Hoe veilig is de save 2 sleep?? Iemand ervaring??

Hallo iedereen,

Mijn dochter is nu ruim 5 maanden en heeft een nieuwe full-time hobby gevonden.. rollen! Nu ben ik bang dat mevrouw ook het bed als speelplaats gaat gebruiken. Nu heeft ze een slaapzak aan in bed en tot nu toe slaapt ze gewoon in bed en heeft nog niet geprobeerd te rollen maar ik weet zeker dat dit niet meer lang duurt. Nu las ik in het boek, de geboorte van een gezin, van Daphe Dekkers dat zij heel veel baat had bij de save 2 sleep. Een band die onder het matras door gaat, en je kindje heeft dan een band om de buik en een band tussen de benen zodat ze niet naar beneden kan rollen en er dus in verstrikt kan raken. Kinderen schijnen  er erg goed van  te kunnen slapen omdat het een soort beschermd gevoel geeft en  de cons.bond schijnt 'm als veilig getest te hebben maar ik kan hier niets over terug vinden. Heeft iemand van jullie  ervaring met de save 2 sleep? Ik hoor het graag!

Groetjes Frédérique
 
hallo f

ik las je vraag een dacht meteen ik moet reageren
ik heb hele goeie ervaringen met de save t sleep mijn zoontje,nu 20 maanden, heeft er vanaf dat  hij 4a5 maanden oud was tot en met dat  hij een jaar werd ingelegen vond het een erg fijn iets hij kon lekker rustig slapen zonder dat  hij ging spelen en draaien in zijn bed
en hij wist gewoon zodra ik hem neerlegde en vast deed dat ie moest gaan slapen dat was erg fijn

ik hoop dat je hier wat aan heb

groetjes van mic
 
Hallo

Ik las je vraag en ondanks dat ik er geen ervaring mee heb wil ik toch even wat kwijt. Ik onlangs een verhaal gelezen in de Ouders van Nu over een stel dat hun kindje is kwijt geraakt door een band waarmee je je kindje vastlegt. Ik weet uiteraard niet of dat dezelfde band is maar wilde je er toch op wijzen. Als het goed is is de band niet meer te koop maar nog wel 2e hands. De band maakte je vast tussen de armgaten van de slaapzak en het matrasje. Zo te lezen maak je band waar jij het over hebt anders vast maar ik zou goed kijken of het niet los kan raken en dat je kind er onder kan komen vast te zitten.

gr angelique
 
Hoi, ik ben meteen ingelogd toen ik jouw vraag zag. Ik was namelijk nog niet eerder aangemeld maar wil graag op jou reageren.
Ook ik heb het verhaal in Ouders van Nu gelezen. Het stond volgens mij in het januari nummer. Er is een jongetje van 9 maanden onder de band gekomen en overleden. Dit verhaal heb ik echt met tranen in mijn ogen gelezen. Zijn moeder vertelde dat ze hem hoorde en  5 minuten laten naar hem toe ging en toen zat hij dus onder de band. Wat opzich dus eigenlijk helemaal niet kon gebeuren maar dus wel gebeurd was.
Ik reageer eigenlijk om te zeggen, gebruik die band alsjeblieft niet!!
 
Hi,

ik vindt dat enge dingen, heb ook dat artikel gelezen in de ouders van nu, echt heel erg zielig. Ik begrijp zo wie zo niet waarom je zoiets zou gebruiken ik heb daar nooit aan gedacht, zodra mijn zoontje ging draaien, draaide hij zich op zijn buik en wilde zo slapen, sindsdien slaapt hij ook op zijn buik, dat is toch helemaal niet erg. Ik ben in elk geval nooit bang geweest dat hij zou stikken ofzo want hij ging meteen goed liggen (met zijn gezicht plat zeg maar).

succes,
lia
 
Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad ook het verhaal gelezen in de Ouders van Nu, vandaar dat ik ook wat huiverig ben. Dit gaat wel om een andere band, ook omdat hier een stuk ook tussen de benen zit, waardoor een kindje niet naar onderen kan schuiven en het schijnt helemaal 'save' te zijn. Ik ga maar eens bellen met de cons.bond. Lia, waarom ik dit wil gebruiken is omdat mijn dochter zich wel kan omrollen maar haar hoofdje niet opzij draait waardoor ze met haar gezicht naar beneden gaat liggen, in het matras dus. Nu heb ik wel een lucht-doorlatend matras, maar toch.

Het blijft lastig want aan de ene kant hoor ik alleen maar lovende verhalen maar aan de andere kant vind ik het ook eng... Ik ga eens op onderzoek uit en laat het jullie weten. Nogmaals, allemaal bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Frédérique
 
Hoi iedereen,

Ik ben even wezen neuzen en dit kwam ik tegen:



consumentenbond:

Safe T Sleep


Met de Safe T Sleep zijn bij Consument en Veiligheid geen ongevallen bekend. Tevens is er geen degelijk wetenschappelijk onderzoek bekend naar de effectiviteit en veiligheid. Wel is het zo dat de problemen zoals die met riemen en stabilisatierollen voordoen, niet met de Safe T Sleep kunnen gebeuren

veilig slapen.nl
Beoordeling: Vastleggen of fixeren wordt in Nederland ontraden. Gebleken is dat onzorgvuldigheid tot ongelukken kan leiden en voor de situaties waarin het wordt gewenst zijn er andere (veilige) oplossingen. Naar (preventie van) scheefhoofdigheid wordt thans in Nederland wetenschappelijk onderzoek gedaan. De huidige preventieadviezen op dit onderwerp – zie daarvoor Veilig Slapen – worden vooralsnog doeltreffend geacht. Van onveiligheid is bij de Safe T Sleep totnogtoe – ook in Nieuw-Zeeland - niets gebleken

Banden en riemen raden ze dus af maar over de save t sleep zijn geen verhalen van ongelukken bekend.

Mocht ik merken dat Mandy zich wil gaan omdraaien in bed, dan ga ik 'm toch maar gebruiken zolang ze haar hoofdje niet zelf kan draaien... Zodra ze dat wel kan, haal ik 'm er gewoon weer uit!

Groetjes Frédérique
 
Ik snap ook niet waarom je zo'n save2sleep zou moeten gebruiken???
Spelen doen ze toch wel in bed naarmate ze ouder worden. Dit hoort bij het in slapen gaan en het wakker worden. Je gaat dat niet voorkomen met zo;n band, ik denk dat je eerder een huilende baby kweekt. Want hij kan niks, kan niet spelen. Tja en dan moet je er weer vroeg uit...
En het is totaal normaal dat een babys op hun buik slapen... alleen als nog maar een paar weken oud zijn moet je er wat meer om denken. Later kunnen ze zich wel redden hoor. En, het is nog steeds niet bewezen dat er baby;s van kunnen stikken.
 
Terug
Bovenaan