Hoi,
Als je een bevalling hebt op medische indicatie zal het aantal familieleden en/of vrienden dat erbij kan zijn niet echt groot zijn. Er loopt al zoveel personeel rond en die moeten natuurlijk gewoon hun werk doen. Ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen met medische indicatie en had ten tijde van de persweeen de VK (2e lijns, niet mijn eigen VK), een stagair VK (geweldige meid) en een verpleegster erbij. De gynaecoloog stak af en toe haar hoofd om de deur.
Natuurlijk ook mijn man, we hadden van te voren samen aangegeven dat we het ook echt samen wilden doen. Geen ouders. Persoonlijk kan ik niet ontspannen als ik weet dat ik door bekenden gehoord kan worden. Bij een thuisbevalling of niet medische ziekenhuisbevalling zal je zeker meer mensen kunnen meenemen als je daar steun aan denkt te hebben! Maar schroom niet om ze weg te sturen als je het uiteindelijk toch niet fijn vindt!
Voor degene die schreef over bad, kaarsjes en muziek. Maak je niet teveel voorstelling van hoe het zal gaan. Bevallen is niet romantisch tijdens ontsluitingsweeen, althans dat is mijn ervaring, wellicht wil je wel gewoon in bed liggen in het donker zonder iets of iemand om je heen. Ik persoonlijk was allergisch voor geluid. Het zou jammer zijn als je met teleurstelling terugkijkt op je bevalling omdat het anders (minder romantisch) was dan je je had voorgesteld. Maar ik hoop natuurlijk dat je een fantastische ervaring krijgt. Want bevallen is, en blijft geweldig! Zeker na afloop!
Dames, veel succes allemaal,
Ingeborg