Hoelang zelf vermaken?

hoi hoi,
Mijn zoontje is 20 maanden en ik vind dat hij zich niet lang zelf kan vermaken. Ik vraag mij af of dat normaal is en hoe dat bij jullie kindjes gaat..
Mijn zoontje wordt rond 6.30 uur wakker. Tot 9.00 uur kan ik hem nog binnen houden..hij speelt dan met de autotjes en als hij jengelig wordt zet ik de teletubbies aan. Maar rond 9.00 uur wil hij er echt uit. Als het regent hebben we dus echt een probleem. Dit geldt ook tussen 16.00 en 18.00 uur. Dan is hij jengelig en kan hij zich niet zelf vermaken.
Hoe is dat bij jullie en heeft er iemand tips?

Het ligt eraan een beetje wat voor een dag Enzo heeft. Meestal kan hij zichzelf prima vermaken en de andere dag "klit" hij de hele dag aan me.
Maar de laatste tijd heeft het nogal veel geregent dus konden we ook niet veel naar buiten toe.
Als we een dagje binnenshuis zijn dan ga ik meestal schoonmaken van kastjes of ramen zemen binnen en dan geef ik hem ook een doekje en dan "helpt" hij maar al te graag mee. Of een stoffer en blik en hij vindt het schitterend om ook te vegen!
Tussendoor dan spelen we met zijn speelgoed en kijken we saampies teletubbies en zandkasteel.
Maar soms is t lastig om wat te verzinnen.

liefs
di silva mv Enzo

Dean kan zichzelf uren zelf vermaken gelukkig. Misschien wel een leuke tip van di dilva: je zoontje mee laten 'helpen'. Succes.

Groetjes,
Nelly.

Hoi Krullie,
Kian is 19 maanden. Hij kan zich meestal een kwartiertje zelf vermaken, en dan heeft ie weer een 'aandacht-boost' nodig, waarna hij weer een kwartiertje zelf speelt.
Onze dag begint alleen aanzienlijk later. Om 8.00 is ie meestal wakker en dan gaan we op het gemakkie aankleden en ontbijten.
Meestal gaan we dan daarna lekker spelen (mooi weer buiten, anders toch maar voetballen binnen ....)

Ergens op de dag ga ik ook altijd nog even een boodschap ofzo doen op de fiets. Dan zijn we even lekker buiten.

Wat altijd lekker de dag breekt is een tijdje knutslen/tekenen ofzo. Soms houd ie het maar een kwartiertje vol, maar daarna is ie weer vol aandacht voor z'n andere speelgoed.

Wat ook heel goed werkt hier is 'm een paar voorwerpen geven waar hij normaal niet mee speelt. Soms een beslagkom met twee pollepels, of een doosje met deksel met een stuk of wat knijpers erin, of een pan met wc-rollen. Hij speelt daar dan een tijdje mee, laat het weer liggen voor zijn eigen speelgoed, en ziet het dan weer opnieuw liggen .. Zo houdt ie zichzelf bezig. En aan het eind van de dag ruim je dat op en morgen geef je 'm weer wat anders.

O ja, samen stofzuigen is ook een topper! Ik met de stofzuiger, hij met de kruimeldief! Als ik dan klaar ben mag hij nog even met de grote stofzuiger (vermogen laag draaien, scheelt een hoop lawaai).

Als je daarvoor ook nog even de kamer afstoft en je kind ook een stofdoek of swiffer-duster geeft ... weer een kwartier verder.
Samen de spullen opruimen. Prulletjes (bah's) in de prullenbak gooien. Doet ie ook zo 20 keer achter elkaar met een big smile op z'n gezicht.

Je kunt ook z'n 'badmoment' verplaatsen. In plaats van vlak na het eten, snel nog even voor het naar bed gaan. Lekker in zo'n 'dood' moment een uur badderen. Alle speeltjes en washandjes tevoorschijn halen, stuk voor stuk de lichaamsdelen uitgebreid laten wassen (was maar je oor ..... en je andere oor ... en je neus ... en je voet .... en je andere voet .....)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Liefs Nelleke

Heel herkenbaar wat je vraagt!!!
Heb hier laatst ook een topic over opgezet, moet je maar eens kijken.

De laatste paar dagen gaat het wat beter met Rebecca en zie ik haar soms zelf gaan spelen met haar playmobil of duplo of vormenstoof.
Ik zie ze dan handelingen doen die ik eerder een keer voor heb gedaan.
Om haar te laten zien wat je ermee kan.

Maar ze blijft thuis veeeeel minder spelen als in de creche op opvang.
En als ik wegloop, loopt ze mee.
Ze blijft dan niet doorspelen.
Als ik erbij ga zitten speelt ze wel volop???!!!!!!!

Ivar heeft dat ook wel, als ik maar naast hem zit speelt hij gewoon (en niet met mij hoor!), maar als ik wegga dan loopt hij achter me aan of komt aandacht vragen als ik op de bank zit ofzo. Hij is niet vervelend hoor, hij vindt het gewoon gezellig! Ik betrek hem ook vaak bij het schoonmaken, vindt ie inderdaad leuk!

Vind het alleen nog lastig om hem te betrekken bij het koken, ik zie hem nog geen aardappels wassen of een zakje mix in de pan gooien... iemand tips daarvoor??

liefs Jenneke

Geef 'm een pan, een paar aardappels en een pollepel ..... Jij jouw kookkunsten, Ivar zijn eigen kookkunsten!
Of je koopt zo'n speelgoed keukentje ..
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan