hoe starten met vaste voeding

Hallo allemaal,
Emma is bijna 4 maanden (29-1) en is er wel aan toe om met vaste voeding te beginnen. Nu zat ik in het boekje van nutricia te lezen dat je het beste eerst kan beginnen met rijstebloem in de laatste fles. Ik dacht eigenlijk dat je gewoon kon beginnen met groente- en fruithapjes, want over rijstebloem hoor ik niemand. Waar doe ik nu goed aan? En als rijstebloem toch het beste is, hoelang moet ze dit krijgen voordat we groente en fruit kunnen geven?

Groetjes ChantalS
 
Hallo chantal,

Wij zijn met 3 maanden al begonnen met pap in de fles en fruit hapjes!
hij krijgt 2 schepjes rijstebloem in de laatste fles.
dit vind hij heerlijk! heeft geen klachten gegeven!
en een dag daarna zijn we begonnen met fruit hapje.
dit vond ie ook gelijk al super lekker.. hier ook geen rare verschijnselen van gehad!
nu krijgt hij om de dag fruit hapje.. gewoon een paar hapjes kreeg hij eerst.. maar hij wil nu al meer.
dus nu eet hij een heel bakje leeg!
gewoon kijken naar de reactie van je kindje!

succes!!

gr maaike
 
Hallo Chantal,

Wij zijn ook aan het beginnen met vaste voeding. Ons meisje is van 1 januari. Ik heb hetzelfde gelezen als jij, maar geen vriendinnen die dat hadden gedaan. Daarom zijn wij (met 16 weken) gewoon gestart met fruit. Eerst 1 x per dag en om de dag, daarna elke dag en maar een paar lepeltjes. Inmiddels, op advies van het CB, krijgt ze ook groente. Nu eet ze al wat meer.
Wij gaan nu starten met 's morgens fruit en rond het avondeten groente (schema op nutriciakindervoeding.nl).
 
Bij ons werd geadviseerd om te beginnen met rijstebloem in de laatste fles, zodat ze beter door kunnen slapen. Ook adviseren ze eerst te beginnen met de groentehap. Het kan namelijk zo zijn dat je kindje het zoete van de fruithap anders lekkerder vindt en daarom geen groentehap meer wil.
Timo heeft dusdanig veel last van de rijstebloem, dat wij eerst wachten totdat zijn darmen hier helemaal aan gewend zijn, voordat we met de groentehap beginnen.
Maar goed, je leest alweer allemaal verschillende adviezen en meningen van het cb. Ik zou als ik jou was jou cb even bellen en overleggen.
Succes!
 
Gewoon beginnen met het een of het ander, maakt niet zoveel uit want de adviezen lopen weer uiteen op dit gebied. De een zegt beginnen met fruit, de ander met pap en de volgende met groente. Kortom..... niemand weet het. Het enige wat we weten is dat de ene darmpjes er sneller klaar voor zijn dan de andere.

Wij zijn de eerste avond (3,5 maand) begonnen met een papfles, 200 cc (180+6) met 2 schepjes rijstebloem erbij. Hij vond het heerlijk. De dag erna met een bananenhapje en ook hier reageerde hij blij op. Vond het heerlijk! Hij sabbelde ddan ook al erg veel op zijn handjes en smakte als wij aan het eten waren. Soms zijn ze er gewoon eerder aan toe.

Dus doe wat je gevoel je ingeeft, en laat de kleine het aangeven. als ie niet meer wil merk je dat echt wil.

Veel happlezier!
 
Rijstebloem was bij ons geen succes.... verstopping verstopping!
Wij zijn begonnen met wat fruit... gewoon een paar hapjes tussen 2 flessen door. Het hoeven maar een paar hapjes te zijn en echt geen hele potjes of een halve peer...
Omdat fruit wat meer uitgesproken van smaak is wordt ook wel geadviseerd om met groente te beginnen. Dus als je zelf eet, pureer je wat groente fijn (denk eerst aan sperziebonen, bloemkool ed) en geef dan wat. dat hoeft niet veel te zijn en ook niet elke dag... het is eerst proberen! Zeker voor de 6 maanden!

Succes!
 
Vergeet niet dat je in een boekje van Nutricia aan het lezen bent ...
Het is wel zo dat rijstebloem over het algemeen geen tot weinig allergische reacties geeft dus daarom kan je er al vrij vroeg mee beginnen.
Tegenwoordig adivseren ze om eerst met groente te beginnen omdat ook daar minder reactie op gegeven wordt dan op fruit, maar in principe maakt het weinig uit hoor. Vanaf 6 maanden begint je kindje behoeft te hebben aan meer dan alleen borst/flesvoeding. Gewoon lekker een beetje proberen. het duurt trouwens zo'n 10 of 11 keer geloof ik voordat een kindje iets herkend qua smaak. Hier kwamen de bietjes er trouwens wel zo'n beetje dezelfde manier uit er als ze erin gingen hihi
 
Anouk is van 13-1 en eet fruit, groente en pap, we zijn emt 3 maanden stap voor stap begonnen. Eerst fruit, toen groente en ''s morgens een pap fles en de arts op eht CB had geen aanmerkingen verder. Alleen kreeg ik het advies om er al een aardappel doorheen te doen of witte rijst te geven.

Ik geef geen potjes fruit maar maak zelf van alles alleen geen rood fruit omdat kindjes hier wel sneller op kunnen reageren.

Anouk is gek op bruinebonen met appeltjes heerlijk vindt ze dat hihi een echte lekkerbek nu al.
 
Terug
Bovenaan