Hoelang nemen jullie verlof??

Hallo allemaal,

Omdat we zeker weten dat dit de laatste keer is dat er een kindje komt bij ons (medische molen wel gezien) en omdat de kraamtijd van Mette een hel was omdat ze ziek was wil ik nog even op en top genieten van deze ronde. Ik had in mijn hoofd om na de bevalling minimaal 6 maanden thuis te willen blijven. Echter ben ik door reorganisatie van bewerkingsgebied veranderd op mijn werk. Ik ben in een gebied terecht gekomen waar door zwangerschapsverlof en andere oorzaken een tijdlang niemand is geweest in mijn functie met alle gevolgen van dien. Eigenlijk waren ze blij dat er eindelijk weer iemand kwam en die blijkt ook zwanger te zijn.... Ok ze gunnen het me wel maar toch voel ik me bezwaard om van half dec. tot half jul. weg te blijven...

Gaan jullie standaard na 16 weken werken of zijn er ook mensen die aansluitend valantie of ouderschapsverlof opnemen?

x ing

Hoi Inge,

Snap dat je je bezwaard zou voelen zo lang weg te blijven.... maar zou toch mijn eigen gevoel volgen voor wat betreft: dit overkomt ons nog maar 1x en ik hoop er deze keer goed van te genieten!
De zw.schap van Mette en de eerste tijd was niet bepaald relaxed te noemen (understatement geef ik toe) en je hebt nog 1x om zo onbezorgd mogelijk te genieten van een kleintje.... en die kans zou ik aangrijpen!

Tijdens je zw.schapsverlof krijgen ze hoe dan ook geld om vervanging voor je te regelen, dus die 16 week is geregeld.... en met een beetje goede wil moet het toch ook wel te regelen zijn dat jij daarna nog wat langer wegblijft lijkt me.... daarna kan jij er weer voor je volle 100 of meer % tegenaan.

Zelf heb ik bij de oudste ook vakantie en een deel van mijn ouderschapsverlof opgenomen. Hij is van eind juni en 2 januari was ik de eerste die de deur opendeed op het werk. Best lang, maar wat voelde het goed!
Bij de jongste heb ik mijn volledige ouderschapsverlof in 1x achter mijn verlof aangeplakt en ook dit was heerlijk.

Nu zwanger van de 3e hoef ik er niet over na te denken, want ben gestopt met werken tot die laatste smurf naar school gaat, maar had ik nog gewerkt had ik zeker weer mijn ouderschapsverlof dan wel vakantiedagen opgenomen in aansluiting op mijn verlof om zo die eerste maanden er volop te kunnen zijn en zelf ook goed bij te komen etc etc.

Succes met je beslissing!

groetjes,
Marije

Hoi Inge,

Ik ben het met Marije eens. Ga je gevoel achterna en voel je a.u.b niet schuldig. Zo zijn de omstandigheden nu eenmaal maar dat wil niet zeggen dat jij eerder moet gaan werken. Ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap 20 weken thuis geweest en nu blijf ik 22 weken thuis en daar voel ik mij totaal niet schuldig over.

Succes ermee en denk ook aan jezelf.

Lotje

Hee hallo,

Ik zou er lekker van genieten, je weet voor jou is het de laatste keer, je weet ook dat het je vorige keer flink tegenviel en je het echt niet zag zitten om na het bevallingsverlof te gaan beginnen. Ok, het is misschien vervelend voor je collega's, maar je slaat je zelf voor je hoofd denk ik, als je het niet doet.
Je hebt met Mette een lastige tijd gehad, dus denk even vooral aan jezelf en daarna even aan je werk. Jij, Mette en de kleine die onderweg is, die zijn even het belangrijkst.

Doen he, Alice

Hoi,

Bij mijn eerste kindje zou ik gewoon zwangerschapsverlof opnemen en dan weer aan het werk gaan. Ook onze kraamtijd was vreselijk, door medische problemen van mijn kindje. De zorgen bleven en ik was gewoon niet in staat om na die drie maanden weer te gaan werken. Door de zorgen was ik er nog niet  aan toe om hem naar een KDV te brengen.  Mijn vriend stelde toen voor dat ik mijn ouderschapsverlof helemaal aan mijn zwangerschapsverlof zou plakken. Dat was voor mij een enorme opluchting. Financieel moet er dan wel ruimte voor zijn natuurlijk. ik kreeg maar voor de helft salaris.  

