Hoeveel eten jullie peuters

Natuurlijk ken ik de hoeveelheid-richtlijnen van het consultatiebureau en voedingsbureau, maar de praktijk is meestal wat anders. Hier in ieder geval wel. Dit is wat Lara (30-11-06) per dag ongeveer aan maaltijden binnen krijgt:

ontbijt -> 1 1/2 tot 2 boterhammen
tussendoortje -> (wisselend, soms wel, soms niet) ontbijtkoek of fruit of tarwebiscuitje
lunch -> 1-2 boterhammen
tussendoortje -> krentjes of smarties of dummies oid, soms nog fruit daarna
warme maaltijd -> 1/2 aardappel, +/- 100 gr vlees, vrijwel geen groente, +/- 100 ml toetje (yoghurt, vla)

Ze eet dus flink van de boterhammen, maar het avondeten is meestal minimaal. Groente negeert ze stelselmatig (we leggen het altijd op d'r bord), aardappels eet ze meestal wel iets van, vlees eet ze vrijwel altijd goed van. Het toetje gaat er 7 van de 10 keer wel in.
's Morgens krijgt ze in principe geen snoep, maar gaan we voor de iets verantwoorder tussendoortjes. 's Middags na haar slaapje mag ze wel altijd iets uit de snoepkast kiezen. Als ze daarna nog iets wil bieden we eigenlijk alleen fruit of krentjes aan.

Ik maak me geen zorgen; ze is gezond, fris en vrolijk (op de puberbuien na natuurlijk). Maar ik ben benieuwd in hoeverre jullie peuters de richtlijnen halen!

Hoi hoi!

Hier hebben we helemaal van niemand richtlijnen voor peuters! Qua gezondheid gaan we regelmatig naar de kinderarts maar verder mogen we lekker zelf 'aanrommelen'

voor het ontbijt een flesje 250ml 'kinder'melk (nestle, in ned.vanillemelk)
Ontbijt: Mogen Billy(2) en Ioannis(bijna4) kiezen: broodje/cornflakes/havermoutpap/tosti en heel soms poffertjes of pannekoeken Het fenomeen boterham is hier nietzo... gesneden brood is meestal tostibrood en meer wit dan bruin. Zo lekker als t brood in ned. is is t hier helaas niet. Ik ben een echt broodmens...
Bij het ontbijt drinken ze of melk met of zonder nesquick of verse jus.

Dan bied ik fruit aan appel/peer/banaan en in het seizoen meloen/druiven en soms mango of advocado

tussendoortjes: koekjes soms chocola(kinder) of we maken popcorn blokjes kaas of worst

middageten= meestal  warm eten, hoofdmaaltijd
ik probeer vanalles aan te bieden en probeer zo weinig mogelijk te pushen. Wat niet op gaat gooi ik niet weg maar bied het later('avondeten') weer aan, meestal gaat het op.
Pasta is favo.met gehakt en rode saus('witte' vind ie nix)   en rijst/kipfilet/zoetzuursaus
en qua groente eet Billy alleen wortels en komkommer. Ik bied vanalles aan en verstop geregeld het een en ander in een hapje of heel fijn/gepureerd door een saus, maar hij wil echt geen 'boom'=broccoli en als ie iets vies vind zegt ie: iehhhhh (s)pin!
Vlees soms wel soms niet, we hebben een hele poos wel kauwen maar uiteindelijk uitspugen van vlees gehad. Liever vis, of kipnuggets.
Een andere favo is linzen (grieks, fakjes) lekker gezond!

'avondeten' 'overblijfselen' van de middag of de hoofdmaaltijd
dan yoghurtje
'gewone'melk250ml ca. sinds kort gewoon in een beker evt. met koekjes

tussendoor meestal water.

Soms twijfel ik of hij genoeg binnenkrijgt, maar de volle p...luiers elke dag haalt m'n twijfels weg!

groetjes,Priscilla

Oja, dit is 'het winterprogramma' nu ik thuis ben. In de zomer eten ze op de kdv warm. En kook ik bijna nooit. M'n man eet op z'n werk en ik ook. Dan ontbijten we alleen samen of avondeten samen. Ze hebben een maandmenu met heel gezond versgekookt eten (nooooit frietjes! die krijgen ze dan lekker van mama). Ze eten vrijwel altijd alles op! We krijgen een dagelijks rapport mee. Heel soms lusten ze iets niet , dan wordt er speciaal wat anders gekookt.

Iris is 2 jaar en 4 mnd en eet met:
Ontbijt - 1 schaaltje warme Brinta en een beker water of 1 boterham met kaas en een beker melk.

Tussendoor - niets, wel een beker sap aangelengd met water.

