Hoe sit het nou bet die bijvoeding, geen adviezen gekregen CB en KA

Ja de titel zegt genoeg, wij hebben eigenlijk geen adviezen gekregen vanuit het CB maar ook niet vanuit de kinderarts. Ja 2 afpraken geleden bij Cb mochten we beginnen met fruit en groente, deden we toen al. en heb wel wat op i-net gevonden. en doen dus onze eigen ding.
We geven tussen 1e en 2e fles fruit, en sinds ruim een week op tijdstip van de 3e fles een pot avondeten. En moet zeggen dat ze zodoende nu bijna elke keer volledig heeft gegeten, en een fles geminderd heeft, maar als er lichtelijk klontjes in zitten of aardappel nou dan eet ze niet, en dan wilt ze gewoon een fles.
Als ze geen gorente krijgt heeft ze, 4x230 ml fles met verdikking (6 theelepels rijstebloem) vaak volledig op, soms 200 ml op.
Broodkorst, liga, en bij oma langevinger (chips zit suiker op, en ach dat kregen mijn jongens ook opmerking) nou is erg leuk om naar te kijken, wat op te sabbelen, maar zodra stukje in de mond zit niet kokken maar echt spugen!! En ze lokt de honden ermee, en die krijgen het kado.
En ik lees hier over kindjes die al een boterham krijgen, dus mijn vraag hoe hebben jullie dat aangepakt, wat doe je erop, en welk brood, bruin ok, waar welke???
Maar zo heb ik ook een vraag, hoe laten eten jullie zelf warm, want dit gaat bij ons thuis een probleem worden, wij eten op zn vroegst om 19.30 en op zn laatst tussen 20.30 en 21.00 . Dus erg lastig, maar eerder gaat ons zeker niet lukken, tenzij ik bijna elke avond mn eten in de magnetron wil zetten. Ben bijna nooit voor 19.15 thuis.

En aangezien mijn eerste afspraken pas eind oktober zijn, wil ik toch graag wat meer info willen, en adviezen van jullie.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/

Hoi Pauline,

Hierboven zie je een heel handige link. Je kan er van alles lezen over bijvoeding, wat handig is en wat niet en hoe je dit combineert met de fles. Het is van de bv organisaties, maar je kan er prima mee weg als je fles geeft.

Ik vond zelf het stukje over suiker en brief voor het kdv over smeerworst en smeerkaas een eye opener!

Succes!

Fleur eet idd al echt brood...gewoon licht bruin brood...begon eerst met broodkorst, tot dat goed ging zonder kokhalzen..toen begonnen met boterhammetje..(paar kleine stukjes) met eerst margarine, met smeerworst, smeerkaas, appelstroop. Dit ging heel goed en inmiddels eet ze tussen de middag bijna een hele boterham(zonder korstjes) of een halve met korstjes.
En daarna eet ze vaak nog fruit!

Fleur eet tegen half 6,6 uur warm en wij eigenlijk gelijk daarna..of gelijk....deed het eerst andersom maar dan werdt ze boos omdat wij aten en zij niets kreeg!!

Moet zeggen dan in het groene groeiboekje (van cb) ook leuk adviezen staan..neem aan dat ie overal t zelfde zijn!! daar staat in wat kindjes kunnen eten enz...per levensfase..(op pagina 71 begint het met 6-12 maanden kinderen).

Maar ik denk dat je pas boterhammetje moet gaan geven als een kind er aan toe is en netjes kauwt op het eten..en zich niet verslikt!!
Fleur eet namelijk ook gewoon geprakt eten want eet de stukjes zo weg zonder enig probleem...

En fleur vindt een lange vinger ook erg lekker..:D krijgt ze bij haar tante..:D haha ach af en toe kan geen kwaad....

succes ermee..hoop dat je er wat aan hebt!!

Liefs Liesbeth
Mama van Fleur 6,5 maand

Ik ben donderdag met Marit bij het CB geweest en vertelde dat ik haar 2 keer een korstje had gegeven om te oefenen. Dit mocht nog niet. Pas met 7 maanden i.v.m. gluten.
Ze mag wel rijstewafels (echte zonder gluten) dus die gegeven en gaat prima.
Wij geven nu om de 3 uur eten. Begin verschillend wanneer Marit wakker wordt.
8.00 uur Fles
11.00 fruit
14.00 Fles
17.00 Groente
20.00 Papfles

Wij eten ook op verschillende tijden warm dus Marit eet altijd alleen. Ik heb liever dat ze gelijk met ons gaat eten maar nu kan dat nog niet. Misschien als het schema anders gaat worden als ze brood krijgt.

Marit 6 maanden

apart he dat elke cb weer wat anders zegt...want mij werdt juist gezegd met de 6 maanden check om te beginnen met brood...maar ze gaf toen ook wel aan dat fleur erg snel is met t gewone eten!! maar ik denk dat naar je kind kijken het belangrijkste is!! Het ene kind kan wel brood eten en het ander nog niet!!

Het is echt heel verschillend. Marit eet al heel goed en wil graag een broodje. Dus toch nog maar even wachten. Het dochtertje van mijn vriendin mocht wel een broodje (zelfde CB)

Volgens mij is het per kind heel verschillend. Sommige kinderen hier op het forum hebben al bij 4 maanden het eerste hapje gekregen, terwijl anderen pas net bezig zijn. Joost eet hooguit 5 theelepels groente op dit moment, wij zijn anderhalve week geleden begonnen. Omdat Joost nog bv krijgt, en we voorlopig nog niet van plan zijn te stoppen, geef ik eerst een bv en na een half uurtje wat groente. Of ik geef hem wat van de groente die wij ook eten. Zo in zijn vuistje.

Maar staat er niet in het cb boekje een soort van schema? Kijk, tijden maken zoiezo niet uit. Dat is voor ieder gezin anders. Dus dat jij je kindje wat eerder te eten geeft, of wat later, maakt allemaal niet uit hoor.

Volgens mij moet je met lichtbruin brood beginnen, het liefst wat ouder brood (anders plakt het zo aan het gehemelte) Je kan er bijv. wat boter op doen, of wat fruitmoes, appelstroop, beetje jam, maar zeker in het begin hoeft er eigenlijk niks op. Ik ben het met Marijne eens over de smeerkaas en smeerworst. Smeerkaas is veel te vet en veel te zout, smeerworst is simpelweg vaak gewoon afvalvlees, wat je, als het nog niet fijngemaakt in het bolletje zou zitten, nooit zou willen opeten, laat staan je kind te geven. Bovendien zit er in smeerworst, naast vaak afvalvlees, ook nog een heleboel andere toevoegingen.

Kokhalzen is in het begin wel normaal, al schrik je je rot iedere keer. Maar ze moeten het nog leren, dus gewoon blijven geven. Uiteraard wel goed bij blijven zitten.

Terug
Bovenaan