Hoe weet ik nou waarom ze huilt???????

hoihoi,
Mijn dochtertje is 2,5 week oud. Dat gaat soms goed maar ze ligt ook vaak na de voeding nog te huilen, dan wil ze niet in haar bedje slapen en wordt schopt ze heel erg met handjes en beentjes. Gisteravond was echt een drama die arme kleine meid heeft van  7 tot half 12 gehuild. Ik weet niet wat er met haar aan de hand is. Ze had wel enorme zuigbehoefte maar van 6 tot 7 had ze flink lang gedronken. Ik ben bang dat ze teveel binnenkrijgt. (ik geef bv) maar ik weet het niet zeker. . Als ze bij mij was dan was ze wel even rustig. Met de pink in de mond ging het ook nog wel. tot op zekere hoogte. Om 10 uur heb ik haar weer voeding gegeven. Ze spuugt af en toe best wel veel uit. maar na de voeding waar ze weer heeel lang gedronken had bleef ze huilen. Ik was er helemaal mee aan en heb maar een potje mee gejankt. Manlief had een vergadering.Het is ook zo zielig je kleine meisje zo te zien huilen en niet te weten wat je moet. Buikje masseren. pinkje geven speengeven het hielp allemaal maar even. Dan krijste ze weer. Ze was enorm driftig aan het zoeken maar ik was bang dat ik het allemaal erger zou maken als ik haar weer gaf en toen ik haar dus na 10 uur (de vorige voeding was 4 uur geleden) weer voede was ze nog niet stil. Mijn man was er om 11 uur weer. Hijprobeerde haar ook stil te krijgen. We hebben haar in bad gedaan. In bad was prima maar na die tijd niet. Eindelijk heb ik haar naast me in bed gelegd pinkje in de mond en liedjes zingen. Ze werd toen eindelijk rustig en ik heb haar slapend in haar eigen bedje gelegd. Gelukkig slaapt ze dan wel de hele nacht door, maar ik weet niet wat ik moet doen als ze zo huilt.
Het is zo frustrerend dat je niet weet wat je moet. Kan iemand mij helpen???
groetjes lies en Renate
 
Renate,

Je zegt dat als ze huilt ze heel veel met armen en beentjes schopt. Vooral als ze met de beentjes trappelen, wijst dit meestal op krampjes. Hiervoor kan je bij de drogist nicibaby krijgen. Dat is onschadelijk spul dat wel helpt. Ook kan je zelf venkelthee gaan drinken. Dat is goed voor jou, maar ook voor de kleine. Dat werkt ook behoorlijk tegen krampjes, maar dan moet je er wel behoorlijk veel per dag van drinken. Onze kleine is nu 3 maanden. Zelf heb ik de eerst weken alleen maar venkelthee gedronken en niet te scherp gegeten. Als jij veel gekruid eet, kan de kleine daar last van krijgen. Geldt ook voor sinasappels of jus d'orange. Als jij het eet/drinkt maakt de kleine veel kans op krampjes. Toen onze dochter 4 weken was heb ik ze voor de voeding 2 of 3 theelepeltjes venkelthee (koud!) in het mondje gegeven. Die slikte ze dan door. Dat brengt de darmen tot rust tijdens het voeden.

Maak je verder niet te veel zorgen. Het huilen is vreselijk, maar over een paar weekjes weet je precies welk huiltje wat betekent!

Succes
Groetjes Linda
 
Hoi Renate,

Net wat Linda ook zegt je kunt bij de apotheek spul krijgen tegen krampjes bij de aller kleintjes. Onze kleine man had tijden de weken dat hij bv kreeg ook een paar keer flinke krampjes en dat kwam omdat ik de dag ervoor toch weer iets gegeten had waar hij dus absoluut  niet tegen kon. Ze zeggen wel dat je alles kunt eten wat je tijdens de zwangerschap ook hebt gegeten en dat je kindje er dan aan gewent is, nou mooi niet hoor!
Ik heb de bv 6 weken vol gehouden en toen onze zoon er zelf, gelukkig, meer dan genoeg van en ben ik lekker overgegaan op flesvoeding. En raar  maar waar sinds die tijd nooit meer krampjes gehad.

