hoe/waar slapen jullie kindjes savonds?

de eerste weken na de geboorte wou boas savonds niet in bedje liggen tot de laatste fles.wel bij ons of in de box of schommelstoel.vanaf een week of 5/6 lukte het opeens wel(ontdekte ik toen ik ff wou douchen en mn man niet thuis was).nu is boas 8 weken en van t weekend was t weer brullen.dus hebben we hem maar weer naar beneden gehaald.de hele week is hij nu savonds weer op,maar hij valt vanaf een uur of 8 in de box/schommelstoel of kinderwagen steeds in slaap,word huilend wakker,valt weer in slaap,huilend wakker..en zo 5 keer per uur.ik denk dus dat hij in bed dus echt beter af is.daar ligt ie nu dus weer.na 10 minuten brullen is hij wel in slaap gevallen en hopelijk houd hij het vol tot 22 uur,de laatste fles.ik vind het alleen zoow zielig om hem 10 minuten te laten brullen.want als na 10 minuten blijkt dat hij echt niet gaat slapen,heeft hij wel 10 minuten gehuild en dan heb ik echt spijt dat ik hem heb laten huilen.aan de andere kant twijfel ik toch of je ze nu nog niet kunt verwennen wat oppakken betreft.terwijl ik altijd het hardste roep dat dat echt nog niet kan.lastig he.
hoe ziet jullie avond eruit?
groetjes kari

Hier wordt er 's avonds ook aardig wat afgebruld, Floor heeft echt last van jengelavondjes! Ik kan hier zelf heel goed tegen, onze oudste had dit namelijk ook een tijdje. Ik laat haar gewoon in bed brullen. Ze heeft dan gedronken, schone luier enz. Ik controleer na een half uurtje altijd wel even of ze nog goed ligt en of ze niet heeft gespuugd ofzo, maar laat haar dan wel weer alleen. Het hoort er soms gewoon een beetje bij dat je kindje even lekker jengelt. Ik kan aan het huilen trouwens wel heel goed horen of ze jengelt of dat er echt iets aan de hand is, want dan krijst ze wel harder. Ze is ook telkens een minuut stil tussendoor. Ik maak me hier dus niet druk om.
Groetjes van Ruth

Hoi Kari,
Onze dochter (7 wk) slaapt 's avonds ook slecht tussen de laatste 2 flessen van de dag. Helaas is dat vrij normaal. Het schijnt dat bijna alle kindjes tussen 17.00 en 23.00 uur een 'wakkerperiode' doormaken. Gelukkig weet ik ook dat die tijd snel genoeg voorbij gaat. Toen mijn zoontje eenmaal met doorslapen begon, sliep hij die 'wakkertijd' ook door. Ons dochtertje halen wij er dan ook vaak uit. We doen het liever niet, maar anders maakt ze het hele huis wakker!
Nog even terugkomend op je vraag over verwennen; dit doe je nu nog niet, maar je kunt een baby al wel gewennen aan een situatie. Dus als je haar/hem er elke keer maar blijft uithalen, dan zal ze dat al snel elke keer willen.
Wij hebben 1 hele goede tip gekregen bij ons 1e kindje: klok de werkelijke tijd van het  huilen, dan zul je zien dat het steeds minder wordt en misschien ook best wel mee valt. Het lijkt soms wel 10 minuten, maar in werkelijkheid zijn het er maar 2.... Hopelijk kun je hier hoop uit putten!

Succes maar weer, groetjes, Ingrid

Hoi Kari,
eerst sliep Quinn ook altijd beneden in de box na zijn fles om 19 uur. De laatste 4 weken leg ik hem dan nog even in de box en rond 20.30 uur gaat hij naar bed. Dat gaat al weken prima, behalve de laatste 2 dagen protesteert hij wat meer. Toch leg ik hem dan in bed en na 15 minuten pruttelen en huilen is het wel echt over. Ik kan bij Quinn goed horen wanneer het "aanstel" is en hij van alles uit de kast haalt om toch eruit te mogen of wanneer het "echt" is. Bij "aanstel" ga ik na 5 of 10 minuten naar hem toe. Zeg op stevige toon dat hij niet hoeft te huilen, dat er niks aan de hand is en dat hij in bed blijft liggen om te gaan slapen. Dan ga ik weg en ga ook niet meer terug. Hij protesteert dan nog steeds wel even, maar dat houdt na 5 of 10 minuten echt op.
En ik kijk ook even op de klok hoor, want zoals hier al werd gezegt "5 minuten lijkt wel een half uur".
Groetjes Veerle

Hi Kari,

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als Veerle. Dat scheelt een hoop typen.
Sinds ik hier de drie RRR-en heb ingevoerd en Seth dus na elke voeding geknuffeld wordt en daarna in de box gaat voordat hij naar bed gaat doe ik dit 's avonds ook zo. Meestal is hij nog niet meteen moe na de voeding van 19.00 en kan hij dus nog even in de box, maar dit is meestal niet langer dan een kwartier (terwijl hij 's ochtends wel een uur in de box ligt voor hij moe wordt). Daarna gaat hij dus naar bed, zo rond 20.30 en dat gaat gelukkig zonder enige vorm van protest. Hij lijkt zijn 'huiluurtje' een beetje te hebben vroeg in de avond (altijd precies rond etenstijd, ook heel handig).

