hoe ziet jullie dag indeling eruit de eerste weken

Hey hallo,

Ik heb mijn hummel weinig in de box. Dit is omdat hij dat zelf niet wil. Ik leg hem weleens in de box, met een muziek-ding erbij aan, dan wil het nog wel. Maar om dat ding steeds aan te zetten... Als dat muziekje ophoud ligt meneer al niet meer lekker, dus huilen. Ik heb een buikdrager gekocht en 1 x per dag heb ik hem daar een uurtje in.
Ik heb een baby die weinig slaapt overdag (is nu 8 weken oud) dus heb hem veel bij me. "s Middags leg ik hem wel in bed, maar hij slaapt dan 30 a 45 min en dan houd het op. Zoals je kunt begrijpen is dat best wel eens vermoeiend.
Ook ik geef bv op verzoek. Inderdaad, vermoeiend en jaloers op mensen met een schema!! Ik heb nu een combi met fv. 3 x per dag een fles en de rest borst. Daardoor al iets meer ritme in de dag. En ik merk dat ik dat wel heb gemist.
Ik geef de bv graag op mijn slaapkamer. Gewoon, voor de rust. En ik zit daar lekker. het flesje gaat gewoon beneden.
Ýl met al, ik herken je verhaal. Ook leuk om te lezen hoe anderen het doen!

Gr Anita

Hoi
Misschien is dat ook wel een idee om ook flesvoeding erbij te geven. Ik ben nog herstellende van een keizersnee en ik merk dat ik nog wel veel last van mijn wond heb. Ook heb ik last van mijn rug en van mijn borsten. En nog slaapgebrek! Het klinkt allemaal wel negatief maar zo bedoel ik het niet hoor. Maar als ik mij lichamelijk wat beter zou voelen dan zou ik alleen bv beter uit kunnen denk ik. Ik neem aan dat het cb wel een schema heeft qua combi??

Hoi Pipje,

Ik herken me helemaal in jouw verhaal! Een keizersnede is niet niks en dan had ik er nog een hittegolf bij ook ;-) Erg vermoeiend en vervelend dat je de eerste tijd helemaal niks kan. Doe het rustig aan hoor meid!

Dat je met bv begonnen bent, vind ik super! Vaak komt het na een ks niet goed op gang. En idd, de eerste weken lijkt er totaal geen ritme in te zitten, maar dat komt vanzelf. Mijn dochter is vandaag een half jaar oud en zij eet zeer regelmatig, heeft ze zelf aangegeven. We hebben nu 5 voedingen: 6.30 - 11.30 - 15.30 - 18.00 - 22.30. Voor de laatste voeding maken we haar trouwens wakker. De komende weken wil ik de laatste voeding wel gaan vervroegen. En we zijn vandaag begonnen met banaan!!

Maar goed, even terug naar het onderwerp: de eerste weken was het erg warm en heeft mijn dochter steeds beneden in de box geslapen. Ook omdat ik vanwege de ks de trap niet op kon/mocht/wilde. Ook nu is ze best veel wakker. Na de ochtendvoeding van 6.30 uur slaapt ze tot een uur of 10 in haar bedje. Aankleden en naar beneden. Net heeft ze van 1 uur tot kwart voor 2 in haar bedje geslapen, toevallig een keer gelukt vandaag, meestal wil ze dat niet en ik ben heel slecht in het laten huilen... En in de wipper slaapt ze vaak eind van de middag nog een half uurtje. We leggen haar elke avond om 8 uur in bed en dan slaapt ze dus tot de late voeding en vervolgens de hele nacht door (ze slaapt al vanaf 7 weken de hele nacht door, heerlijk!). Op het kdv slaapt ze 2x per dag een uur in bed (knap van ze hoor, mij lukt dat niet) en ik ga meestal 's middags met haar wandelen, dan slaapt ze in de wandelwagen.
Ze groeit verder goed, maar is gewoon een wakkere tante!

Kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl Daar vind je veel tips en kun je je vragen kwijt.

Groetjes,
Sally

En Pipje: bv hoef je niet te combineren met kv in de hoop dat je kindje meer slaapt of een ritme krijgt hoor. Het is juist makkelijker om in een ritme te komen als je alleen bv geeft en dat is ook nog veel beter voor de darmpjes van je kind!!
Belangrijkste is vooral dat je jezelf en je kind de rust en de tijd gunt om in een ritme te komen. Toen je zwanger was, kon je kind eten wanneer hij/zij wilde, de hele dag door. Dus het is logisch dat het even duurt voor je kind een ritme gevonden heeft.
En goed rusten na een ks is erg belangrijk!! Ik lig nu nog wel eens supervroeg in bed, maar daar staat tegenover dat ik ook al vanaf week 10 weer aan het sporten ben en dat gaat ook prima.

Groetjes,
Sally

En de temperatuur: beneden is het 19 of 20 graden, op de slaapkamer 15,5 graden. Ons meisje slaapt in een slaapzakje met lange mouwen met een fleece dekentje erover heen, met het raam dicht.

Groetjes,
Sally

1 gouden tip voor dit soort 'onzekerheden': het boek van Ria Blom: Regelmaat en Inbakeren.
Dit boek gaat niet alleen over inbakeren maar juist over regelmatigheden en richtlijnen. Inbakeren is een hulpmiddel maar niet in alle gevallen nodig.
Het heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven (nog voor de geboorte en  nu als naslagwerk)

Laat je kindje zoveel mogelijk in zijn/haar bedje slapen. Dat is de plaats voor het slapen, de box is voor te spelen. Een pasgeborenen  slaapt zo'n 20 uur per dag. Je kunt dus gerust alsvolgt doen: UIt bed, verschonen, voeden, even op schoot en dan weer naar bed. Elk ki8nd heeft voorspelbare regelmaat nodig en die zit hem vooral in vaste patronen. Ook buitenshuis kun je die patronen gewoon handhaven.
Als het op de slaapkamer zo rond de 17 graden is en je kind ligt goed toegedekt dan is daar niets mis mee. Ik neem aan dat je kind zichzelf al op temperatuur kan houden?

Succes

Terug
Bovenaan