Dus meid houd nog ff moed het gaat vanzelf beter, echt waar.

Groetjes
 
Hoi Lies / Renate,

Ik kan me voorstellen dat je je heel machteloos voelt als je dochtertje zo hard moet huilen.

Ik vind het inderdaad ook klinken als darmkrampjes. Zelf heb ik ook Cinababy aan mijn dochtertje gegeven, maar vond dat het niet echt hielp. Wat bij mij wel heel goed hielp tegen darmkrampjes was het volgende:

Iets warms op het buikje van je baby zou kunnen helpen. Ken je de hittepit? Dat is een stoffen zak met kersepitten erin die je warm kunt maken in de magnetron. Nou schijnt het dat deze niet geschikt is voor babies omdat de pitten in de zak soms niet gelijkmatig warm worden; sommige pitten kunnen gloeiend heet worden. Ik kreeg de tip van een andere moeder om 1 kilo rijst in een stoffen zak te naaien. Gewoon de meest simpele snelkookrijst van de supermarkt voldoet. Ikzelf had deze in 4 verschillende compartimentjes ingenaaid, was even klooien maar zat uiteindelijk goed in elkaar. Dit deed ik  1 minuut en 15 seconden in de magnetron op 750 watt. Omdat de rijstkorrels veel kleiner zijn dan kersepitten verwarmen deze gelijkmatiger. Natuurlijk altijd zelf even checken als je 'm uit de magnetron haalt; ik schudde de zak altijd even goed om alle warmte goed te verdelen. En deze legde ik op het buikje van mijn dochtertje. 1 kilo klinkt zwaar, maar niet alleen de warmte maar ook het gewicht kan heel lekker zijn bij darmkrampjes. Bij mijn dochter werkte het als een tierelier, ze sliep vrijwel gelijk in...

Wie weet zijn het inderdaad darmkrampjes en helpt dit ook bij jouw dochter?

Trouwens; mijn dochtertje wilde in het begin haar speentje vaak niet goed pakken, spuugde 'm steeds uit. Toen ben ik geswitched van een "dental" speentje naar een "combi" speentje (difrax). Deze heeft een andere vorm speen; komt meer overeen met vorm van tepel, heeft niet zo'n afgeplat vlakje - lijkt dus ook meer op een pink... En mijn dochter vindt deze heerlijk en spuugt 'm nu eigenlijk nooit meer uit. En juist zo'n speentje kan zo vaak zo'n goede troost zijn...

Heel veel succes!
Josien
 
Hoi,

Ik wil graag even inhaken op dat je denkt dat ze te veel voeding binnen krijgt.

Heb je voor het voeden last van stuwing en voel je een sterk toeschietreflex.

Dat had ik namelijk en dan moest mijn meisje zo veel in 1x drinken dat ze zich soms verslikte en op die manier lucht binnen hapte.

De voor melk is het minste wat vult. Je kan kijken naar het drink ritme als je bij het laatste veel zuigt en dan pas slikt krijgt ze ook de voedende achtermelk binnen wat een vol gevoel geeft.

Maar vergeet niet dat de borst geven niet alleen maar eten/drinken geven is het kan ook een vorm van troost en geborgenheid geven zijn.

Rond de 2, 6 en 12 weken hebben kinderen ook regeldagen Dan drinken ze meer en onregelmatig soms om de 2 uur soms ook om het uur. dit is om te zorgen dat je meer produceert om je kind te voorzien.

Ik zou zeggen als ze aan de borst rustig is en je hebt er de tijd voor en vind het niet vervelend lekker aan leggen en laten drinken/sabbelen.

Wij hebben een speen van dodi MAM dat is een beetje en plaate speen die de vorm heeft van een tepel als ze drinken. Die werd bij ons aangeraden bij de bv.

