hallo Tamara,
ik heb jaren als kraamverzorgster gewerkt en mijn ervaring is ook dat je best je moeder/schoonmoeder /tante erbij kan vragen. mits de situatie en de ruimte het toelaten..
soms gebeurde het namelijk dat een vrouw zich niet kon ontspannenn en de ontsluiting silstond, als dan iedereen beneden was ging het beter,( toch een soort prestatie drang?? of liever alleen willen ontspannen.. )
er moet natuurlijk ook genoeg ruimte zijn voor berloskundige/gynaecoloog, diegene moet natuurlijk wel normaal zijn werk kunnen doen.
je zou eigenlijk op het moment zelf pas de keuze moeten maken (als de betreffende personen in de buurt wonen) je kan nooit je gevoel/bui van te voren inschatten...
ik heb zelf 1 kindje en had me hele voorstellingen gemaakt van mijn bevalling eerst met mijn man samen (liefst thuis met verloskundige (die vriendin is) en collega kraamverzorgster) en kraamtijd... herlijk thuis in eigen bed... en ik zou zeker niet schreeuwen en vloeken tijdens bevalling, had ik me zo voorgenomen...
dromen zijn bedrog!!!!! ik kreeg mijn dochtertje onder narcose tijdens keizersnee, man mocht er niet bij zijn (is altijd bij algehele narcose) en hij stond trouwens in de file te wachten op politie begeleiding om over de vluchtstrook door te kunnen rijden om wel optijd in ziekenhuis te kunnen zijn!!! (niet gelukt trouwens)
kraamtijd tijdens de kerstdagen dus in het ziekenhuis moeten doorbrengen..
dus.. niet teveel mooie plannen maken, en als het zover is alles "lekker" op je af laten komen!!!
groetjes missC, 27 jaar derde ronde tweede kindje