hoe reageer je als een ander kind jouw kind aan de haren trekt?

Hallo,

Mijn zoontje van 3 jaar heeft wel eens wat ruzie met zijn nichtje. Waar helaas ook wel eens bij wordt geschopt, geslagen of aan de haren wordt getrokken.
Ik accepteer dat gedrag niet. Als ik het zelf zie dan ga ik tussen beiden zitten en vraag waar ze ruzie over maken. En waarom de een de ander slaat,schopt of aan de haren trekt. Leg ze daar ook bij uit dat ze dat nooit mogen doen, dat dat pijn doet en dat dat helemaal niet leuk is. Dan wil ik ook dat ze elkaar een kusje geven en sorry zeggen. Opzich werkt dat wel aardig.
Ik weet ook niet hoe ik zou reageren als dat op school zou gebeuren en de juffrouw er niets aan doet. Vooral als je kind dagelijks huilend thuis komt. Vind echt dat dat te ver gaat en dat lijkt me niet het veilige gevoel van naar school gaan hebben.  
Maar tot nu toe heb ik nog de instelling dat je niet geweld mag gebruiken naar elkaar toe maar dat ze samen met een oplossing voor hun probleem moeten komen en anders aan mama of een juf moeten vragen om te helpen. Maar er wordt niet geslagen, als iets niet leuk is moeten ze het zeggen en anders weglopen en er met een juffrouw of ouders over praten.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan me goed voorstellen dat ouders zeggen “sla maar terug”. Zeker als de onderwijzers/leidsters niets doen. Ik weet nog dat ik zelf zoiets heb meegemaakt. Ook mijn meester deed niets. Andere kinderen haalden steeds mijn pennenbak leeg. Mijn moeder heeft toen een manier verzonnen om ze terug te pakken. Ik heb de inhoud van hun pennenbakjes verdeeld over alle andere laatjes. Dat werkte wel. Ze hebben het nooit meer gedaan.
Wel effectief dus, maar tegelijkertijd vraag ik me wel af wat er gebeurt als we kinderen niet meer leren om weg te lopen bij een conflict. Creëren dan niet een maatschappij waarin erg snel de vlam in de pan slaat?
 
Terug
Bovenaan