Hoe stap ik van zijn flesjes af??

<p>hoi allemaal, ik heb een zoon van nu 15 maanden jong. Nou drinkt hij sochtends nog een papfles en savonds nog een flesje melk voor het slapen gaan.</p><p>maar ik heb begrepen dat ze sochtends wel echt brood moeten gaan ontbijten. Weet alleen niet zo goed hoe ik die overstap kan maken van papfles naar brood en hoe ik dan zijn melk kan aanbieden in een fles of beker? </p><p>Zijn melk is nutrilon want gewone melk vind hij niet lekker. </p><p>En savonds als hij lekker in bad is geweest en in zijn slaapoutfit is. Krijgt hij nog lekker een flesje melk met 1 schepje pap op schoot. Dit heb ik afgebouwd naar 1 schepje. Hoe kan ik de melk het beste aanbieden in de avond? </p><p> </p><p>Misschien dat jullie makkelijk zeggen, oh dat doe je Zo. Maar in ben daar een beetje onzeker in?</p><p> </p>
 
Ik ben toen mijn dochter zo'n 14 maanden was gewoon s ochtends een boterham gaan geven. Deze at ze prima op. Daarnaast gaf ik 150cc gewone melk (eerst warm gemaakt, maar al snel dronk ze het ook koud)
's Avonds vond ik het wat lastiger omdat ik het een fijn idee vond dat ze met een warme volle buik ging slapen. Ik heb nooit pap gegeven maar gaf altijd gewoon 150cc opvolgmelk voor het slapen gaan. Dit heb ik ook gedaan tot ze 14 maanden was. Toen op een avond 150cc gewone melk (wel warm) gegeven. De eerste 2 avonden was t ff een beetje wennen en dronk ze maar de helft op, maar alsnog sliep ze prima. Na die 2 keer was ze eraan gewend. Nu is ze 18 maanden en ik geef nog steeds voor het slapen gaan 150cc gewone warme melk.
Dus s ochtends geef ik 150cc koude melk, s avonds 150cc warme melk. Mijn dochter had geen moeite met gewone melk drinken gelukkig, dat maakte de overgang wel makkelijker. En er zijn nu dagen dat ze weigert te drinken s avonds, maar alsnog slaapt ze prima de hele nacht dus écht nodig heeft ze het niet. Ik geef melk overigens wel in een fles, maar laat deze haar zelf leegdrinken. Ik neem haar niet meer op schoot.
Misschien eens proberen gewone melk warm te maken? Ze moeten soms ook ff wennen aan de smaak, als je het een paar dagen achter elkaar geeft went hij er vanzelf aan. En ik zou s avonds helemaal geen schepje pap meer geven, dat is niet echt nodig.
 
En s ochtends gewoon je kindje aan tafel zetten met een boterham voor zn neus. Dan eet hij dat wel hoor :) Het kost wat meer tijd dan een fles, maar ja.. ze moeten er toch een keer vanaf.
Je kindje eet s middags ook gewoon een boterham denk ik? Dan kan dat s ochtends toch gewoon hetzelfde zijn? 
 
Hey, 
Ik ben eerst de opmelk gaan mengen met gewone melk om de overstap wat makkelijker te maken. Bijvoorbeeld eerst 90 flesvoeding maken en dat aanvullen met gewone melk... En dat dan steeds iets afbouwen. Ging prima hier... Was binnen een week over op gewone melk. Mijn zoon is nu 14 maanden en krijgt in de ochtend brood met melk uit een rietjes beker. Daar drinkt ie goed uit. Ik geef hier voor t slapen ooknog wat gewone melk... Ook uit de rietjes beker. Ik heb op een gegeven moment gewoon de fles weggelaten en hem z'n melk in een andere beker aangeboden. ;-)
 
Groetjes Joyce.
 
Mijn dochtertje is nog wat jonger (10,5 maand), maar wij doen het zo:
Ontbijt: een slokje borstvoeding op bed en een bordje pap obv opvolgmelk of een boterham als we met zijn allen ontbijten. Ze zit dan ook gewoon aan tafel.
S middags: een bordje pap obv borstvoeding met nog 1 of 2 boterhammen als ze s ochtends een boterham heeft gehad. Als ze s ochtends pap heeft gehad, dan een boterham of 2 met water.
S avonds: een schaaltje yoghurt na het eten en dan nog een slokje borstvoeding op bed. 
Als ze s nachts komt, dan krijgt ze een slokje borstvoeding (helaas nog te vaak). 
Ze heeft natuurlijk nog wat meer zuivel nodig dan jouw kindje, maar ik ben voornemens om de borstvoeding binnenkort te stoppen en wanneer ze een jaar is, krijgt ze op de 3 opvangdagen s middags gewone melk. Dan wordt het s ochtends of s middags een bordje pap, s middags brood met een bekertje melk of water en s avonds yoghurt. De dreumes/peutermelk wil ik er zo lang mogelijk inhouden. Ze drinkt geen flessen, dus pap is voor ons een goed alternatief.
Mijn zoontje, inmiddels 4, dronk als dreumes s ochtends een sterk verdunde fles of rietjesbeker dreumesmelk, s middags water of melk en s avonds yoghurt en sterk verdunde dreumesmelk uit de fles of rietjesbeker. Hij krijgt nog steeds s ochtends een rietjesbeker verdunde peutermelk op bed en dan naar beneden voor het ontbijt.
Niets mis met de nutrilon op dreumes of peuterleeftijd. Het hoeft niet, maar de extra ijzer daarin is een heel fijne basis.
Vogel een beetje uit wat werkt bij jouw zoontje.
 
Gewoon stoppen? Dus morgenochtend een broodje met thee geven. Misschien even wennen maar lukt vanzelf hoor. En kan ook dat het gewoon meteen geaccepteerd wordt. 
Savonds geven wij ook nog melk omdat hij dat zo fijn vindt. Maar wil je stoppen dan kun je de hoeveelheid afbouwen of gewoon een keer niet meer geven en kijken wat er gebeurd.
 
Waarom zouden ze ‘moeten’ ontbijten met brood? Als je dat zelf graag wil natuurlijk helemaal prima, of er moet een andere speciale reden zijn, maar doe vooral waar je me zelf goed bij voelt. 
Wij hebben 2 kindjes die beide nooit pap gewild hebben, dus die ontbijten al vanaf ongeveer 8 maanden ofzo met brood. Met 15 maanden kregen ze dan het drinken gewoon uit een beker waar ze overdag ook uit dronken.
Onze meiden hebben ook allebei nog heel lang ‘s avonds een fles melk gehad. Wij zijn wel bij een jaar overgestapt op warm gemaakte gewone melk, maar dat is denk ik ook gewoon waar je je zelf goed bij voelt. Wij vonden het altijd een lekker rustmomentje en duidelijke afsluiting van de dag. Toen bij de jongste de flessen begonnen te lekken zijn we wel overgestapt  naar melk in haar gewone beker en dit ging eigenlijk heel gemakkelijk. Ik merk dat veranderingen vaak heel makkelijk gaan en dat ik het in gedachten veel moeilijker maak dan het is.
 
Mijn zoon van 7 drinkt nog steeds pap s ochtends :) nu uit een beker ipv een fles, denk tot twee jaar wel uit de fles. Hij vindt t heerlijk en wij vinden het prima!
 
Terug
Bovenaan