Hoeveel kans heb je om een miskraam te krijgen?

Hoi Damens,

Die vraag boven mij zit me best wel dwars , ik hoor van iedereen dat ik me rustig moet houden en dat de komende weken echt nog heel spannend kunnen zijn want er kan nog van alles mis gaan. Ik wordt er heel nerveus door. Na bijna 2 jaar is het zo ver en ik hoor alleen maar van dit soort opmerkingen. Hoe groot is de kans dat het mis kan gaan.

En oh ja door diet gedoe vandaag nog een tweede test gedaan en die was natruulijk hartstikke positief.

groetjes van mariska ( 5 wkn)

Statistisch gezien  loopt 1 op de 10 zwangerschappen uit op een miskraam.

Probeer er niet al te veel aan te denken. Ik weet dat dat moeilijk is in de eerste weken dat ervaar ik zelf ook. Maar ik denk altijd elke dag is er eentje.

liefs
talke

7wkn 2dgn

Hoi Mariska,

Toevallig zat ik pas weer te bladeren in het boek 'zwanger' en daar stond het volgende in:

In week 1-5 heb je inderdaad een kans van 10% op een miskraam.
In week 6 een kans van 7,2 %
In week 7 een kans van 3,3 %
In week 8-12 een kans van 0,5%

Dus de kans dat het mis gaat wordt niet alleen na 12 weken kleiner, maar ook al daarvoor! En vergeet dus niet het aantal procenten kans dat het dus goed gaat! Maar ik begrijp je angst; heb zelf ook een miskraam gehad, en toen ik voor de 2e keer zwanger was, was het dus wel erg spannend. Nu 27 weken!

Succes met je zwangerschap en geniet ervan!

Groetjes, Vennie

Ik begrijp ook dat je je zorgen maakt. Ik heb 3 miskramen gehad voor ik een gezond kind kreeg (allemaal vroege miskramen).
En vorig jaar heb ik ook nog een miskraam gehad (iets later).

Ik begrijp jouw angst, maar weet ook dat jij het niet kunt voorkomen. Als het misgaat is het een aanlegfout en dan gaat het vroeg of laat toch fout.

Maar weet ook dat het heel vaak goed gaat. Je leest hier redelijk vaak dat het misgaat, maar dat komt ook omdat mensen die miskramen meemaken in hun eigen omgeving vaak niet terecht kunnen met hun verhaal. Hier op deze site kunnen die mensen dat wel delen.
Dat neemt niet weg dat er ook heel veel  goeie zwangerschappen zijn.  

Dus ja er is een kans dat het misgaat, maar zoals mijn voorgangster hierboven schrijft, de kans dat het goed gaat is veel groter!

En ik ben geen gemiddelde, ik ben meer een pechvogel op dit gebied!

Succes en sterkte!

gr mama van MD

Hoi Mariska,

Oh, wat begrijp ik je angst goed.
Deze angst is heel normaal, voor iedereen maar  helemaal als je er net zoals wij heel lang over hebben gedaan en de ellende in de MM hebben meegemaakt. Dan is het EINDELIJK zover en dan gaat het mis.

Ik heb vorig jaar April een miskraam gehad met 6 wkn  en nu bij deze zwangerschap was ik zooooooo bang dat het weer mis zou gaan.

Bij ons was iedereen heel blij dat het eindelijk zover was maar ze waren ook ozo voorzichtig met blij zijn.
Ik vind het niet nodig om daar constant op gewezen te worden door mensen. Kunnen mensen niet gewoon normaal blij reageren voor je. Jij weet ook wel dat die kans er in zit maar het gaat vaker goed dan fout. Je hoeft je echt niet extreem rustig te houden hoor. Let er gewoon op dat je geen gekke dingen doe, niet te zwaar til, op je voeding let, niet rookt en drinkt enz enz. Doe voor de rest gewoon en luister goed naar je lichaam.

Als het misgaat gaat het toch wel mis, meestal ergens in de celdeling. Daar heb je weinig invloed op.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker proberen te genieten van het feit dat het jullie nu eindelijk gelukt is. De 1ste 12 wkn zijn idd erg spannnend maar die andere 28 zijn net zo spannend, vind ik. Het kan op elk moment in een zwangerschap misgaan, om wat voor reden dan ook (kijk maar naar Scorpy die was al weer 13 wkn). Probeer dat gevoel van je af te zetten, is moeilijk hoor, kon ik ook heeeeeeeeel slecht.

Meid, geniet lekker van het grote wondertje in je buik.

p.s. heb je mijn reactie op jou stukje voor mij nog gelezen op het "langer duurt forum"?

Kruimel

hoi,

Ik begrijp je bezorgdheid. Ik heb zelf ook een paar miskramen gehad, maar verder
in mijn omgeving niemand. De kans dat het goed gaat is veeeel groter hoor!
En ik ben nu alweer ruim 28 wkn zwanger van mijn derde kind.
Je hoeft je dus echt niet zo bezorgd te maken, probeer er van uit te gaan dat het
meestal gewoon goed gaat. (ik weet dat het makkelijk gezegd is hoor, ik vind zelf
de eerste 3 mnd ook altijd spannend).

liefs Daan

Hoi. Ik kan me best wel voorstellen dat je wilt weten hoeveel kans je hebt op een miskraam, maar wat wil je met die gegevens doen? Je weet van te voren toch niet of je bij die ene procent (of 2% etc.) zit, en dat is maar goed ook.. Ik heb nu makkelijk praten, want ik heb bij deze zwangerschap ook alles bekeken wat er fout kan gaan en hoeveel kans je erop had, maar je schiet er niks mee op.
Ik was ruim 12 weken zwanger en toen ging het alsnog (gedeeltelijk) mis, dus zekerheid heb je nooit.
Probeer lekker te genieten van de tijd die komen gaat, en ik hoop met heel mijn hart dat het goed blijft gaan voor je, maar je moet maar denken dat de kans dat het goed gaat groter is dan de kans dat het mis gaat!!
Ik wens je veel geluk toe in je zwangerschap!
Gr. Anne-Marie
31+5 zwanger van het tweede kindje

ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

het blijft spannend. de kanspercentage wordt wel minder. in mijn zwangerschaps boek staat dat 1 op de 5 zwangerschappen niet goed gaan.
ik had zelf bloedingen en enkel stress, het gaat tot nu toe goed (nu 9 weken en 1 dag). en we hebben na de 2 echo op 8 weken besloten om op te houden met stressen en gewoon te gaan genieten.

want je kan er zelf niets aan doen als het niet goed gaat.
luister iig naar je lichaam, als je moe bent er gewoon aan toegeven en leef verder gezond. En meer kun je niet doen, helaas.

Terug
Bovenaan