Hoe Was Jullie Bevalling??

Mijn bevalling was een eitje...

Ik had op dinsdag wat buikgriep achtige klachten en wist dat dat het eerste teken kon zijn dat de bevalling begint. Toevallig had ik een afspraak met de vk, maar zij zei dat ik gewoon buikgriep had omdat ik ook lichte verhoging had.

Maar 's ochtends werd ik wakker met een gek rugpijntje dat kwam en ging, kwam en ging. Ik heb mijn man met de auto naar zijn werk gestuurd i.p.v. met de fiets (dan moet hij 5 kwartier fietsen) omdat ik dacht dat het rommelde. Ik wist het niet zeker omdat ze hadden gezegd 'een wee herken je wel'. Ik herkende het niet en ging er vanuit dat het dus niets was.

Ik had nog een DVD liggen, dus die ben ik gaan kijken. Wasje gevouwen. Toen dat rugpijntje bleef komen, hoopte ik zoooo dat het de bevalling was. Ik had gehoord dat een warm bad hielp, dus ben ik toen in bad gaan zitten. En nou...dat hielp! Zodra ik zat braken de vliezen en brak er een weeënstorm los.

Ik heb tien minuten staan twijfelen wat ik eerst moest doen: vloer dweilen, mezelf afdrogen en aankleden, de vk bellen of mijn man bellen. Uiteindelijk heb ik me eerst afgedroogd en de vloer gedweild (in een weeënstorm...), toen de vk gebeld en daarna  mijn man. Een kwartier nadat de vliezen braken was de vk er.

Ze zei: "We gaan even naar het hartje luisteren en dan kom ik om 3 uur vanmiddag terug". Het was toen 11 uur... Ze vond dat ik rustiger moest gaan ademen, want het ging nog heeeeel lang duren en anders hield ik het niet vol. Ik ademde wel langzaam, maar heel diep. Toen ze zag hoe vaak de weeën kwamen, besloot ze toch te toucheren en bleek ik volledige ontsluiting te hebben. Dat was dus een kwartier nadat de vliezen braken en ik krachtige weeën kreeg...

De vk is spullen klaar gaan zetten en mijn man kwam thuis. Eerst heb ik op bed geperst, maar dat vond ik niks. Ik voelde niet waar ik heen moest persen. Toen op de baarkruk. Na 3 kwartier persen is Esther geboren. Leuk toeval: de vk heette ook Esther!

Als mijn man op de fiets was gegaan, was hij nooit op tijd thuis geweest.
De bevalling heeft uiteindelijk 1,5 uur geduurd. Bij een volgende bevalling kan het nog sneller gaan. Dan ga ik dus niet meer rond de uitgerekende datum stadten zoals ik nu gedaan had. Want als mijn vliezen toen waren gebroken, was ik nooit meer op tijd thuis gekomen...

