<p>T is volgende week 6 maanden, en volgens de boekjes is dat het moment dat je langzaam vaste voeding uit gaat breiden en flesvoeding afbouwen. Daar zit ik een beetje over te piekeren. </p><p>Ondanks dat T groot is, is ze niet bepaald een grote eter. En ze eet het liefste ’s avonds en ’s nachts. Ze heeft een KMA en we hebben haar nooit op gehydrolyseerde voeding gekregen. In overleg met kinderarts op geitenmelk gebleven en daar heeft ze enkel een wat pukkelige huid van, en ze is wat gevoeliger voor billenuitslag. En ik vermoed dat daar haar vreemde hongerpatroon vandaan komt. </p><p>Momenteel (tijden +/-)</p><p>7u fles 150 + 5, gaat bijna nooit op</p><p>10u fruithap (die gaat er goed in)</p><p>11u fles 150 + 5, gaat soms op</p><p>15u fles 150 + 5, gaat meestal wel op</p><p>17.30u groentehap (mwah, soms goed soms drama) </p><p>19.00 fles 150 + 5, gaat altijd op</p><p>22.30 fles 150 + 5 en bij weinig overdag eten 180 + 6 (gaat altijd op, soms die grotere niet) </p><p>3 a 4u. 120 + 4 (deze probeer ik kleiner te krijgen ivm ochtend geen honger, meer voeding gaat ook altijd op) </p><p>Hoe slaperiger ze aan de fles is, hoe beter die gaat. </p><p>En dan de hapjes. Die gaan opzich goed. Duidelijke voorkeur voor fruit. En ze wil het echt gepureerd hebben. Van geprakt eten begint ze enorm te kokhalzen en huilen. Ivm haar allergie ben ik haar aan het blootstellen aan andere allergenen. Inmiddels al ei en pindakaas gedaan, gaat beiden gelukkig erg goed. Al vind ze pindakaas nog een beetje vreemd ? En ik ben begonnen met een granenpap voor 6 mnd+ sinds 2 dagen. Gewoon 1 eetlepel om te wennen. Is nog niet echt een vast moment voor. </p><p>Een aantal vragen:</p><p>1. Kan het kloppen dat als ik de nachtvoedingen zo min mogelijk maak, dat ze dan haar hongerpatroon meer naar de ochtend verplaatst? Of herkennen andere moeders hoe het nu gaat? Hoe pakken jullie dat aan?</p><p>2. Hoe zijn jullie flesvoeding gaan vervangen? Welke voeding verviel als eerste? </p><p>3. Is het erg als dat met 6 mnd nog niet lukt? Ik lees soms dat kindjes van 6 mnd al een broodje eten. Nou ik denk niet dat ze weet wat ze daarmee moet doen, en als ze al zoveel moeite met geprakt eten heeft… Hoe lang hebben jullie het pureren volgehouden? Volgens mij is ze nog niet echt toe aan meer vaste voeding. Maar misschien wel als ze minder melk krijgt? </p><p>4. Soms denk ik dat ze die nachtvoeding meer uit gewoonte eet. Altijd rond hetzelfde tijdstip en in de ochtend kan ze rustig een uur op haar fles wachten en die nog niet leegdrinken. Hoe test je zoiets? Gewoon niet geven wordt een krijspartij. Langzaam afbouwen maakt het minder, maar het tijdstip blijft. </p>