Nu ben ik zwanger van de tweede. We hopen nu minder medische zorgen te hebben. maar ik ga toch weer gelijk mijn ouderschapsverlof opnemen. Zo kan ik weer 6 a 7 maanden thuis zijn. Dat eerste half jaar wil gewoon niet missen. Tevens is het erg gemakkelijk met de borstvoeding. En hij/zij is niet meer zo klein als hij/zij naar het KDV gaat.  

Daarnaast werk ik nu 3 dagen. Als ik mijn ouderschapsverlof op zou nemen na  mijn verlof dan zou ik nog maar 2 dagen gaan werken. Dat lijkt me voor mijn werkgever ook niet fijn. En voor mezelf vind ik dat ook te weinig!

Overigens heb ik mijn eerste vier wweken voor de bevalling zw opgenomen. Hij werd echter met 38 weken geboren! Nu ga ik dus voor de zes weken!

Geukkig  gaat het overigens nu wel goed met mijn zoontje!

Succes met  het maken van een keuze! maar volgens ij heb je die al gemaakt!

Heel erg bedankt voor alle reacties. Dat sterkt me wel in mijn beslissing. Ik ga proberen om tot 4 weken door te werken. Ik heb een voornamelijk zittende baan. Ik zit ook veel in de auto maar die laatste weken kan ik best op mijn standplaats blijven en die is sinds kort in mijn woonplaats.  Iets later beginnen en iets eerder naar huis valt ook altijd wel te plannen. Ik heb tevens 5 weken vakantie gespaard en daar zijn alle vakanties van dit jaar al vanaf. Na het normale verlof plak ik die erachteraan. Voor het resterende deel neem ik ouderschapsverlof op tot 1 juli 2009. Op deze manier ben ik ook als ik overtijd ben (17 jan.  uitgerekend) minimaal 5 maanden bij mijn moppie. Ik dacht eerst 7 maanden in totaal eruit maar ik vind 6 ook ok. Op deze manier kunnen mijn collega's met kids gewoon op vakantie. Als mijn baas de balen heeft dan vind ik dit heel vervelend maar ik heb besloten dat dit niet mijn probleem is. Wat een ander doet moeten zij weten en als die na 10 weken weer willen werken moeten ze het vooral doen. Ik begin er niet aan. Ik krijg niks betaald tijdens ouderschapsverlof maar dat is geen probleem. Ik werk voor de leuke dingen dus dan doen we het gewoon wat zuiniger aan. Het geld kan me ook echt niet schelen hoor. Ik wil gewoon bij mijn kindje zijn. Ik ken zoveel mensen om me heen die na 3/4 maanden na de bevalling gingen werken en bijna allemaal kregen ze spijt.

Nu moet ik het mijn baas nog vertellen....die zie ik eind deze week. Ach ik ben dan pas een kleine 16 weken dus tijd zat toch?

lfs ing

Hoi,

Ik neem ook ouderschapsverlof, maar in combinatie met vakantie.
Ik werk 2 dagen en ga dan na mijn zwangerschapsverlof ook 2 dagen weer werken,
maar neem 8 weken vrij op maandag
en op dinsdag 8 weken ouderschapsverlof.

Zo krijg ik evengoed uit betaald, al zal het wel minder zijn, maar we krijgen dan evengoed iets van salaris en ik heb nog 8 weken langer vrij!!!

8 weken langer is, omdat ik nog "maar" 8 dagen van dit jaar over heb. Anders had ik meer gedaan, maar ik vind het goed opgelost zo. Misschien is dit ook nog een idee voor je??? Want met 10 weken weer beginnen, nee dat zie ik ook niet zo zitten.

Succes! Groetjes mama van Yana

Hoi Allemaal,

Bij Feline zou ik fulltime thuisblijven en na 10 weken wilde ik weer aan het werk. En ik heb toen een leuke baan gevonden waar ik nu werk voor 3 dagen in de week.
Ik ben de enige op kantoor, dus echt lang eruit zou voor mijn werkgever niet praktisch zijn. Daarbij denk ik er ook wel aan toe te zijn na 16 weken thuis om weer te werken.
Mocht ik toch langer thuis willen blijven dan kan ik alsnog wel vakantie opnemen of wat thuis werken.

liefs Maris

Terug
Bovenaan