Hoelang doorgaan met papfles

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter is nu ruim een jaar (13,5maand) en inmiddels krijgt ze geen kunstvoeding meer maar is helemaal.over op gewone melk :)</p><p>Savond krijgt  ze  wel nog een papfles, nu dus halfvolle melk met pap, maar hoelang geef je eigenlijk savonds nog een fles voor het slapengaan? Ze wil het nog wel echt graag hebben.</p><p>Groetjes Nienke</p>
 
Als je kindje overdag goed eet, is geen papfles meer nodig. Onze zoon krijgt savonds gewoon een klein flesje koemelk, is meer traditie als dat hij het echt nodig heeft (krijgt overdag genoeg melkproducten)
 
Onze zoon is 2 jaar en 2 maanden en drinkt ‘s avonds voor het slapen met veel smaak nog steeds een papfles (peuter opvolgmelk 2 schepjes met 2 schepjes granen en 120 ml water). In bad, pyjama aan en op schoot een fles en een boekje. ‘s ochtends ook een papfles (4 schepjes peuter opvolgmelk en 3 schepjes granen met 180 ml water). 
Hij eet goed (2-3 stuks fruit, lunch 2-3 boterhammen, bord met avondeten maakt niet uit wat hij eet en lust alles, tussendoortje) en drinkt verder alleen maar water. 
Die avondfles is hem ‘heilig’ en zolang hij hem wil? Prima! Als die op brugklaskamp gaat en nog steeds een papfles wil voor het slapen bedenk ik me dan wel hoe en wat. Men mag er wat van vinden, ik vind ook wel eens ergens wat van...
Vraag jezelf af of je dat doet wat jijzelf oké vindt of dat je doet wat ‘sociaal wenselijk’ is omdat anderen het zo doen. 
 
Wij zijn rond de eerste verjaardag gestopt, omdat hij steeds minder leeg gedronken werd. Maar ken genoeg mensen die langer door zijn gegaan. Idd op je gevoel af gaan of gewoon eens proberen zonder.
 
Maar als hij het lekker vindt kan het niet echt kwaad. Wel goed z’n tanden poetsen na elke fles. Ik denk ook dat je moet kijken naar het Postuur van je kind. Ik heb echt een beer van een vent dat goed eet, dus ik ben heel snel gestopt met de flessen melk. Omdat hij anders echt te veel zou krijgen. 
 
Ik ken kinderen van 4 jaar die het nog krijgen. Dat is misschien wel een uitzondering, zij hebben een zusje van anderhalf en heb het idee dat ze daarom 'mee doen' met hun zusje - maar voor haar is het ook echt nog een heel belangrijk onderdeel van 'naar bed gaan'. Het kan verder volgens mij niet echt kwaad. Zoals mensen hierboven zeggen 'ze hebben het niet meer nodig', volgens mij geldt voor een papfles voor het slapen dat een kindje het nooit echt 'nodig' heeft (mijn zoontje moest er nooit iets van weten bijv).
Als het onderdeel is van het slaapritueel zou ik er dus niet zo'n punt van maken eerlijk gezegd!  
 
Terug
Bovenaan