Hoe straffen jullie je kindjes?

Een kindje van 1 kan je nog niet straffen. Ze hebben nog niet het vermogen om de consequenties te begrijpen van iets niet mogen doen. Wat ze wel begrijpen is dat ze op die manier aandacht krijgen. Het beste is om zo min mogelijk aandacht te schenken en hem af te leiden naar dingen wat hij wel mag doen.

Mijn dochter heeft een hele tijd in onze nieuwe, dure vitrages gehangen. Was erg schattig om te zien maar na een tijdje niet zo leuk meer als daar vlekken en gaten  in komen. Wat ik ook deed, hoe vaak ik ook nee zei en uitlegde dat het niet mocht hoe leuker ze het vond. Totdat ik haar gewoon optilde en ergens anders neerzette en geen aandacht gaf (ook geen nee zeggen), toen was het over.

gr
Marielle

Nog niet echt van toepassing bij Linde, Roos daar gaat in de hoek als ze na twee waarschuwingen nog niet luisterd, werkt prima.
Als ze echt te ver gaat zeg ik dat ik haar even niet meer wil zien, als we het dan later goed maken is ze het liefste kind van de wereld!!!
Maar als ze zo klein zijn kun je ze beter weghalen bij iets wat ze niet mogen doen anders blijven ze het toch doen. Dat kunnen ze ook nog niet begrijpen natuurlijk.

groetjes Daniëlle.

Als Tijs b.v. aan de stereo zit of aan de boeken in de boekenkast, dan pakken wij z'n handje weg en zeggen duidelijk nee. Hij houdt dan even vol, maar geeft het dan toch maar op en gaat weer lekker verder spelen.
Soms blijft ie naar de stereo kruipen en dan mag ie in de box verder gaan spelen. Meestal is dat dan geen probleem.
Maar echt straffen is er niet bij. Dat snapt ie toch nog niet.

Groetjes,
mama van Tijs

Wij straffen niet. Hij weet heel goed wanneer hij iets doet wat niet mag, maar hij snapt niet dat dat consequenties kan hebben. Door "Nee" te zeggen gaat hij het alleen maar vaker doen. We leiden hem gewoon af: dat werkt het beste.

Groetjes,
Nelly.

Wij straffen ook niet, heeft volgens ons geen enkele zin op deze leeftijd.
Soms lijkt het alsof een kind begrijpt waarom het niet mag... als het bijvoorbeeld omkijkt voordat het aan een stopcontact o.i.d. zit.... Maar je kind weet alleen dat er dan een reactie komt van zijn vader of moeder... en dat vindt ie LEUK!
Wij halen hem ook weg bij datgene waaraan hij niet mag komen, zonder iets te zeggen. Soms protesteert hij dan door boos te worden, dit negeer ik ook. Wij vinden dit belangrijk omdat ik niet als een NEE-machine door het huis wil lopen de hele dag. Maar soms is het wel moeilijk hoor, niet voor Skip maar meer voor mama en papa.
Groetjes, Noortje mv Skip

Wij straffen hier ook niet.ik vindt haar daar veel te jong voor.
Al lijkt het dat ze al veel beseffen,ze snappen echt nog nietalles.
Mila maakt er ook een spelletje van om naar de snoer van de lamp te kruipen en naar de plant bijv.dan gaat ze er al lachend achteromkijkend naartoe.
wat wij doen is NEE en afleiden.en dat gaat wel goed.
tja je moet veel geduld hebben.
Soms als ik even met iets bezig zijn zet ik haar even in de box,niet omdat ik ze straf maar even rust voor ons allerbei.
Ze vindt het ook nog leuk om in de box te spelen.
groetjes piewie- Mila 16-9-06

Straffen?.. Daar vind ik Kay nog te klein  voor. Daarbij begrijpen ze het ook nog niet.

Wél laat ik heel duidelijk  met mijn stem horen  dat hij iets niet mag. Een iet wat hardere "nee" of "uh uh" is dan vaak al voldoende. Komt het voor dat Kay dan toch blijft door gaan met waar hij mee bezig is dan leid ik hem af of haal hem uit de situatie. Probleem opgelost..

Hier dus geen straffen..

Esmé mv Kay

Terug
Bovenaan