Groetjes,

Eveline

Leuk om alles zo te lezen! Iedere bevalling is weer anders! Ik dacht het wel te weten, het was tenslotte de derde keer! Dus toen op 17 februari mijn vliezen braken, ging ik op de weeën wachten. en die kwamen niet. Toen ging ik twijfelen of het wel de vliezen waren. Dus het ziekenhuis gebeld (daar moest ik bevallen vanwege een eerdere keizersnee, dat is weer een heel ander verhaal). We mochten even langskomen om alles te bekijken. Aan het CTG apparaat gelegen, daar was af en toe een harde buik op te zien, het was id vruchtwater, maar verder niks. Dus konden we weer naar huis. Als er verder niks gebeurde moesten we de volgende ochtend weer voor een CTG komen. En daar gingen we dus de volgende ochtend... Alles was weer prima in orde, maar géén weeën! Dus weer naar huis. Nu met de mededeling dat als het de volgende ochtend nog niks was, dat ik dan ingeleid ging worden. Dat leek ons helemaal niks, maar ja, als het moet dan moet het!
Gelukkig braken die nacht om 2.00 uur de vliezen nogmaals! Nu kwam er meer vruchtwater en HOERA de weeën begonnen ook meteen! Om de 5 minuten, en meteen een minuut lang. Daar zaten we op te wachten. Alhoewel ik ze een half uurtje later een stuk minder leuk begon te vinden! Om 3.00 uur waren we in het ziekenhuis. Daar werden de weeën snel erg krachtig, ik kreeg zelfs al een beetje persdrang. Om 04.30 uur werd ik de verloskamer in gereden, die net weer vrij was, werd getoucheerd, had toen 6 cm, en er stond nog steeds een grote blaas van de vliezen, die werden nu nòg een keertje gebroken! Nu was het niet meer te houden, even later ripe ik dat ik het niet meer tegen kon houden, de verloskundige   van het ziekenhuis kwam, en riep dat ik op mijn rug moest gaan liggen: het hoofdje was er al! Ik moest even zuchten omdat Marieke haar handje een beetje gek had, maar daarna was ze er met één perswee! Precies om 5.00 uur geboren! Ze werd heerlijk op mijn buik gelegd, een meid, wat geweldig! We hebben al twee zoontjes! Het duurde daarna even voordat de placenta kwam. 45 minuten later en 2 injecties verder kwam die er ook eindelijk uit. Ik was bijna niet ingescheurd, er is één klein scheurtje gehecht. Al met al een super bevalling! Maar dat laatste stukje zou ik toch niet weer over willen doen. Het blijft een feit: als je denkt dat je het niet meer kunt volhouden, is het einde in zicht!

Sabine

hoi!
leuk topic! nou dan ga ik ook maar even:
Ik had al een paar dagen last van veel dun waterig slijm, ik dacht dat mijn vliezen waren gebarsten, maar volgens de verloskundige was dat niet zo. Ik geloofde haar eigenlijk niet omdat het een beetje zoetig rook, maar ja. 5 januari was ik 's avonds met mijn man in de stad kleren aan het kopen, dat had hij beloofd en op een of andere manier wilde ik gewoon dat hij die avond mee ging. Ik had die dag trouwens ook opeens de adresstickertjes voor de geboortekaartjes in orde gemaakt, moest ook ineens gebeuren terwijl ik er eerst maar geen haast meemaakte. Ik had in de stad die avond wel een soort van ongesteldheidsgevoel. Ik viel die nacht pas om 1.30 uur in slaap en werd om 3.30 weer wakker van krampen die eerst om de 15 en toe om de 10 minuten kwamen. Ik dacht: dit zijn dus waarschijnlijk weeen. Ik heb steeds in de gaten gehouden hoe lang ertussen zat maar het bleef maar hangen op ongeveer 6 minuten ertussen... Rond 6 uur toch maar mijn man wakker gemaakt omdat het toch wel steeds heftiger werd. Hij heeft toen de verloskundige toch maar gebeld en die kwam aan het einde van de ochtend kijken. Ik lag ondertussen op bed en trok het beddengoed bijna kapot bij een wee. Gelukkig zei ze toen ze kwam dat ik al 5 cm ontsluiting had. Ik mocht van haar in bad en ze zou na een paar uur terug komen. Ik wilde alleen niet meer van het bed af (terwijl ik altijd het allerleifste een badbevalling had gewild!!!! Raar he?) Oh ja ik had ook de geboortetens gehuurd en ik was bang dat het te erg zou worden zonder, hij mocht namelijk niet gebruikt worden in bad.

