Hoe zijn jullie begonnen met flesvoeding afbouwen?

Vroeg wijs mannetje dan haha!
Hier lijkt er een verband met de hoeveelheid slaap overdag. Sinds ze dat lange middagslaapje doet is ze veel onrustiger snachts. Weet dus niet of ik blij moet zijn met het fijne nieuwe ritme overdag, of moet huilen over de nachten. Of beiden haha! Maar ik volg haar in wat zij wil. Ze is ook net gaan rollen dus dat kan het ook verklaren. Het slapen staat voor mij echt los van mijn vragen over vaste voeding ophogen. 
Vanavond avocado was weer echt draaaaama, terwijl ze dat vorige week nog graag at. Zit geen enkele logica in. Na 4 hapjes geworstel met avocado heeft ze natuurlijk gewoon haar flesvoeding nodig. 

Mijn jochie is nu 6 maanden en zit al een tijd op 4 flessen. Inmiddels een fruithap en zo’n beetje hele maaltijd savonds. Ik ben ook begonnen met broodkorstjes geven maar echt brood gaat nog niet. 

dit is zn schema:
7-8 uur 210+7. Soms een deel ervan als meergranenpap (op de dagen dat ik niet werk ben ik dat aan het introduceren)
9.30-10 uur. Fruithap. 150-200 gram. Soms bijna heel potje op. 

11.30-12.30 210+7

14.30-16.00 210+7

17.30 200 gram groente koolhydraat eiwit bv 100 gram sperziebonen 80 gram aardappel 20 gram kip. Gaat bijna allemaal op

18.30-19.00 210+7. Drinkt ruim 200cc. 

ben pas net begonnen met grotere flessen. Tot afgelopen week 180+6. 

hij slaapt al heel lang door zonder een machtvoeding te hoeven. Tot aantal weken geleden geprobeerd of hij nog om 22.30-23.00 wilde drinken maar werd geweigerd. Dus nu slaapt hij klokje rond. 

Ik zou met 6 maanden ook echt nog geen fles laten vallen hoor overdag. Dan mogen ze gerust elke 4 uur drinken en fruit en groenten is echt bijvoeding. Dat is echt nog geen noodzaak.
Met 8 maanden gingen mijn kinderen echt beter brood eten en gingen ze naar 2 dutjes op de dag (9.00-11.00 En 14.00-15.30 ongeveer) en toen liet ik een fles vallen, de fles van 15.00. Vanaf toen kregen ze een fles om 7.00-13.00-19.00 en dan in de avond/nacht alleen als ze er om vragen. Maar tot 8 maanden is het écht prima als ze elke 4 uur drinken!
Maak je je kindje wakker om 22.30? Dat heb ik nooit gedaan. Zeker gezien ze toch in de nacht komt... Ik gaf de laatste fles rond 19.30. Dan ging ik gewoon slapen om 22.00 en dan zag ik wel hoe de nacht verliep. Soms was het alleen een voeding rond 1.00/2.00. Soms sliep ze door tot 4.00. En op een slechte nacht waren het 2 voedingen om 1.00 én 5.00.... Maar wakker maken vond ik altijd onzin, juist omdat ze s nachts tóch wel kwam...
De jongste is hier 14 maanden nu en slaapt nog steeds niet altijd door hoor. Zo'n 2x per week komt ze nog om een voeding. Niet omdat ze dat persé nodig heeft, maar omdat ze daardoor wel weer fijn en diep in slaap komt. Ik geef idd altijd wel maar 90/120cc, nooit een volle fles. 
Die nachtvoeding is helaas wel redelijk normaal hoor. Doorslapen is niet zo vanzelfsprekend en heb je écht niet altijd in de hand! Kinderen worden om tal van redenen wakker de eerste 12-18 maanden sowieso is mijn ervaring... geef die nachtvoeding maar gewoon, ze heeft het nodig en het zal waarschijnlijk nog wel een poos zo blijven. Hier slapen ze soms zomaar 4 nachten door en dan weer 7 nachten niet. En dat is écht heel normaal!! Ouders van kindjes die altijd doorslapen beseffen niet wat een enorme luxe en geluk dat is ;)

En pureren??? Dat heb ik hier gedaan tot ze 1 jaar was ofzo. Met 6 maanden is het écht heel normaal dat ze nog geen structuur kan eten. Dat hoeft nog lang niet. De flessen zijn het belangrijkste en groenten en fruit is echt nog bijvoeding.
Je doet het goed hoor! Voorlopig zou ik echt niks aan je schema veranderen, misschien alleen die avondfles van 22.30 laten vervallen.
Ik werk op een kinderdagverblijf en echt alle kindjes krijgen tot 8 a 9 maanden een fles om de 4 uur! Laat je niet gek maken door kinderen die met 6 maanden al een hele boterham eten want dat is echt uitzonderlijk. 
Je kindje is gewoon nog heel klein, verwacht nog niet teveel van haar voorlopig. En verwacht ook nog niet teveel van die hapjes  dat komt echt vanzelf goed. Melk is wat ze nodig hebben! Dat mag je gewoon blijven geven, nog maandenlang!

