Hoe spreek je je schoonouders het beste aan

Papzak?!

Ik zou zeggen dat jullie dit niet leuk/grappig of lief vinden en hem een naam hebben gegeven. Ze gewoon dat je het niet wil hebben. En dan gewoon door met wat anders. Pakken ze het niet op, doe je dit nog eens. Lukt het nog niet? Dan serieus het gesprek aan gaan.

Dan voelen ze zich maar lekker in een hoek gedreven. Wat vinden ze er zelf van als jij hen zo’n naam geeft? Wat zegt je partner hiervan?

Vind dit echt bezopen hoor.

Als je frustratie dermate hoog zit:
Geef gewoon aan dat jullie niet willen dat zij het gaat normaliseren om dergelijke namen als liefkozend te gebruiken. Het is een scheldwoord. Want hij gaat dit overnemen en vroeg of laat ook op school en tegen vriendjes zeggen. Zeg dat je het nooit meer wil horen. Dan maar boos, jammer dan.

Daarbij is het voor het kind echt niet oké om zo genoemd te worden. Voor je het weet neemt hij dit onbewust toch serieus op, op een gegeven moment, maakt het hem onzeker of whatever.

Ik vind het belangrijk dat ik ook open kan communiceren met mijn schoonouders. Mijn man steunt mij volledig en had de reactie van zijn ouders ook totaal niet aan zien komen. Zij geven aan dat het een familie traditie is om kinderen een koosnaampje te geven en dat zij bolle en papzak daaronder vinden vallen. Ze vinden dat ik ze in een hoekje drijf en ze beperk. Ze gaven aan het heel heftig te vinden dat ik niet wil dat mijn zoon zo door hun genoemd word.
Ik heb toen benoemd dat ze 1001 andere koosnaampje kunnen gebruiken en dat ik begrijp dat hun intentie niet kwetsend is. Echter heb ik het gevoel dat er geen respect is voor mij, gezien ze aangaven hier over na te moeten denken en het 'heel heftig' te vinden.

Ik bemerk vaker dat ik ze ergens op aanspreek en zij vervolgens als ik op werk ben het gesprek aangaan met mijn man.
Bijv. Mijn schoonvader was met mijn zoon inslaan gevallen op de bank (dat kan natuurlijk gebeuren) alleen kwam ik thuis en hing het nekje van mn zoon naar achteren en viel hij bijna uit zijn armen. Ik kreeg mijn schoonvader amper wakker en heb toen gevraagd of hij mijn zoon in het vervolg in z'n bedje kan leggen en hij zelf gebruik mag maken van ons bed. Ik heb aangegeven dat ik een ongelukje wil voorkomen. Hij gaf toen eerst aan het onzin te vinden maar daarna leek het alsof hij er okey mee was, de volgende dag sprak hij mijn man aan dat het prima kan slapen op de bank met mijn zoon. Dst hij dat ook altijd met zijn kinderen deed en ik overbeschermend ben.

Sorry voor het lange stuk
Wat een moeilijke schoonouders heb jij. Soort snowflakes. Lijkt me echt lastig. Waarschijnlijk zijn er tientallen van dit soort situaties. En als jij er wat van zegt ben je zeker de zeur. Vermoeiend is het. Ik snap je helemaal… gelukkig staat je man achter je. Maar de situatie blijft echt heel naar. Hopelijk stoppen ze met dat naampje. Misschien duurt het even, maar ze komen daar vast wel overheen.

Terug
Bovenaan