hoe ziet een schema eruit van een baby van 9maanden

onze schema ziet er zo uit

7.00 180cc melk

9.00 boterham met beker optimelk

11.00 180 cc melk

tussendoor een beker diksap en een koekje of fruit

15.00 180 cc melk

17-18.00 avond eten met beker diksap

19.00 180 cc melk
mijn schoonzus zegt dat ik moet gaan afbouwen met de flesvoeding maar hoe doe ik dat? welke fles moet ik gaan stoppen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen

groeten kirsten
 
Hoi Kirsten,

Mijn dochtertje is vandaag precies 9 maanden. Dit is haar schema nu op dit moment. Ik zou ook niet weten hoe je dat moet afbouwen. Het lijkt me dat de fles van 19 uur dan weg gaat. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

8.00 fles 150 + 5 + 2 eetlepels fijne granen pap Ongeveer een kwart tot een half broodje met zonnaturajam of appelstroop.

10,00 fruithapje (150 gram) meestal met een schepje pap erin voor iets dikker)

12.00 fles 150 + 5 en daarna een half broodje ook met appelstroop of jam

15.30 yoghurt (halve mok) met klein beetje diksap

17.30 / 18.00 Groentehapje 150 gram ongeveer

19.30 fles 180 + 6 + 3 scheppen fijne granen pap

Over de hele dag ongeveer 150 cc water of diksap ofzo. We probeerden elke keer beker en dat was echt maar paar slokjes wat ze daar van binnen kreeg en toen kwamen we er achter dat ze uit een fles nu wel drinkt.
Evengoed laat ik haar elke dag nog wat slokjes uit een beker drinken. Maar omdat ze toch bestwel veel uit een fles drinkt extra denk ik dat ze anders te kort extra krijgt.
Donderdag moeten we weer naar CB dus kijken of hun het er ook mee eens zijn over dit ritme.

Liefs Louke
 
Mijn dochter ( 8,5 mnd) ook nog vier flessen. Is geen probleem, ze is aan de lichte kant en drinkt niet iedere fles leeg. Volgens mij moeten ze per dag nog 500 cc hebben.
Als ik naar jou schema kijk kan je misschien aan gaan passen aan een ritme wat aansluit bij "normale" eetmomenten van een groter kind.

Dus bijvoorbeeld:
ontbijt; brood en daarna direct fles naar behoefte.
tussendoor; fruit ofzo met wat diksap;
lunch; boterham met direct daarna fles.
eventueel tussendoortje met wat drinken
avondeten : warm eten met wat drinken.
Avond laatste fles.

In verhouding krijgt je kind behoorlijk wat drinken in de ochtend. ( in fruit zit ook vocht)Misschien kun je de fles van 11.00 weg laten. En hem tussen de middag een boterham geven met wat drinken.

Ons dochtertje krijgt;
7.00 fles 160 cc met twee scheppen pap.
10.00 fruit ( ongeveer 1,5 stuk) verdikt met wat pap en wat water uit een beker.
13.00 Groentehap ( half potje) met daarna een fles.
15.00 koekje met wat water.
17.30 boterham met daarna fles
22.00 laatste fles met twee scheppen pap.

De boterham en het avondeten hebben we omgedraait omdat ze het op deze manier beter eet. Van het CB hebben we het advies gekregen om eerst het vaste voedsel te geven en direct daarna de fles naar behoefte. Anders zat ze al vol en wilde ze geen vastvoedsel meer. Ik moet zeggen dat het bij ons werkt. Het duurde even, maar nu eet ze meer vast voedsel en heeft ze minder behoefte aan de fles. De vierde fles laten wij er gewoon nog even in. Ze slaapt er lekker op ( is ook wat waard) enbij haar gewicht past een vierde fles nog . Wanneer we merken dat ze er zelf minder behoefte aan heeft stoppen we ermee.

Succes met het gepuzzel!
 