's Middags - 1 boterham met kaas of vlees en een beker karnemelk waardoor fruit gepureerd zit (erg lekker, drink ik zelf ook)

Tussendoor - niets, wel een beker water of thee zonder suiker.

's Avonds - 1 aardappel, 2 scheppen groentes (maakt niet uit wat, alles is lekker) en een half stukje vlees (rundervink o.i.d). Dan nog een schaaltje toetje toe.

Tussendoor - 1 beker thee zonder suiker of water en een koekje.

Iris krijgt zo min mogelijk zoetigheid en kleurstoffen van ons, zelf reageerde ik daar als kind erg slecht op. Ook eten we bijna alleen maar rundvlees. Ze lust alle groentes en is dol op spruitjes, macaroni en piepza (pizza).

Ik denk ook wel eens dat ze weinig eet, maar ze is een flinke meid. Pas op het Cb was ze 95 cm en 14 kilo.

Jeetje, wat boffen jullie met die "goed etende peuters". Steyn eet zijn brood goed, 's morgens 1,;s middags meestal twee. Daar krijgt hij melk bij of optimel drink. Tussen het ontbijt en de lunch eet hij meestal wat soepstengels of een plakje peperkoek. Fruit eet hij niet, dus ik wil verse vruchtensap gaan maken, zodat hij dat op kan drinken en toch zijn vitamines binnen krijgt. Na de lunch krijgt hij wel wat uit de snoeptrommel als hij geslapen heeft, maar dat avondeten... pffff..... het enige dat er zonder problemen in gaat is een potje spaghetti bolognaise. Maar aardappels? Groenten? Hij schuift zijn bordje meteen weg en draait steevast zijn bol om. Wat we ook proberen, hij weigert te eten. Terwijl hij altijd een goeie eter was, hoor. Toch hou ik vol en schep ik elke keer wat op, maar hij vertikt het te eten, zelfs appelmoes helpt niet. Een toetje wel, vla of yoghurt, danoontje ofzo. Toevallig kreeg ik vandaag een tip van een collega om het warme eten eens een keer in de middag proberen te geven. Omdat hij dan wellicht meer honger heeft en misschien niet te moe is. Nou ja, het is het proberen waard.

Verder doet hij het prima, maar ik zou toch graag willen dat hij zijn warme eten eens probeert.

Groetjes.

hoi hoi,

linsey eet ongeveer dit per dag:

's morgens 1 bordje pap ( 150 cc melk en 6 eetlepels brinta of te wel bordje beton) anders wil ze het niet

's middags 1 boterham met wat ze zelf wil ( meestal kaas of vleeswaren) met een beker melk, karnemelk,

fristi of optimel

's avonds 1 bord warm eten meestal gaat het helemaal op maar ook niet altijd.

tussendoor liga of krentjes of koekje of fruit .

voor dat ze naar bed gaat nog een beker melk en een koekje of liga

verder heeft ze altijd een fles water van ong 350 cc die gaat meestal helemaal op.

gr. danielle

Naomi krijgt ongeveer het volgende:
ontbijt: een fles van 210 cc met 3 scheppen granenontbijt (een soort dunne pap dus)
tussendoor: een cracker en diksap of ranja
lunch: 1 1/2 boterham met worst en een 1/2 cracker
tussendoor: een soepstengel en diksap of ranja
avondeten: stukje vlees (aardappels en groente eet ze niet, ook al krijgt ze het wel op haar bord); als we macaroni of rijst eten, eet ze daar doorgaans wel van. En als toetje een schaaltje yoghurt (al dan niet met wat vanillevla erdoor).

Ze houdt niet zo van zoetigheid, dus snoepjes en koekjes hoeft ze niet of nauwelijks. Behalve chips en andere hartige dingen, dat vindt ze heerlijk. Dus op zondag of bij iets bijzonders krijgt ze tussendoor een klein bakje chippies.

Ben vorige week naar het consultatiebureau geweest en ondanks dat ze 's avonds niet veel eet is ze keurig op gewicht voor haar lengte.

Wilmi

Elsa eet 's morgen 1 tot 2 broodjes en een beker karnemelk met   wat limonade. Dan tussen door fruit met wat limonade en tussen de middag weer 1 tot 2 broodjes met een beker karnemelk met limonade.
Dan 's middags nog limonade met een koekje en dan het avondeten, vaak 2 aardappelen en 2 opscheplepels groente endan nog een stukje vlees en een toetje. Soms wil ze zelfs 2x opscheppen. Dan rond 18.30 schillen we vaak nog een appel, waarvan Elsa dan de helft krijgt.

Ze eet dus voldoende en dat is ook aan haar gewicht te zien, ruim 15 kilo. Maar ja, zolang ze niet veel snoept vind ik dat niet erg.

Terug
Bovenaan