Verder wat het laten huilen betreft: ik heb van een collega de tip gekregen om niet heel lang te laten huilen, maar elke 3-5 minuten even het in-bed-leg ritueel te herhalen om te voorkomen dat hij overstuurd gaat. Bij ons is dat: een aai over de bol, dekentje instoppen en muziekje aan. Dit heeft erg geholpen. En als hij echt helemaal overstuur gaat gewoon even oppakken, troosten en zodra hij rustig is meteen weer terug in bed. Tegenwoordig pruttelt hij soms nog wel een beetje als hij moet gaan slapen, maar dat is niet noemenswaardig.

Hopelijk kun je er wat mee; in ieder geval succes!

Groetjes Femk

Hallo,

Wij leggen wesley 'wakker' na de voeding in bed. In het begin huilde hij veel, ik heb toen laten huilen, na 20 min even troosten (vooral niet uit bed halen) en weer weggaan, dat heb ik zo twee dgn gedaan en toen was het huilen over. Nu gaat hij na de fles van zeven uur gelijk naar bed, na de fles van elf uur ook, na de fles van drie uur niet omdat we dan meestal een wandeling gaan maken en na de fles van zeven uur slaapt hij vrijwel direct in. In de eerste week hadden we wesley ook beneden, maar ik heb dat snel afgebouwd omdat ik daar echt geen zin in had, je hebt dan niks aan je avond vind ik. Ik merk door rust en regelmaat in te brengen dat de beebs daar erg rustig van worden.

Het is absoluut niet erg als je je beeb laat huilen, je moet jezelf afvragen, hij heeft gegeten, heeft schone luier, heeft aandacht gehad, heeft geboerd enz/

Gr. Jeannette
mama van thomas 29-2-2004 en Wesley 19-01-2007

Hoi,

Christian is meestal ook wakker in de avond en wil dan graag op schoot zitten, lekker bij papa en mama. Helaas vaak ook op het moment dat wij zelf moeten avond eten. Hij ligt dan in de box en we moeten het eten vaak 2-3 keer onderbreken om even het speentje in de mond te doen met een aai over de bol. Niet iedere avond, maar wel vaak. Ongestoord eten is er voor ons nog niet echt bij. Ik geef Christian altijd veel complimentjes als we een keer wel rustig hebben kunnen eten... Baat het niet, dan schaadt het zeker niet!

Dan heeft hij rond 19:00-20:00 uur zijn eigen flesje en daarna kijkt hij meestal nog zo wakker uit zijn oogjes dat naar bed brengen nog niet gelukt is. We hebben het een aantal keren geprobeerd, misschien dat het 1-2 keer is gelukt, maar meestal begint hij te klagen, met dat ontevreden huiltje ("het is hier saai!!"). Als we hem dan in de box leggen is het meestal wel goed, al is op schoot natuurlijk nog fijner! Vaak valt hij dan tegen 21:00-21:30 uur in slaap (zowel in box als op de arm). En dan is het vaak lastig om hem wakker te krijgen voor het laatste flesje. Maar daarna gaat hij altijd zonder protesteren in zijn eigen bedje slapen tot de volgende ochtend 5-6 uur. Dus wij zijn nog niet echt geneigd om het slapen in zijn bedje rond 20:00 "op te leggen". Hij is 's avonds zelden lastig in de box en hij slaapt in de nacht goed, dus wat maakt het uit? (gisteravond hebben papa en mama zelfs spannende spelletjes kunnen spelen zonder gestoord te worden, ha, ha, ha!)

Groetjes, Karin
Mama van Christian (5,5 weken)

Hallo
Dit is een onderwerp dat bij mij ook nog al leeft, Lotta komt moeilijk alleen in slaap (i.e.g. niet zonder mopperen). Haar huil/wakkermoment is van 17.00-21.00. Na de voeding van 17.00 u ongeveer gaat ze in de draagzak, in bed leggen heeft dan een hysterisch kind tot gevolg. Daar slaapt ze in, hoewel ik soms staand moet eten en heen en weer wiegen.( Gisteren voor het eerst de wipstoel gebruikt, ging toch twintig minuten heel goed, lekker samen gegeten. ) Ze blijft in de draagzak tot de volgende voeding (ongeveer acht uur), waarna ze heel slaperig wordt en we haar in bed leggen.
Dit is in grote lijnen hoe de avond er uit ziet, en af en toe ligt ze de hele avond op de arm. Tegen de RRR in, die ook bij ons prima werken, maar uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk en mijn kind is ook geen machine die elke dag hetzelfde is. Maar wij zijn zelf tegen die tijd toch altijd moe dus kijken dan met Lotta op de arm heel zachtjes tv.

groetjes

Terug
Bovenaan