Hoe vaak heb je recht op een echo?

medisch is inderdaad anders,.... ik krijg er nu ook veel meer dan als dat ik bij de vk was gebleven.. dat is dan weer een voordeel van medisch zijn,,, maar toch liever geen medisch ja toch
x

Stanaard krijg je twee echo's.

Een termijn echo Rond de 8 tot 12 weken)
En de 20 weken echo.

Vaak als je bij de gyn loopt krijg je meerdere echo's. Maar bedenk je goed wat een geluk je hebt dat je bij de VRL loopt en er dus geen medische redenen zijn om naar de gyn te gaan. Het betekent enkel dat het goed gaat met je kindje en met jou!

Een echo is niet bedoeld voor de leuk, maar om te bekijken of alles goed gaat!
Anders moet je idd een pretecho laten maken, en het dus zelf betalen!

Zelf ben ik 25 weken en heb al een stuk of 6 echo's gehad! Had liever gewild dat het er maar twee waren....

Hallo dames,

Ten eerste was het niet mijn bedoeling om zo 'eiserig' over te komen. Ik snap ook wel dat je beter minder echo's kunt hebben, omdat je dan eigenlijk weet dat het goed gaat met jou en je kindje.

Maar ik vroeg me alleen af of ik "het recht" had om er om te vragen of niet. Mede omdat ik er vanuit ging dat de echo van 8 weken alleen was om te zien of ik zwanger was en de 12 weken echo zou zijn als "basis" echo voor de termijnbepaling. Omdat ik die niet kreeg en me toch af bleef vragen of ik wel of geen recht had op die 12 weken echo.

Nu ik weet dat het (zoals ik jullie verhaal grotendeels opvat) niet standaard is, dan heb ik bij een mogelijke tweede zwangerschap liever de keus met 12 weken een echo te doen, ipv 8 weken.

Groetjes Rixt

Hoi Roxt,

Je kunt natuurlijk altijd ana je verloskundige vragen of ze nog ene echo wil maken. Vragen stata immers vrij. Maar dat klinkt anders dan "eisen".

Overigens denk ik niet dat je een "keus" hebt. Volgens mij bepaalt de verloskundige/gyn wanneer je een echo krijgt en heb je dar zelf niet heel veel in te kiezen!

Succes in ieder geval!

Terug
Bovenaan