Hoe regelmaat bij korte slaapjes?

<p>Hallo! In alle adviezen mbt slapen/ritme/regelmaat wordt geadviseerd om een vaste volgorde aan te houden (slapen-voeden-spelen-slapen-etc), maar hoe dat te doen als de slaapjes te kort zijn??? Overdag vaak 30/45min of een uurtje. Hij heeft dan echt nog geen honger... Weer in slaap proberen te krijgen lukt ook echt niet. Mijn zoontje is 12 weken nu, slaapjes overdag zijn vrij kort dus, in de nacht vaak 1x wat langer (4-5 uur), daarna 2-3 uur. </p>

Als ons zoontje echt niet meer wil slapen na zo’n kort slaapje, halen we hem er vaak even uit en dan bij de eerste gaap gaat hij weer terug in bed. Vaak lukt dit wel. Moet wel zeggen dat die van ons vaak pas na 1,5 uur wakker wordt. 

Hier zat ik ook zo mee rond die leeftijd! Ik vroeg me echt af waarom alle baby's van fles tot fles sliepen en de onze niet. 
Ik heb de manier nooit ontdekt, dus daar kan ik je niet bij helpen. Wat mij wel heeft geholpen: loslaten en er relaxed in staan. De enige regelmaat die hier nog te vinden is 's ochtends: uit bed, medicatie, snel wassen, aankleden, fles. En 's avonds: evt. Douchen, pyjama aan, flesje, naar bed. Verder houd ik een vast slaapritueeltje aan. En eerlijk: 't werkt prima. De slaapjes variëren hier overdag van 3 kwartier tot 2 uur. 

Ik ging voeden om de 3 uur haha! Dan was hij 1,5 uur wakker tot de volgende fles, en ging direct na de fles weer naar bed.
Ik heb me erbij neergelegd dat hij regelmatig hazenslaapjes doet. Als hij echt te lang lang wakker is en niet meer wil slapen ga ik wandelen ofzo! 

Ik heb op dit forum geleerd dat een vast regelmaat niet perse de volorde is die vaak wordt geadviseerd. Onze dochter gooit de heleboel de laatste paar weken ook flink door elkaar. Ik heb het losgelaten en mij naar haar regelmaat gevoegd. Als ze eerder wakker is, kijk ik goed naar haar om te zien wat passend is. Dat is iedere keer weer anders. Het werkt prima. Ik geen stress meer en Renee een blije baby. En haar vraag naar de fles blijft toch steeds om de drie en half a vier uur overdag. Regelt ze helemaal zelf ?

Regelmaat hoeft niet perse na elk slaapje een voeding te zijn toch?
Regelmaat kan ook zijn elke 4 uur drinken en altijd max 1 uur wakker. Als het zo uit komt kunnen ze drinken na het slapen maar als het nog geen tijd is voor een voeding is even spelen en daarna nog een kort dutje toch ook prima?

Met Amoebe eens! Onze dochter is nu 4 maanden, maar sliep al heel vroeg niet meer van fles tot fles. Ze is na de fles ong. een uur wakker, slaapt 30-60 min en daarna speelt ze tot de volgende fles. Dat is ook een ritme. En soms slaapt ze eens een keer 1.5 uur als ze moe is. (Ze drinkt 4 flessen per dag.)

Terug
Bovenaan