hoe van 5 naar 4flessen: 13 wkn oud en nog geen vast ritme

Hoi hoi,
mijn zoontje is nu 13 weken oud en krijgt 5 flessen a 200 ml (180+6sch).
het schema is meestal:
06:00 / 10:00 / 14:00 / 18:00 / 22:00 uur. (afhankelijk van hoelang hij 's nachts slaapt)
maar ik merk dat ik hem vaak moet wakker maken voor de fles van 22:00 uur.
hij drinkt dan wel de hele fles leeg.

een heel vast schema hebben we nog niet. Want vaak slaapt hij 8 uur, maar soms ook 10 uur maar soms ook maar 5 uur en dan komt hij dus om 03:30 uur s'nachts.Als hij 's nachts komt geef ik hem een hele fles, en de laatste fles van die dag is dan dus ook rond 19:30  uur.    

Hoe krijg ik een vast ritme?
Kan het ermee te maken hebben dat hij vanaf 20:00 uur heel vast slaapt? En omdat ik hem daarna nog een keer wakker maak, dat hij dan uit zijn vaste slaap is en dus ook 's nachts soms weer komt?

wie herkent dit?
en wie heeft er tips om over te gaan naar 4 flessen zodat ik de laatste rond 20:00 uur kan geven?? hij slaapt alleen nog niet 12 uur achter elkaar door...dus schema-technisch lastig vind ik...of niet?

Onze zoon is 18 weken en wij zaten tot afgelopen dinsdag nog op 5 voedingen. Hij had wel een vast ritme. Alleen 's avonds om 10 uur kreeg hij dus ook nog de fles. Hij dronk deze leeg en ging gewoon door met slapen. Hij werd dan altijd tussen 6 en half 7 de volgende ochend wakker. De fles deden we wel 3 eetlepels rijstebloem door.

Hij kreeg dan de fles om 6.00 uur, 9.00 uur, 13.00 uur, 17.00 uur (allen 180 cc) en 22.00 uur (200 cc)
. Maar de laatste dagen gaf hij vaak wat terug, soms wel meer dan 2 uur na de voeding. Ook sliep hij onrustig en had veel krampjes. Iom het CB zijn we naar 4 voedingen gegaan en dan de laatste fles rond half 9 zodat hij niet gewekt wordt in zijn diepe slaap. Hij krijgt nu om 7.00 uur, 12.00 uur 17.00 uur (allen 180 cc)en 20.30 uur (200 cc). Ook zijn we begonnen met groente en fruithapje. Maar dit is nog maar 3 a 4 lepeltjes per dag en dat 's ochtends tegen half 11. Dit is dus eigenlijk nog niks.

Wel zijn de krampjes over en het teruggeven van voeding is ook over. Hij heeft nu weer 3 nachten lekker rustig doorgeslapen. Misschien heb wat aan ons schema.

Hallo,

Wij hebben ons zoontje ook een tijd wakker gemaakt voor zijn fles van 22.00 uur. Vaak viel hij tijdens de fles alweer bijna in slaap, maar hij dronk hem wel leeg.
Hier op het cb wordt geadviseerd om de fles te geven tot ze zelf aangeven deze niet meer nodig te hebben. Dit doen ze door de fles helemaal niet te willen of maar een paar slokken. Of door de ochtendfles niet te willen. Bij de meeste baby's is dat rond de 5 maanden. Bij Tijs was het zo dat hij van de ene op de andere dag de fles 's ochtends ineens niet meer wilde (hij was toen net 5 maanden geweest). Wij hebben toen 's avonds de fles niet meer gegeven en hij heeft meteen doorgeslapen.
De kans bestaat dat als je de fles nu laat vervallen, dat je  zoontje midden in de nacht komt voor een fles omdat  hij dan honger heeft. Zolang je kindje de avondfles zonder problemen leegdrinkt en de ochtendfles ook, dan is het verstandig om hem hiervoor wakker te maken 's avonds.
Van de ene kant vond ik het niet leuk om hem wakker te maken, maar aan de andere kant was het ook wel weer gezellig. Hij mopperde bijna nooit als we hem wakker maakten.

Groetjes,
mv Tijs

Hoi!
Persoonlijk vind ik 13 wk wel aan de zeer vroege kant om terug te gaan naar 4 flessen. Misschien over een maandje pas. Zoals hierboven al gezegd werd: je kindje geeft zelf aan de 5e fles niet meer te willen, als hij deze  niet meer leegdrinkt. Nu is dat dus nog niet het geval. Je zou het tijdstip inderdaad kunnen vervroegen naar 21:00 uur. Probeer wel 3 uur tussen 2 flessen te houden.
Kun je de 1e fles niet "rekken" met een speen tot 7:00 uur? (Ze werden alleen zo vroeg wakker, doordat ze de speen kwijt waren! Daarna sliepen ze gewoon weer in...) Dit heeft bij ons bij beide kindjes goed geholpen. Toen bij hen de 5e fles afviel, gingen ze "gewoon" allebei na de 4e fles naar bed: geen ander ritme en ook voor de ouders een hele avond alleen! De oudste is nu 2,5 jr en heeft nog steeds dit (aangepaste) ritme.

Groetjes, Ingrid

Wat een haast! Je kindje is pas 13 weken...
Wij zijn nu net pas bij 26 weken over gegaan op 4 flessen!
Vanaf dat hij 5 maanden was, heb ik het wel eens geprobeerd, maar hij was er zelf niet aan toe dus dat lukte gewoon echt niet! Ben ook snel gestopt met proberen en viola, nu heeft hij het zelf zo geregeld! Wacht geduldig af, je kindje zal vanzelf wel aangeven wanneer hij/zij aan 4 flessen toe is...

En mijn ervaring is ook dat ritme een betrekkelijk begrip is... Bij ons hadden de flessen speling van 2 uur (bv 1e fles tussen 6:00-8:00 uur), met 2-6 uur er tussen. Was soms geen peil op te trekken... Maar nu we naar 4 flessen zijn gegaan, is hij ineens ook veel ritme vaster (7:00/12:00/16:00/20:00 uur), de speling is nu nog maar 30-60 minuten... Dus ook dat komt vanzelf.

Veel succes,

groetjes, Karin

ik zou ook zeker niet over gaan op 4 flessen! dat moet je pas doen als ze 5 maanden zijn!
je zou kunnen proberen om de flessen korter op elkaar te geven zodat ze rond 21 uur de laatse fles krijgen.
ik wil dat ook bij demi gaan doen als het cb dat goed vind, en dan word het zoiets:
07:00
10:30
14:00
17:30
21:00
demi is ook 13 weken en krijgt naast 200 ml bv ook 2 flessen kv: 180+ 6 water.

groetjes martine

Hoi Hoi,

Onze Linde  is ook 13 weken en sinds een aantal  dagen krijgt ze nog maar 4 voedingen. Wij moesten haar iedere avond om 23.30 u wakker maken voor de fles.
Ze kreeg bij 5 voedingen  rond 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 u een fles van 150 ml en om ca 23.00 u een fles van 180 ml.

Nu bij 4 voedingen krijgt ze rond 8.00, 12.30, 17.00 en 21.30  u een fles á 180 ml. Dit gaat harstikke goed en ze heeft hier ook voldoende aan. Deze tijden wisselen weleens maar niet meer dan een half uur eerder of later.

Je merkt zelf waar ze aan toe zijn en bij het ene kind is het andere niet.

gr. mech

Terug
Bovenaan