Hoeveel en wat aan voeding

Hallo,<br />Weten jullie hoeveel flesvoeding een baby van 5.5 maand minimaal nodig heeft? Krijg van cb niet echt antw. Waneer zijn jullie begonnen met brood en meer vaste voeding? Het geven van water of thee wanneer zijn jullie dat gaan geven? En welke thee cb zegt vruchtenthee maar daar zit caffeine in lijkt me niet erg gezond?<br />

Tot 6 maanden zijn het oefenhapjes en vervangt vaste voeding je flessen niet. Hoeveelheid is afhankelijk van je kind, maar dus nog geen echte hele maaltijden. Vanaf 6 maand ga je uitbreiden naar maaltijden.
Met vruchtenthee wordt diegene bedoeld speciaal voor babies zonder zwarte thee erbij (dus zonder theïne). Je kan ook gewoon rooibos geven, hebben wij altijd gedaan

Dank je wel. Vanaf wanneer geef je thee of water ook vanaf 6 maand? Ons cb zegt echt de vruchtenthee die wij drinken heb het 4x nagevraagd denk dat hoor ik vast niet goed. En uitbreiden na volledige voeding heb je daar misschien tips voor zonder dat er meteen fles wegvalt? Of moet je dan al wel minderen met hoeveelheid in fles?

De jumbo heeft kinderthee. Honingbos/perzik en rozenbottel/appel. Ze zijn zacht van smaak, maar wel zoet. Het merk Piramide (holland&barret) heeft ook kinderthee. Ze zijn vernoemd naar dieren zoals vosjesthee, eekhoorntjesthee enz. Hier zit ook kruidenthee tussen, maar ook deze zijn heel mild qua smaak. Onze dochter vindt ze heerlijk, ook als ze deze koud drinkt. Ik maak wel nog steeds slappe thee voor haar, of ze krijgt water. We hebben haar vanaf 6 maanden wel wat slokjes water laten drinken, maar ze vond er op dat moment nog niet veel aan. Met echte hete dagen vorige zomer, deden we wat extra water in haar fles. Ze is pas rond 10 maanden echt goed thee/ water gaan drinken, maar ook toen was het nog niet heel veel. Vanaf 12/13 maanden drinkt ze 1a2 bekers op een dag en nu bijna 16 maanden 1 tot 3 bekers naast haar twee bekers melk. Ze heeft nog nooit iets anders gedronken, dan water, thee en melk en hoop dit ook zo lang mogelijk te kunnen vermijden.

Je kunt van "De kleine keuken" de kinderthee geven die is vrij van alles wat niet goed is. In bijna alle supermarkten te verkrijgen. Maar met 5,5 maand hoef je alleen nog te oefenen met drinken, nu met 9 maanden zeiden ze ons zelfs nog dat het niet uit maakt als hij weinig drinkt.

Wij gingen iets voor de 6 maanden naar de opvolgmelk nummer 2 icm dit schema, gewoon patsboem overgestapt en ging perfect:
7.00 flesje 210+7
10.00 fruit gepureerd zoveel hij wil
12.00 flesje 210+7
16.00 uur Avondeten (toen nog alleen groente gepureerd) zoveel hij wil
19.00 uur flesje 210+7

Na een poosje zijn we tussen 12-16 nog een tussendoortje gaan doen maar eerst was dit schema perfect. Zo fijn ineens nog maar 3 flesjes en de baby zat ook veel beter vol, ging spontaan doorslapen haha ?

Zolang je kleintje de flessen nog lekker leeg drinkt, hoef je nog niets te veranderen. Melk is nog steeds de belangrijkste voeding. Gaandeweg merk je dat ze meer behoefte krijgen aan fruit/groente hapjes en je hier meer van kan geven. Vervolgens kun je ook brood gaan geven. Wij zijn rond 6 maanden begonnen met korstjes in het vuistje. Dit ging gelijk super goed, waarna ze ook de rest van het brood kreeg met een beetje boter. Vervolgens pindakaas, jam en stroop. Uiteindelijk merk je dat de fles rond 15.00 in de knel gaat komen door lunch, avondeten en het middagslaapje, deze zal zeer waarschijnlijk als eerste wegvallen. We hebben pas een fles geminderd toen ze een boterham goed op kreeg. Onze dame houdt wel van eten, dus een fles laten staan deed ze niet. We hebben hem gewoon weggelaten en ze heeft er geen moeite mee gehad.

Bedankt allemaal. Ze slaapt al wel door vanaf dat ze 3 weken is. Eerste 3 weken kreeg ze fles om 22.00 en daarna 5.00 uur. Ons meisje vind fruit en groente veel lekkerdr als de fles. Cb gaat uit van voedingscentrum maar als ik dat lees zie ik fles minderen met 8 maand. Hier zie ik reactie met 6 maand 3 flessen. Als ik met 8 maand er fles af mag halen krijgt ze dan pas brood en meer groente en fruit ze is niet een hele grote eter maar groeit heel goed. Soms krijgt ze nu al geen groente omdat ze vol zit van fles. Ze krijgt 4x180+6 en wat groente en fruit als ze wil. Ze vind het wel echt lekker en wil meer maar dan wil ze geen fles meer. Zo verwarrend dat er op cb geen duidelijk over is en geen antw krijg over wanneer ze wat mogen en hoeveel enz. Als ik ons meisje moet volgen eet ze alles wT wij eten met 2 flessen dat lijkt mij ook nog niet goed

Ik geef mijn kindje van 5 maanden de hapjes (groente, incl ei/pinda en beetje pap) voor de voeding en geen grote hoeveelheid, dan is ze altijd enthousiast ook omdat ze trek heeft. Verder geef ik bv, 4 voedingen per dag dus dat is niet echt vergelijkbaar. Vind meestal de site van het Voedingscentrum wel de beste om te raadplegen.

Terug
Bovenaan