Hoe zorg je voor me-time?

Hoi
Hier een moeder van een dochter van 1,5jaar. Hoe zorgen jullie ervoor dat je even me-time hebt en welke activiteiten doen jullie dan? Even ontspannen gedurende de dag of 's avonds. Ik lees het graag ?‍♀️
 
Hier loop ik ook tegen aan. Ik lees gezellig met je mee. Ik wil mijn zoon alle aandachr geven maar tijd voor mezelf schiet erbij in...
 
pff ja, ik heb maar een beetje geaccepteerd dat het gebrek aan me-time er een beetje bij hoort. Ik vind het vaak ook moeilijk om om te schakelen van druk en stress en zorg naar rustig zitten en ervan genieten. Tegen de tijd dat ik de ontspanning voel is ze er weer. 
Maargoed, dit probeer ik altijd:

- slaapjes zijn heilig. Ik baal dat we over gaan naar 1 keer slapen. Op mijn vrije dagen zorg ik dat ik huishouden combineer met de kleine, die vindt het sowieso leuk om een beetje mee te hobbelen op mijn sleeptouw. En als ze dan slaapt kijk ik een serie of lees ik een boek. Of zit ik eindeloos op mijn telefoon te browsen en de nodige dingen te bestellen, wat niet echt ontspanning is, maar dan lukt het dus niet. 

- heel soms zijn er van die middagen dat ze gewoon lekker in haar vel zit en even heel lief naast me op de bank speelt met haar blokjes. En dan klimt ze wel een paar keer op en van de bank, gooit haar blokjes achter de bank en gaat ze halen enzo. Maar ze is dan redelijk zelfstandig bezig, en dan probeer ik een boekje te lezen en thee te drinken met een schuin oog op haar. Daarna gaan we samen weer wat leuks doen of eten ofzo. 

- ik hou de avonden ook zoveel mogelijk vrij. Ik wil na bedtijd best nog even de vaatwasser doen en even gauw stofzuigen ofzo, maar daarna zit ik in mijn pyjama voor de TV ofzo. Ik onderneem in de avond nog bar weinig. We hebben een vroege vogel die ook nog regelmatig in de nacht wakker wordt. Dus ik ben moe. Soms val ik op de bank al in slaap, en dat vind ik dan wel jammer van mijn avond, maar wel goed voor me. 

- als man thuis is dan gaat hij wel eens met haar naar de speeltuin, of een dagje naar familie, of hij blijft thuis als ik even lekker naar een vriendin ga. Daar haal ik soms ook wel wat uurtjes uit dat ik even zonder kind ben. Vaak is het dan vriendinnen, lezen of tv kijken, of extra slapen, ook. Andersom doe ik dit ook. Met dochter weg zodat man even bij kan komen. Die gaat vaak gamen of klussen. 

 
Ik neem aan dat je dochter nog een middagdutje doet? Ik ga dan zelf soms even lekker op de bank zitten met een serie ofzo. Even lekker helemaal niks. Soms kan ik mijn zoontje bij mijn ouders op bed leggen en dan ga ik in die tussentijd even lekker naar de stad ofzo. Even een boodschapje voor mezelf doen. Zou vooral je “vrije” tijd niet te vol gaan plannen met allerlei activiteiten. Je hebt ook echt je rust nodig, tenminste dat is voor mij heel waardevol
 
Herkenbaar! Als ik een dagje ‘vrij’ ben heb ik ook geen idee wat ik doen moet. Ik voel me al snel kaal als ik ga winkelen zonder kinderwagen??‍♀️
Zo’n 2 tot 4 keer per jaar breng ik de kinderen een dagje naar het kinderdagverblijf als ik niet hoef te werken. En dan plan ik dus echt wat in voor mijzelf. Winkelen, een massage, afspreken met vriendinnen van verder weg. Zodat ik echt even kan opladen.

Door de week vind ik het ook lastig om ontspanning te vinden en op te kunnen laden.

Savonds vind ik de rust wel belangrijk. Mijn vriend en ik zitten echt niet elke avond samen op de bank, maar we doen vooral iets voor onszelf. En als ik onder de douche sta wil ik alleen in geval van grote nood gestoord worden.
Soms voelt het wel een beetje als ‘help ik zoek een hobby’ als ik weer eens iets nieuws uitprobeer?
 
Hoi,
Mijn man neemt ze vaak zondag even een middagje mee naar oma, dan blijf ik lekker een keer thuis. En in de avond als de kinderen op bed liggen even een serie kijken. Of een avondje even weg met vriendinnen dan is mijn man gewoon thuis. Dat soort dingen.
 
Onze dochter ook 1,5 slaapt nog 2,5 a 3 uur overdag. Dan probeer ik altijd wel iets van het huishouden te doen wat lastig is al ze wakker is en zorg dat ik ook even lekker ontspannen met een boek of iets dergelijks kan zitten. Daarnaast sport ik 2x in de week op vaste dagen (binnenkort waarschijnlijk 3) dit is echt een uitlaatklep voor mij.
 
Hier 2 kinderen, van 3.5 en bijna 2 jaar.

Me-time overdag is er weinig, maar daf hoort er denk ik gewoon bij met kleine kinderen. Mn jongste slaapt in de middag nog 1.5 uur, de oudste niet meer.
Tijdens die 1.5 uur doe ik de eerste 45 minuten wat in het huishouden, want daar kom ik écht niet aan toe in de ochtend met 2 kinderen. Poetsen is dan onmogelijk. Dus dat doe ik tijdens het slaapje. De laatste 45 minuten doe ik wat voor mezelf, meestal is dit gewoon op m'n telefoon scrollen ;)
De oudste mag in die 1.5 uur 1 vol uur op de tablet en 30 minuten kleuren/knutselen.
Dus 45 minuten me-time per dag heb ik met 2 kinderen in huis.

Verder zijn m'n avonden idd me-time. Rond 20.00 slapen ze allebei, dan ruim ik op en stofzuig ik en om 20.30 zit ik op de bank en heb ik nog 2 uur lang me-time. Dat vind ik prima zo!

En idd, zo'n 3 a 4x per jaar neem ik ook een dag vrij en gaan de kids naar de opvang. Dat vind ik heeeeerlijk. Een hele dag winkelen, kledingkasten uitzoeken, bankhangen etc. Eens per 3 maanden gun ik mezelf zo'n dag.

Verder neemt m'n man ze af en toe op zaterdagochtend voor een uurtje mee en dan werk ik m'n huis even door, ook fijn.

Dus dagelijks heel veel me-time is er niet, maar dat moet je denk ik ook niet verwachten met kleine kinderen. Die tijd komt terug zodra ze naar school gaan. En zodra het middagslaapje helemaal verleden tijd is (rond 2.5 jaar) dan is de me-time overdag bijna helemaal voorbij.. ;)
 
Terug
Bovenaan