En pureren??? Dat heb ik hier gedaan tot ze 1 jaar was ofzo. Met 6 maanden is het écht heel normaal dat ze nog geen structuur kan eten. Dat hoeft nog lang niet. De flessen zijn het belangrijkste en groenten en fruit is echt nog bijvoeding.
Je doet het goed hoor! Voorlopig zou ik echt niks aan je schema veranderen, misschien alleen die avondfles van 22.30 laten vervallen.
Ik werk op een kinderdagverblijf en echt alle kindjes krijgen tot 8 a 9 maanden een fles om de 4 uur! Laat je niet gek maken door kinderen die met 6 maanden al een hele boterham eten want dat is echt uitzonderlijk. 
Je kindje is gewoon nog heel klein, verwacht nog niet teveel van haar voorlopig. En verwacht ook nog niet teveel van die hapjes  dat komt echt vanzelf goed. Melk is wat ze nodig hebben! Dat mag je gewoon blijven geven, nog maandenlang!

Dat stelt me wel gerust CvB. Sorry voor de late reactie, beetje druk weekend. 
Ik ben inmiddels alles weer lekker aan het pureren. We gaan gewoon zo af en toe eens proberen wat wel fijngeprakt mag worden. En dat het perse alleen groente moet zijn 1 x per dag heb ik ook even losgelaten. Ben toch gek om met een baby van 6 maanden al zo'n gedoe van eten te maken. Zaterdag heb ik een beetje peer door de broccoli gedaan, beiden erg gezond en ze at het enthousiast op. Mais vandaag vond ze ook lekker. We doen het gewoon even iets zoeter voor nu. Mijn moeder heeft dat zo ook met mij gedaan toen ik een baby was en ik eet al mijn groenten al van kinds af aan hoor. 
Oh en dat slapen, ja ik vind een nachtvoeding dus niet erg. Ik bedoel, liever niet, ik lieg als ik zeg dat ik het prettig vind. Maar ik snap heel goed het nut ervan. Toevallig sliep ze van het weekend haar eerste nacht door! Maar erg blij was ik er niet mee haha! Normaal halen we 7u wel. En nu was het kwart voor 6, en klaar wakker. Ze at haar ochtendvoeding nog steeds maar zo zo. Dus ze is in de ochtend gewoon geen hongerlapje. Vannacht gewoon weer een nachtvoeding gehad en half 8 zelfs gehaald. Dus ik was wel opgelucht. Als ze komt heeft ze dus honger. Ik ga wel aanwennen dat het geen volledige fles meer is. Gewoon wat nodig is. En we zien wel wanneer ze vaker door gaat slapen. 

Oh en die late avondvoeding. Die deden we dus nooit en ze sliep haar lange ruk van 8 tot 2. Maar rond 4,5 maand stopte ze met die lange ruk. En we hadden te vaak dat je net een half uur sliep en zij al eten wilde. Tegenwoordig komt ze soms al om 10 uur savonds. Dus toen hebben we die fles ingevoerd. Zodat ik gerustgesteld in slaap kon vallen, wetende dat ze wel 3 a 4 uur verder zou slapen. Ik werd nerveus van het idee dat het vaak een half uurtje later al zover was. 
Hier werkt het goed. Ze is haar lange ruk weer aan het opbouwen, maar nu vanaf 11 uur. En soms gaat ze tot 4 uur a half 5 door. Dit weekend zelfs tot kwart voor 6. Het begint weer terug te komen dus, en voor ons op een veel handiger moment. Hier dus een kindje waarbij het wel werkt. 

Nog een vraagje... Haha
Ze is deze week al 3 nachten aan het doorslapen tot 6 uur 's ochtends. Wauw! Geen idee of het blijvend is hoor, het is nu af en toe een nachtje. 
Maar dan drinkt ze dus niet haar nachtfles. Dat is 120+4 minder dan normaal. Ik krijg het er overdag niet in door de flessen op te hogen. Is dat erg? Dag ze dus de ene dag normale hoeveelheid van +/- 26 schepjes drinkt en dan de andere dag maar 22? 
Meer dan een paar lepeltjes vaste voeding krijg ik er nu ook nog niet in. En voor granenpap was ze nog niet klaar getuige de hevige diarree die ze kreeg. 

Terug
Bovenaan