Hoeveel kilo tillen?

Weten jullie hoeveel kilo je nu nog mag tillen? Mijn dochter is 15 kilo, en ik vind dat dat nog wel gaat maar hoor ook weleens dat het niet verstandig is om zo zwaar te tillen, klopt dat?

groetjes,
Iris
 
Tillen
Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.


Dit staat erbij de arbodienst...
Maar je moet ook doen wat jezelf goed lijkt. Wat moet je dan met je kindje doen?? Ik probeer ons zoontje zoveel mogelikj zelf te laten lopen en doen. Maar in bed tillen enzo moet ik toch echt doen. Ook al is hij meer dan 10 kilo. Kan hem moeilijk op de grond laten slapen toch. Maar bijv. luier kan je wel verschonen beneden op de grond ofzo....
Het gaat volgens mij echt om de laatste 3 maanden omdat je dan kans hebt op vroeggeboorte.
 
Ik vind dit in inderdaad een hele handige vraag. Vooral omdat het voor mij de eerste keer is dat ik zwanger ben en dus best onzeker ben in dingen die ik doe.

Vaak denk je overdag dat het allemaal wel lukt, omdat je je goed voelt en moet je het toch de avond/volgende dag toch bezuren door veel last van bandenpijn. (Voor mij een teken dat ik te veel heb gedaan die dag)

Volgens mij voel je zelf uiteindelijk wel aan wat lukt en niet lukt...
 
Inderdaad handige tips.
Ik werk in de zorg, in een verpleeghuis. Dus daar komt tillen erg veel voor. Gelukkig heb ik lieve collega's die rekening met me houden.
Tot nu toe gaat het goed en heb ik geen klachten, maar als die buik straks echt in de weg zit ga ik wel minder werken.
En nat als Maaike zegt, je lichaam geeft wel aan als het genieg is.
 
Het gaat zowel om de laatste 3 maanden als ook de hele zwangerschap. Tijdens je zwangerschap verweken onder invloed van hormonen je spieren en banden. Als je er gevoelig voor bent kan te zwaar tillen of sjorren en sleuren ook tot (behoorlijke) bekkenklachten leiden.

Als je andere kinderen hebt: laat ze echt altijd zelf de trap op en af lopen, al dan niet met begeleiding. Zet een krukje bij de commode en laat ze er zelf opklimmen. Zet een krukje in de douche en zet je kind daarop zodat je zelf recht staat met hen wassen en tanden poetsen en zo.
Baby's verschonen kan ook op de tafel beneden, zodat je de trap niet extra ophoeft.
Neem je tijd en laat ze zelf van alles doen.
Zet een hoge kruk of tripp trapp van de kids bij het fornuis tijdens het koken ipv op 1 been hangen en heen en weer drentelen.
Boodschappen: Albert.nl, huishouden: hulp inhuren via de gemeente.

Ja, een bekkenklantje, ja, haha.

Oh ja: laat je man wat harder draven deze maanden.
 
Bedankt allemaal! Mijn dochter van 2,5 jr kan inmiddels zelf traplopen (wel met ons in de buurt), dat scheelt, en ze slaapt sinds afgelopen weekend in een groot bed waar ze zelf in klimt. En (hiep hoi!) ze is druk onderweg om zindelijk te worden. Verschonen deed ik altijd nog boven maar is inderdaad veel handiger om dat beneden op de grond te doen of op de tafel en haar er op laten klimmen. Denk dat ik haar inderdaad maar niet meer ga tillen. Ze zal het wel jammer vinden want vindt het heerlijk om opgetild en rondgedragen te worden, ook al is ze dan al 'heeeeeel groot' zoals ze elke dag wel even vertelt... :) Ik laat haar voortaan gewoon lekker bij me op schoot klimmen als ik zelf al zit.

groetjes,
iris
 
Ben pas bevallen kleine is 4 maanden en ben weer zwanger hoe zit het met tillen hij is zelf bijna 7 kilo en kan natuurlijk nog niks dan aleen liggen waarbij ik elke x moet bukken etc
 
Terug
Bovenaan