Onze dochter is net 11 maanden, maar doordat ze te vroeg geboren is (9weken) zit ze dus op een schema van bijna 9 maanden. (dat zou ze zijn als ze op de uitgerekende datum geboren was)

Ons schema is:

Tussen 6.00-7.00 150/5 melk
8.00 halve boterham
(= ze na 7u wakker dan vervang ik de melk en brood door bordje pap)
10.00 koekje / rijstwafel met paar slokjes drinken
11.30 halve boterham en 120-4 melk
14.30-15.300 Fruit of Fruityoghurt
16.00 (nu nog) 120-4 melk
17.30 avondeten en toetje
19.00 gaat ze naar bed en ze meldt zich zelf dan ergens tussen 21.00-22.00 voor pyjamapapje 200cc

De fles van 16u wil ik gaan afbouwen en vervangen door sap / thee / roosvicee.
Dit was ook het advies van het cb.
Onze dochter drinkt daarbij geen grote hoeveelheden melk dus misschien dat ze daarom nog zo graag de fles van 16u wil.

Jouw kindje krijgt in de ochtend idd veel melk en dan nog optimelk en nog eens melk. Misschien idd een idee om in de ochtend te schuiven... Is lastig altijd om een "goed" schema te krijgen! Succes ermee!
 
Ik zou de voeding van 7 uur en het ontbijt van 9 uur naar elkaar toehalen door bijvoorbeeld te beginnen met een bordje pap (met melk) in de ochtend bij het wakker worden. Dan rond tien uur een fruithapje of koekje met wat diksap. Vervolgens rond lunchtijd (ergens tussen half twaalf en half een) een boterham aanbieden en daarna een fles naar behoefte (als je kindje wat ouder is, wordt dat dan gewone melk). Dan in de middag na het slaapje weer wat fruit of koekje met wat drinken. Rond etenstijd een groentehap met eventueel nog een fles naar behoefte (en die zal op den duur dus vervallen als ze "vol" mee-eet). De fles van 19 uur zou ik dan nog even aanhouden tot ze aan dit schema gewend is en dan zou ik proberen die ook te laten vallen.
 
Onze zoon is bijna 8 maanden maar omdat hij al op de 3 flessen zit dacht ik, ik geef zijn schema zodat je er miss iets mee kunt:

06.30 bordje pap 180 + 6 met 6 el bambix
9.00 - 10.00 fruit ongeveer 2 stuks
12.00 - 13.00 boterham (vaak maar een halve) en fles 180 + 6
16.00 - 17.00 groentehap
19.00 fles 210 + 7

Tussendoor krijgt hij water of sap (meestal het laatste) zo'n 150 cc. Ook krijgt hij nog wel eens een koekje.

Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

 
Hier ook een kleintje van 9 maanden. Bij ons ziet het schema er zo uit:

7.30: bordje pap met beetje ongezoete, slappe thee uit de tuit

10.30: fruithapje met wat diksap of water erbij

13.30: boterham en 100 cc flesvoeding

15.30: klein rijstwafeltje met wat thee/diksap/water

17.30: warm eten met wat water/diksap

19.00: 150 cc flesvoeding

Ik denk dat ik 's ochtends bij jou de voeding zou veranderen in pap, zodat je de boterham tussen de middag kunt geven.

Ik zou je kindje in ieder geval geen optimelk geven: daar zitten syntethische zoetstoffen in en is echt niet goed voor ze!
 
mijn zoontje is bijna 8 mnden,maar zit ook al op 3 flessen.

8.00/9.00 bordje pap (210ml, als dit te weinig word dan geef ik een boterham met melk)
11.00 flesje roosvicee
12.00 2 boterhammen (beleg:fruit,appelstroop,smeerkaas)
13.00 150ml melk
middagdutje (hij is een slaapkopje)
16.30 flesje roosvicee
17.00/17.30 avond eten, potje olvarit 8mnden met toetje
19.00 laatste fles 180ml met rijstebloem
20.00 naar bed

overigens kun je beter niet de laatste fles laten vallen, maar die van 11uur of die van 3 uur. en vervangen door ander drinken, met bijvoorbeeld een koekje of soepstengel.
 
Terug
Bovenaan