Hoe ziet je ideale vakantie eruit?

Beste vaders en moeders,

Ik zal me even voorstellen mijn naam is Inge Lammers, ik ben 20 jaar en ik studeer hbo communicatie.
Voor een project van school ben ik benieuwd naar hoe jonge gezinnen hun ideale vakantie zien.

Gaan jullie met het vliegtuig of de auto, ga je naar een hotel of een camping en waar moet een accomodatie aan voldoen? Waar houd je rekening mee nu je een kleine hebt? Wat neem je mee op vakantie? Waar twijfel je aan en waar heb je vragen over?

Kortom hoe zien jullie je ideale vakantie als je die zou kunnen samen stellen?

Ik ben heel erg benieuwd en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Inge Lammers
 
Hoi Inge.
Voor mijzelf ziet de ideale vakantie er heel simpel uit, zon zee en strand haha..Maar met 2 kleine kinderen gaat dat niet door.
Wij zijn vanaf dat onze oudste 4 maanden was 3x per jaar naar een bungalowparc (landal, centerparks sunparcs enz. ) geweest.. Zo komen toch aan onze 3 weken vakantie en op die manier is het voor hem ook leuk.
Sinds 4 maanden hebben we er een tweede bij, en daar gaan we begin volgend jaar voor het eerst mee op vakantie. Ook weer naar een vakantie park! Daar heb je bedjes, een bad, en verder alles redelijk bij de hand, zoals electra, warm water enz. enz.
Volgend jaar zomer willen we een tent/huisje huren aan het strand..Kinderen hebben meestal niet veel nodig om tevreden te zijn, geef ze zand en water en hun vakantie is begonnen!!
Gr. Anne-Marie
 
Hallo Inge,

Ideale vakantie is natuurlijk iets anders dan wat je uiteindelijk gaat doen. Mijn man en ik gingen met z'n tweeen naar Skandinavie en dat vonden we altijd geweldig. Maar voor volgende zomer hebben we een huisje bij Landal Greenparcs geboekt. We willen er wel tussenuit, maar een tentje met een kindje van bijna een jaar, zien we toch niet echt zitten. Een vakantiepark is praktisch, alles bij de hand, eigen sanitair, en je hoeft niet ver te reizen. En we hebben er wel heel veel zin in, hoor!

Groetjes,
Lauren
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Opvallend dat een vakantiepark (in Nederland??) blijkbaar toch de beste vakantie is als je jonge kinderen hebt. Maar de ideale vakantie is het dus niet.

Wat ik me daarom afvraag is waarom jullie het op de een of andere manier niet aandurven om samen met je kind naar de zon of naar Scandinavië te gaan? Daar hebben ze toch ook genoeg kindvriendelijke accomodaties?
Waarom verandert jullie ideale vakantie in een ander soort vakantie als je kinderen hebt?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes,

Inge Lammers

 
Hoi. Ik heb het harstikke goed naar mijn zin hoor op die parken, maar als we geen kinderen zouden hebben zou ik zeer zeker wel naar het buitenland vliegen, en dan misschien 1x per jaar naar zo'n park..
We hadden eigenlijk besloten om komende zomer naar Mallorca te vliegen, maar nu nummer 2 er is en die dan nog geen jaar is stellen we het nog maar een jaartje uit.. En dat is niet zozeer omdat we het niet aan durven, maar ik denk dat als ze zo klein zijn ze beter af zijn in eigen land.. In sommige landen (waar Mallorca dus ook onder valt) moet je heel erg uitkijken met het water drinken, en het eten is voor zo'n kleintje dan ook heel anders.. Voor kinderen maakt het niet uit of ze in Spanje in de zon zitten (waar het waarschijnlijk voor hun té warm is) of in Nederland.. Als die water en zand hebben is het goed.
En om die kids nou mee te nemen naar zo'n warm land omdat papa en mama zo nodig moeten vind ik zielig!!
Het is heeeeel cliché maar als je kinderen hebt, en je kinderen hebben een leuke vakantie dan heb je dat als ouder vanzelf ook!!
Gr. Anne-Marie
 
Bij ons zijn de financien toch ook wel een punt. Een vakantie zoals wij die het liefste zouden doen, is gewoon duur. Ook zit je met een baby met ontzettend veel extra spullen, waardoor je niet meer gewoon met alleen de auto kunt en kunt gaan kamperen. Een bootreis wordt best wel veel duurder. Een ander punt is de lange autoreis, dat doe je een kind niet aan, is mijn mening. En ook de dingen die we op   vakantie deden, zoals veel wandelen, doe je met een baby minder snel. De wandelwagen kan veel hebben, maar een rotslandschap is toch teveel gevraagd.
En zoals als An ook zei, als je kind het leuk vindt, ben je zelf ook tevreden. Je perspectief verandert, en daardoor ook je keuzes. Ik heb veel zin in de vakantie komend jaar!
 
Nou, hier is niks veranderd hoor! Zou ik niet willen ook! Zeker niet vakanties helemaal aanpassen aan je kinderen, dat zijn nu juist die weken dat je óók voor jezelf moet kiezen. En wat ik hier al las: kinderen zijn flexibel en zijn gauw tevreden.
Wij gaan kamperen met de caravan, en gewoon naar zweden en noorwegen, lekker rondtrekken. We blijven wat langer staan hier en daar natuurlijk, maar onze kinderen vinden het heerlijk in de auto, omdat we ze daar van af het begin af aan aan gewend hebben. (nou ja, de jongste is 4 maanden, heeft nog niet een vakantie meegemaakt, maar wel veel autoritten).
En, waarom niet naar een warm land????? Daar worden ook babies geboren en groeien ook kinderen op, die weten niet beter! En als het hier blodyhot is heb je het ook niet voor het kiezen (en hier is het vaak juist zo víes heet).
Wij gaan elk jaar op wintersport met de caravan, blijven we dus ook gewoon doen. Ons zoontje van 3 vindt het práchtig! We hebben hem vorig jaar op skies gezet (was hij 2 jaar en 2 maanden) en nu gaat hij ook weer, hij praat over niks anders want hij weet het zich nog précies te herninneren. Het is maar net waar je je kinderen aan went denk ik...
In de auto slapen ze toch veel, zeker babies. Ons zoontje was 8 weken toen wij op wintersport gingen. Hij sliep zo lekker steeds, dat we lekker achter elkaar door konden karren, en ook een voeding wat uit konden stellen. (want hij sliep zo lekker). Bovendien hebben wij geen haast, zodra we het zat zijn hebben we ons eigen huisje achter de auto! Ideaal!
 
Oh ja, het is prettig als er op de campings kinderverzorgingsruimtes zijn, maar is geen pré. Want zelf een beetje creatief zijn, dan kom je er ook! Toch is het af en toe wel prettig dan. En voor de rest vermaken ze zich wel.
In skandinavie kamperen we ook veel wild, dat is juist het mooie: in de échte natuur. Niks is mooier dan de kinderen zo dicht bij de natuur te laten leven, lekker simpel houden!
 
Terug
Bovenaan