hoe reageer je als een ander kind jouw kind aan de haren trekt?

Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Afgelopen week kwam mijn dochter thuis met de mededeling dat een ander kindje haar aan haar haren had getrokken op het KDV. Ik vond het lastig om hierop te reageren. De leidsters hadden er gelukkig wel iets van gezegd. Dus ik heb het hier verder bij gelaten, maar ik vind het moeilijk om te reageren. Ik ben zelf vroeger gepest en de angst dat dit mijn kinderen ook gebeurt is ook aanwezig. Mijn eerste gevoel is om te zeggen. "Trek maar terug" . Maar, dat kan natuurlijk niet.
Hoe reageren jullie op dit soort dingen? Dit was natuurlijk op het KDV en er waren leidsters bij, maar als het straks op straat gebeurt bijv.?
Gr. Marike
 
Hoi Marike,

Als het op het KDV iets eenmaligs was, en de leidsters hebben er wat van gezegd, dan zou ik het er ook bij laten. Als je dochter regelmatig verteld dat het gebeurt, zou ik een gesprekje met de leidsters aangaan, van wat er mee te doen, en misschien dat de leidsters dit dan met de ouders van dat kindje kunnen bespreken.
Als het op straat gebeurt, en jij ziet het, dan zou ik (als er geen ouders bij zijn) er op af stappen, dat kindje even bij de arm pakken en zeggen; Dat wil ik niet weer zien, we gaan geen andere kindjes pijn doen.
Als het gebeurt bij jou thuis, als mensen op visite zijn of zo, zou ik eerst kijken of de ouders er zelf wat van zeggen, zo niet, dan zou ik het doen!

Groetjes Mirjam
 
Je moet je wel realiseren dat je jou angst om gepest te worden niet op je kind overbrengt. Kinderen hebben nou eenmaal af en toe ruzie, dat is heel normaal. Waarschijnlijk heeft hij vlak daarna fijn met dat kindje gespeeld.....

Wat jij kunt doen is je kind weerbaar maken. Voorbeelden geven wat hij kan doen, hoe hij kan reageren. Een kind mag best iets terugdoen als hij wordt gepest, maar hij moet wel leren welke grenzen er zijn. Op een KDV zijn natuurlijk ook jonge kinderen en baby's, die ga je natuurlijk niet terugslaan als ze een beetje hardhandig een aai geven.



 
Ik merk dat ik mijn vraag niet goed stel.
In dit geval is het inderdaad een kwestie van aan de leidsters overlaten. Bij ons thuis gebeurde dit soort dingen nogal eens met een ander vriendinnetje. Onze dochter is nogal klein van stuk en een ander kindje maakt daar mooi gebruik van (duwen, trekken etc.). Haar moeder zei er wel wat van maar pakte vervolgens niet door. Het kindje kwam er wel mee weg. Dat vond ik heel erg voor mijn dochter want als zij zoiets doet (en dat gebeurt ook natuurlijk), gaat ze op de kruk en moet ze haar excuses aanbieden.
Als dit weer gebeurd ga ik wel zelf ingrijpen. Als een moeder de straf niet uitvoert of het kind niet gestraft wordt, zal ik ze vragen naar huis te gaan. Als wij zelf ergens anders zijn, wil ik dat ook doen als er niet ingegrepen wordt. Wel eerst het kind waarschuwen natuurlijk. Ik vond dat moeilijk omdat ik het gevoel had, dat ik dan mijn eigen dochter ook zou straffen. Bij nader inzien denk ik dat ze toch moet leren om dat soort gedrag niet te accepteren.
Ze komt wel vaker met dit soort dingen thuis. In het algemeen zeg ik dat ze eerst vriendelijk moet zeggen dat ze iets niet leuk vind. Als het kind dan doorgaat mag ze het boos zeggen. Als het dan nog weer gebeurt, moet ze een volwassene waarschuwen. Als dat niet kan mag ze iets terugdoen. Heel doordacht dus, maar wel lastig te onthouden voor een kind van 3,5. Ik ben benieuwd hoe jullie dit soort dingen aanpakken.

Groetjes, Marike
 
ik leer mijn zoontje als ze jou slaan mag je terug slaan ik was vroeger ook heel eerlijk en ging het tegen de jufrouw zeggen ze vroeg het dan aan het andere kind die zei natuurlijk nee en ik kreeg staf voor liegen en dit was tijdens mijn gehele basisschool periode toen ik naar het vbo ging heb ik een keer terug geslagen en ben daarna nooit meer gepest of wat dan ook

groetjes tejaysmommy
 
Onze dochter is al wat ouder, ze zit al in groep 2. Er zit een meisje in de klas die haar vaak plaagt. Schoppen enzo. In het begin zei ik dat ze het tegen de juf moest zeggen. Tegenwoordig komt ze bijna elke dag huilend thuis. Ik heb er al met de juf over gepraat, maar die zegt: Ja het klikt niet zo tussen die twee, maar ik denk dat ze allebei wel eens iets niet goed doen.
Nu heb ik gezegd tegen m'n dochter dat ze gewoon terug mag schoppen, maar dat ze niet zelf mag beginnen.
Ik ben er zo zat van en ik wil niet dat m'n kind over zich laat lopen.
Dat meisje plaagt overigens wel meer kinderen, ik snap niet dat de juf er niet meer aan doet.
Groetjes Annemarie.
 
Onze dochter is al wat ouder, ze zit al in groep 2. Er zit een meisje in de klas die haar vaak plaagt. Schoppen enzo. In het begin zei ik dat ze het tegen de juf moest zeggen. Tegenwoordig komt ze bijna elke dag huilend thuis. Ik heb er al met de juf over gepraat, maar die zegt: Ja het klikt niet zo tussen die twee, maar ik denk dat ze allebei wel eens iets niet goed doen.
Nu heb ik gezegd tegen m'n dochter dat ze gewoon terug mag schoppen, maar dat ze niet zelf mag beginnen.
Ik ben er zo zat van en ik wil niet dat m'n kind over zich laat lopen.
Dat meisje plaagt overigens wel meer kinderen, ik snap niet dat de juf er niet meer aan doet.
Groetjes Annemarie.
 
Onze dochter is al wat ouder, ze zit al in groep 2. Er zit een meisje in de klas die haar vaak plaagt. Schoppen enzo. In het begin zei ik dat ze het tegen de juf moest zeggen. Tegenwoordig komt ze bijna elke dag huilend thuis. Ik heb er al met de juf over gepraat, maar die zegt: Ja het klikt niet zo tussen die twee, maar ik denk dat ze allebei wel eens iets niet goed doen.
Nu heb ik gezegd tegen m'n dochter dat ze gewoon terug mag schoppen, maar dat ze niet zelf mag beginnen.
Ik ben er zo zat van en ik wil niet dat m'n kind over zich laat lopen.
Dat meisje plaagt overigens wel meer kinderen, ik snap niet dat de juf er niet meer aan doet.
Groetjes Annemarie.
 
Terug
Bovenaan