Het is in het begin even zoeken maar straks gaat het alemaal vloeiend en zeker in het begin is het even moeilijk, wennen en inschatten.

Maar als jullie allebei de slag goed te pakken hebben dan gaat het super en word het alleen maar makkelijker.
Ik geef ondertussen 20 maanden bv en heb ook periodes gehad dat ik het even niet meer wist en me vreselijk zorgen maakte. Maar volg je gevoel.

Hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes
 
Hoi

Je weet denk ik ook wel dat veel baby's in de avond een huil uurtje hebben he? Dat is om alle indrukken van de dag te verwerken. Mijn zoontje had dat ook altijd. Het enige wat hij fijn vond was als je met hem rond liep. Het liefste zo dat hij met zn buikje op je arm rustte, en dan zn hoofdje bij je elleboog. Dat werkt ook heel prettig bij krampjes.
En als ze nog zo klein zijn, dan willen ze het liefste natuurlijk alleen maar bij je zijn, ze zijn immers 9 maanden bij je geweest! De eerste 6 weken zijn er ergste daarmee, ook met krampjes enzo. Dan wordt het allemaal beter

Succes
Caroline
 
Hoi! Ik sluit me aan wat door de anderen al is geschreven. Even inhakend op het langdurige voeden: mijn dochtertje dronk de eerste weken ook bijna een uur lang en dat wordt vanzelf minder. Baby's gaan in de loop der tijd steeds efficiënter drinken en kunnen dus in korte(re) tijd voldoende voeding binnenkrijgen. Regelmatig aanlegen is belangrijk: soms zat ik na twee uur alweer te voeden. Ook dat regelt zich in de loop der tijd vanzelf. Rond de 6 weken kwam er duidelijk meer ritme in, en kwam ze niet eerder dan drie uur later voor de volgende voeding. Het is even vervelend en intensief in het begin,maar het wordt vanzelf makkelijker!

Succes ermee!

Groetjes,
Dani, mama van Joëlle
 
Hoi,

Het klinkt inderdaad alsof je dochtertje last van krampjes heeft. Ook ik heb cinababy geprobeerd maar bij ons hielp het helemaal niet. Je kan inderdaad het buikje masseren of er iets warms op leggen. Verder is het een periode waar je doorheen moet, al is het natuurlijk helemaal niet leuk. Niet voor je dochtertje maar ook niet voor jou! Ik kan me goed voorstellen dat het huilen je soms nader staat dan het lachen. Neem je kindje lekker bij je en troost het zo veel mogelijk. Bij jou zijn vindt ze vast al heel fijn (ook al blijft ze misschien  wel huilen). Van borstvoeding kan je dochtertje trouwens echt niet te veel binnenkrijgen! Mocht je veel melk hebben (waardoor het wel erg snel uit je tepel stroomt na het toeschieten) dan kun je je dochtertje weer even van de borst halen zodra de melk is toegeschoten en de eerste melk even weg laten stromen. Daarna lukt het dan vast en zeker beter!

Nog even over de speen. Als je dochtertje de speen niet wil, geef je 'm toch niet? Mijn zoontje heeft een speentje, mijn dochtertje niet. En ik ben echt heel blij dat mijn dochtertje er geen heeft. Het afleren van de speen is immers ook geen makkie! De eerste paar weken was haar zuigbehoefte groot maar ik heb haar gewoon wat vaker aangelegd of wat langer laten drinken/sabbelen. Na een paar weken neemt de zuigbehoefte langzaam af en gaat het vanzelf beter. Voor mijn zoontje moet ik 's nachts nog regelmatig uit bed omdat hij zijn speen niet meer kan vinden! Overdag krijgt hij trouwens al vanaf dat hij vijf maanden is geen speen meer. Zodra hij echt ging spelen, heb ik die speen overdag weer afgeleerd. Doordat hij zijn speeltjes zo interessant vond, miste hij zijn speen helemaal niet.

Succes ermee,
Suzanne
 
Terug
Bovenaan