien de eiwitten dan ongeveer net zo groot zijn als de eiwitten die in de borstvoeding zitten.Of de krampjes minder worden, kan ik je niet voorspellen. Dit hangt namelijk af van de oorzaak van de krampjes.
Kan je hier al wat verder mee?
Groetjes Nynke
Delen van ervaringen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net