Hoeveel dagen kdv vinden jullie realistisch?

Ons meisje van 3,5 maand gaat sinds begin januari ook 3 dagen naar de opvang. Lukt prima. Ze is dan nog 1 dagje bij mijn ouders en 1 dagje bij mij. 3 dagen lijkt me wel fijn voor haar later om vaak genoeg daar te zijn om ook wat gewend te zijn aan de verschillende kindjes en hen beter te leren kennen. Begeleidsters vinden het ook fijn wanneer ze vaak genoeg komen omdat ze heb dan sneller beter leren kennen naar aanpak en gewoontes toe. En ze leren er toch vaak ook meer dan wanneer ze gewoon thuis zitten hè 

Dit zou ik goed nakijken inderdaad. Wij gingen er flink op achteruit bij 3 dagen opvang in plaats van 2.. nou blijf ik wel 4 dagen werken, dus hebben we die dag anders opgevangen..

Ik werk in de kinderopvang en vind 3 dagen wel 'veel', maar ook nog wel acceptabel.
Kindjes die 3 dagen komen, weten niet beter hoor en als ze het naar hun zin hebben en goed eten/slapen en niet overprikkeld thuis komen, kan het prima.

Maar persoonlijk zou ik het nooit doen. Ik weet hoeveel prikkels en hectiek er is op een kinderdagverblijf, ook al is de groep klein en rustig. Het is echt zo anders dan thuis. En in ruim 10 jaar kinderopvang heb ik al veel gezien, maar uiteindelijk is het overal hetzelfde... prikkels en onrust is er gewoon veel!

Ik werk 2 dagen en mijn man is 1 dag thuis. Dat vind ik super fijn voor mijn kinderen (nu 4 en 2.5, ik ben zwanger van de 3e). Eén dag met papa vind ik zo waardevol voor ze! Daarnaast gaan ze 1 dag naar gastouder/BSO. Dat is natuurlijk goed te doen, 1 dagje. En vanaf dat ze 2.5 zijn, 2 ochtenden peuterspeelzaal erbij als voorbereiding op school. Ook dat vind ik heel waardevol, waardevoller dan een hele dag kinderopvang. Zo'n ochtendje peuterspeelzaal is 3.5 uur en net leuk voor ze. Ze eten en slapen weer lekker thuis daarna en het is niet zo intensief als een dag van 8.00-18.00 op de kinderopvang. ..

En die 2 ochtenden peuterspeelzaal vind ik zelf natuurlijk ook heerlijk, nu heb ik 2 ochtenden voor mezelf, en dat is een heerlijke luxe die we ons kunnen veroorloven omdat ze dus maar 1 volle dag naar de opvang gaan.
(Ik werk di/woe, peuterspeelzaal doe ik op ma/vrij).
Werk je zelf 3 dagen en breng je je kind 3 dagen weg, blijft er daarnaast geen ochtend over om ze naar de peuterspeelzaal te brengen want dat wordt wel heel veel.

Als voorbereiding op school is kinderopvang/peuterspeelzaal natuurlijk echt wel goed, maar mijn mening is dat dat dan niet direct 3 a 4 volle dagen hoeft te zijn. Als ze 1 of 2 dagen opvang gewend zijn, komen ze er ook wel op school hoor. Ik vind het juist ook fijn om ze de eerste 4 jaar nog een beetje thuis te hebben, deze tijd komt nooit meer terug en als ze eenmaal 4 zijn, zijn ze amper meer thuis en krijgen ze veel meer hun eigen leventje..

s t zijn allemaal keuzes

Ik zou vooral doen waar jij je goed bij voelt, happy mama happy baby. 

Mijn kids gaan 2 dagen en hebben weinig last van de prikkels. Komen nooit huilend thuis na een dag opvang, maar de baby (4 maand) pak ik wel altijd lekker bij mij en knuffelen. Hij zit dan op schoot terwijl wij eten. Het verschilt natuurlijk enorm per kind.
Onze kinderopvang is kleinschalig dat vind ik prettig en sluit aan bij mijn manier van opvoeden (ze leren veel zelf te doen, aansluiten bij ontwikkelingsfases). Ga dus vooral bii verschillende locaties kijken en kijk of het goed voelt. Corona of niet, gewoon vragen of je even op de groep mag kijken. Ik voelde toen bij onze huidige opvang gelijk een verschil qua sfeer met andere locaties waar ik had gekeken. 

Succes, en er is geen goed of fout alleen wat goed voor jou en je kind is❤️

Ik werk zelf 32 uur (4 dagen), mijn man 40 uur (5 dagen). Onze dochter is nu 16 weken en gaat sinds 3 weken 2,5 dag naar de opvang, 1 dag naar oma en een halve dag komen mijn ouders in huis. Ze is een blije baby dus ik denk niet dat het voor haar te veel is, is net wat ze gewend zijn denk ik.

Onze kleine gaat drie dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma. Dan heb ik zelf een mama dag en het weekend doe ik samen met papa, nu nr. 2 op komst is zal dit zo blijven, alleen zal ik 4 uur per week minder gaan werken (zo heb ik wat extra tijd voor mezelf, om te sporten, huishouden te doen). 

Ik werk op een kinderdagverblijf en wij vinden persoonlijk 3 dagen wel altijd de max. 4 is gewoon echt veel voor een kindje. Dus 3 kan prima. Mijn motto was toen ik een kindje kreeg: ik wil dat ze meer dagen thuis is dan weg van huis. Ik werk 3 dagen dus ze is 4 dagen thuis & 3 dagen weg. 2 kdv en 1 naar opa en oma. ??

Tsja dat is heel persoonlijk. Ik vind zelf 2 dagen echt de max (ze gaan nu 1,5 dag, voorheen 2 dagen). Maar kindjes die 3 dagen gaan weten idd niet beter en dat zal ook wel gaan.
Mijn oudste dochter is nu 4 en ik besef me ineens goed hoe vreselijk snel die jaren gaan. Ik ben bewust ook minder gaan werken nu. Naast school vind ik vooral de bso ook veel te veel. En ik ben blij dat ik mn dochter van 2 veel zie.
Maargoed het is allemaal dus heel persoonlijk en je kindje zal er vast niet slechter van worden ? Tenzij het een kindje is dat slecht tegen prikkels kan.. dan kun je altijd nog minderen.

Terug
Bovenaan