Dus toen ze weer kwam nadat mijn man weer had gebeld (ik heb moeite om het goed te vertellen, ik weet niet meer hoe laat ze kwam, laat toch zien dat je in een soort roes verkeert) zei ze dat het echt zou helpen als ik in bad ging. Ze zou nog even op kantoor iets ophalen en dan weer komen) Dus dat deed ik toen maar. Nou ik wist niet wat me overkwam, wat waren die weeen heftig zeg!!! En dat terwijl ze zeggen dat warm water de pijn verzacht. En het rare was: tijdens de ween trok ik de kraan zowat uit de muur van de pijn terwijl ik tussen de weeen door (en dat was mmaar kort!!) bijna in slaap viel!!! Ik weet nog dat me dat op het moment zelf ook verbaasde. Op een gegeven moment kreeg ik echt hevige persweeen die ik niet allemaal op kon vangen, ze kwamen zo snel achter elkaar. Mijn man wer de verloskundige gebeld en die reed gelukkig mnet de straat in. Ik was binnen dat uur in bad van 6 naar 10 cm gegaan en mocht gelukkig om 17.45 uur gaan meepersen, heerlijk!!! Ze moesten me wel uit bad hijsen en afdrogen, dat kon ik echt niet meer! En dat terwijl ik zo preuts ben...
Ik heb een uur geperst en toen het hoofdje stond vond ik het ergst, en ik schopte de verloskundige en kraamverzorgster regelmatig van de kramp in mijn bovenbenen, ha ha. En om 18.47 is op 6 januari Nynke geboren!! Toen heeft ze nog een hele tijd gehecht en lag ik lekker te kletsen ondertussen. (en ik was zo ontzettend bang geweest om uit te scheuren!!)

Ik vond het ongelooflijk zwaar, maar ik denk er toch aan terug als de mooiste gebeurtenis in mijn leven.

Groetjes,
Daphne

Inderdaad leuk om al die verhalen te lezen. Ik moet zeggen, bij mij is het al een beetje weggezakt. Het ging deze keer een stuk makkelijker dan de vorige keer en heeft sneller een plaatsje in mijn hoofd gekregen.
Vrijdag 02-02 lekker bezig geweest. Houten vloeren gezeept, naar Intratuin. Toen gaan eten. Een kramp onderin mijn buik die weer anders voelde dan het gerommel wat ik al de laatste 2 weken regelmatig had. Het zal wel weer niets zijn. Op het einde van de maaltijd begon ik toch te twijfelen. Het gaat wel heftig. Maar even met de honden gaan wandelen en dan zien we wel weer. Gelukkig waren er onderweg wat lantaarnpalen die ik als steuntje kon gebruiken om de weeën op te vangen.
Thuis gekomen oppas voor kind en hond geregeld. Zo, laat nu maar komen. In bad op handen en knie:en met de douche over mijn rug. Zo heb ik de meeste weeën opgevangen. Alleen heb ik het thuisbad voor het ziekenhuis bad gewisseld om 21.00 u. 6 cm onstluiting, niet slecht dacht ik. Nadat mijn vliezen gebroken waren werd het echt heftig en om 0.00 u kreeg ik persdrang. Maar er stond nog een behoorlijke richel langs 1 kant. Toen moest ik dus persweeën op mijn rug liggend opvangen. Dat was echt niet prettig en ik schoot behoorlijk in paniek. Was bang dat ik het niet voldoende tegen kon houden en dat de boel aan flarden zou persen. Mijn man ging bijna hyperventileren van het meepuffen. Ik dacht echt dit houd ik niet meer. Toen zij de vk:'bij de volgende wee mag je mee persen" . Ik wist niet wat ik hoorde. Yes! Bij de vorige had ik geen persweeën , maar nu wel.
In 3 persweeën   om 00.57 u kwam ie eruit en kon ik gaan genieten van mijn mannetje. Op de uitgerekende datum. Gratis geboortekaartjes en een dag langer kraamhulp (wat ik toen niet wist) .4715 gr. Meer dan 1 kg zwaarder dan de eerste en 56 cm lang. Net geen totaal ruptuur. Wel een uur bezig met hechten. Maar dat onderga ik toch liever dan uren te moeten persen. Ik heb trouwens daarna helemaal geen last van mijn hechtingen. Ook bij de eertse bevalling niet. En daar was ik erg bang voor.

Marjanne

Terug
Bovenaan