hoeveel fruithapje

Hallo mama's

Ik geef sinds 3 weken een fruithapje.
Eerst kreeg hij  fruit en dan de borst om te oefenen en bijvoeding  en dat was ongeveer 2 eetlepels. ( dus ongeveer 1 stuk fruit)  
Maar nu moet het een voeding vervangen.
En hij heeft daar nu echt niet genoeg aan, want hij wil daarna nog  drinken.( nu krijgt hij 1 1/2 stuk fruit)
Hoeveel geven jullie van het zelfgemaakte fruit????
Bedankt.

groetjes suus

Ik geef het fruithapje niet als vervanging van een voeding, maar er tussendoor. Dus 1 stuk fruit is dan meer dan genoeg. Nu geef ik flesvoeding en dan krijgt mijn dochter rond 7 uur een fles, dan rond 9 uur fruit en dan rond half 12 pap.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat fruit als vervanging van een voeding werd gegeven.

Hoi reisa,

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd.
Hij krijgt om 11 uur bv en dan rond half 2 fruit en dan om 4 uur weer bv. En voor die tijd kreeg hij 5 voedingen per dag om de 31/2 uur. Nu 4 voedingen plus dat fruithapje.
Dus ik kan ook niet zeggen, dat ik denk dat hij echt honger heeft, maar hij klaagt erna echt dat hij wil drinken?
Dus zodoende de vraag hoeveel fruit. ik heb ook al geprobeerd om water te geven, maar dat wil hij niet, maar als ik hem aanleg, drinkt hij de borst heel snel leeg. (ik geef er nu dus soms één)

Groetjes
Suus

Bij borstvoeding is het niet de bedoeling dat hapjes voedingen gaan vervangen zoals bij flessen! Normaal gesproken tel je het aantal voedingen natuurlijk ook niet: gewon aanleggen als je kind er om vraagt!
Je geeft  de hapjes na 6 maanden  er gewoon bij, in principe zoveel je kind wil, maar de eerste tijd is 2 a 3 theelepeltjes voldoende.

De eerste weken is het beste schema: één borst-wat hapjes-2e borst
Na een week of 6 a 8 kun je dan gaan naar: hapjes-toetjesborst

Als je borstvoeding geeft kun je beter met groente beginnen, omdat dat milder en voedzamer is dan fruit. Op www.borstvoeding.com kun je heel duidelijke schema's vinden van wat je wanneer kunt geven en hoeveel.

Tot 6 maanden moet je naast de borst niets geven, omdat je dan het beschermende laagje in de darmen aantast.

Hallo dirksmama,

mijn ventje zit vanaf 4 maanden aan het fruit, omdat dat echt nodig was. hij was niet genoeg aangekomen.En ik voeden hem om de 2 1/.2 uur.  En groente vonden ze hem echt nog te jong voor!!! Het was medisch gezien beter. Dus het is niet altijd beter om 6 maanden te wachten.
En het kan echt geen kwaad. Hij doet het echt beter, als voorheen. En hij krijgt nog heerlijk 4 bv per dag.
En ik vervang geen voeding!
k heb nu een tevreden mannetje!!! Ieder kind is verschillend
Ik wil dus alleen maar weten hoeveel fruit ik moet geven.

Groetjes
]Suus

O, wat jammer! Je hebt duidelijk een CB waar ze niet veel van borstvoeding afweten!

Voor babies die borstvoeding krijgen is het heel normaal dat ze zo rond de 4 maanden minder aankomen of dat de groei zelfs even stilstaat. Met 4 maanden heb je normaal gesproken ook regeldagen, waarin de baby zelf weer even vaker komt, en meer vraagt, waardoor je borsten zich aanpassen aan wat je kind nodig heeft.
Normale babies drinken rond die leeftijd 6 a 8 keer op een dag bij hun moeder.

De curves die momenteel op het CB gehanteerd zijn zijn gebaseerd op babies die kunstvoeding krijgen. En bij zulke babies verloopt de groei heel anders als bij babietjes aan de borst.
De Verenigde Naties (WHO) hebben een curve ontwikkeld die uitgaat van babies die borstvoeding krijgen.
Op www.borstvoeding.com kun je de meetgegevens van je kindje online invullen, en zien hoe je kindje het t.o.v. de curve doet.
Dat gaat echt heel gemakkelijk, en daar kun je ook heel duidelijk zien dat een afname in de groei rond 4 maanden bij babies aan de borst nou eenmaal zo hoort.

Maar ja, als ze je dat op het CB niet vertellen...wat moet je dan als moeder???

Je CB had je moeten adviseren om je kindje een paar dagen vaker aan te leggen en je uit moeten leggen hoe je met borstcompressie er voor zorgt dat er meer vette melk bij je kindje komt!

Als ik je verhaal zo lees, is het echt niet medisch noodzakelijk geweest om je kind al fruit te gaan geven. Vooral omdat het helemaal niet helpt bij de groei. Babietjes groeien van melk. Niet van fruit of groente! Ga maar na: wat gaan mensen meer eten als ze willen afvallen? Fruit en groente!
En zeker niet voor ze  6 maanden zijn, omdat de darmen dan namelijk de bijvoeding niet eens kunnen verteren, het fruit komt vrijwel onverteerd in de luier terecht.

Als je dan gaat bijvoeden, altijd beginnen met groente! Groente is namelijk veel voedzamer dan fruit, en het is veel milder, zodat de darmen het beter verdragen en beter kunnen verwerken.

Als je vragen van dit soort hebt en je CB heeft zo weinig verstand van borstvoeding, dan kun je altijd terecht op de telefoonnummers van VBN of LLL.

Terug
Bovenaan