Hoeveel tijd vraagt een kind straks?

<p>Hoi Allemaal,</p><p>Ik ben zwanger. Het gaat gelukkig allemaal goed. Voel me goed en de baby gaat ook goed. Wat ik mij alleen afvraag is 'Hoeveel tijd vraagt een kind straks de eerste jaren? Hoeveel kunnen ik en mijn man werken?  </p><p>Hoe maken jullie die keuze? Ik dacht zelf aan drie of vier dagen te gaan werken. Mijn man werkt 40uur. Uiteraard kijken wij erg uit naar de komst van kleine! Straks met zijn drieen de wereld ontdekken!</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Een kind vraagt veel tijd ?. Mijn man werkt voltijds. Hij werkt van maandag tem donderdag van 7u30 tot 16u en op vrijdag van 7u30 tot 14u. Ik ben zelfstandig logopediste en mijn uren liggen iedere dag anders. Ik kom wel aan 35 uur per week ongeveer dat ik bezig ben met therapieën of administratie en voorbereidingen. Ik werk 4 dagen per week. Mijn praktijk is bij me thuis dus tussendoor doe ik meestal ook nog wat huishoudelijke taken wanneer onze dochter in de opvang is of bij mijn ouders en ik even geen therapie of werk heb. Dit is wel heel druk maar het lukt en financieel is het gewoon nodig. Ik doe steeds de 'ochtendshift' met het wassen en aankleden en naar de opvang/ouders brengen en mijn man gaat ze altijd ophalen en is met haar bezig totdat ik klaar ben met werken 's avonds. Dan ben ik meestal iedere avond na het avondeten nog een uurtje of soms 2 bezig met de afwas, was en het klaarzetten van de tas van mijn dochtertje voor de dag erna. Wanneer ik tussendoor tijd heb, probeer ik al zo veel mogelijk daarvan gedaan te krijgen maar dat lukt niet iedere dag. Ongeacht hoeveel je werkt denk ik wel dat je uiteindelijk een systeem of routine vindt om alles gedaan te krijgen. Zeker wanneer je de taken kan verdelen met je partner. Die eerste maanden wanneer je weer begint te werken zijn echter wel echt niet te onderschatten vond ik. Ik ben nu bijna 2 maanden aan het werken en ben eindelijk in een rustige flow terechtgekomen. Zeker die eerste weken waren de hel. Dus ik ben wel blij met mijn ene dagje thuis om dan alle overgebleven taken rustig aan te pakken zodat ik ze niet allemaal tijdens het weekend nog moet doen. Oh en wij hebben sinds kort ook wel een poetshulp ingeschakeld. Ook een aanrader vind ik als je toch wat meer zou moeten werken, zoals bij ons nu het geval is ?.

Gefeliciteerd! Fijn dat alles goed gaat:).
Een kind vraagt veel tijd en verzorging, maar hoeveel je daarvan zelf doet, hangt helemaal af van wat jij en je man (en je kind) prettig vinden, hoeveel je wil werken en hoeveel je thuis wil zijn. 
Mijn man en ik werken allebei vier dagen en mijn man doet daarnaast nog een dag opleiding. In de praktijk betekent dat dat onze kinderen vier dagen in de week naar de opvang gaan. Dat is veel, en hadden we van tevoren niet zo bedacht, maar voor ons en onze kinderen werkt het goed. 

Ik vind het fijn om veel te werken en onze kinderen hebben het gelukkig enorm naar hun zin op de opvang. Ze weten ook niet beter vanaf het begin. De dagen dat ik wel thuis ben, kan ik er dan ook helemaal voor ze zijn.
Kanttekening is wel dat deze verdeling niet voor iedereen een goede balans zal zijn. Vier dagen opvang is best veel en sommige kinderen raken daar misschien overprikkeld van. Maar kijk welke balans bij jullie (en je kindje straks) past. En hoe je het verdeelt tussen jou en je man. Het is echt een persoonlijke keuze. Succes!

Ik werk 3 dagen en mijn man werkt alleen nachtdienst zodat wij de kids niet weg hoeven brengen. Vinden we allebei wel pittig maar heerlijk zodat je de opvoeding helemaal zelf kan doen. Onze oudste gaat inmiddels wel naar peuterschool 2 x een ochtend in de week. Was die erg aan toe en het is ook lekker om dan nog ff 1 kind thuis te hebben. Verder verwachten wij de 3e deze zomer. Dus heek druk met 3 kids en 2 hondjes straks maar het is te doen.

Zou niet anders willen

En eens met Mateke, ongeacht hoeveel je allebei werkt, helpt het enorm om de taken goed te verdelen. Ik doe ook de ochtendroutine, mijn man haalt ze 's middags op. En het helpt jezelf en elkaar rust te gunnen, allebei wekelijks wat tijd vrij. Zeker in het begin is het zoeken naar een nieuw ritme met een kleintje erbij, maar het komt goed! 

Hoeveel je werkt maakt denk ik niet zoveel uit. Je kan je kindje niet alleen laten, dus dan regel je opvang. Bijvoorbeeld familie, gastouder of kinderopvang. En hoeveel je dat wil doen is aan jezelf. Ik heb positieve verhalen over 4 dagen kinderopvang gehoord en ook kindjes die het zelfs 1 dagje erg moeilijk vinden. Je hebt er ook niet altijd een keuze in. Als het financieel gezien moet. 
Zelf ben ik wel een echte handson mamma geworden. Sinds ze geboren is, is ze eigenlijk mijn grootste hobby geworden. Ik wil gewoon niet teveel missen. Ook al kan het best zwaar zijn en is het altijd non stop werk. Ik hou ervan om met haar bezig te zijn. Ik werkte al 3 dagen en mijn man 4. Dus ze gaat 2 dagen naar de opvang. Maar als het een slim idee zou zijn, dan zou ik zo thuisblijfmoeder willen zijn. Nooit van mezelf verwacht. Ik ben dus iemand die het niet fijn vind om er ook nog werk voor mezelf naast te hebben. 
Verder is het vanaf 6 uur in de ochtend hard werken. Ik heb vooraf nooit zo gezien hoeveel extra taken je er voor en na je werk bij krijgt. De dag starten met voeden, wassen en aankleden, ontbijt is een heel circus geworden, niet meer ff snel een broodje in de keuken naar binnen schuiven,  en we hebben er ook honden bij, en dan moet ze naar de opvang. Tegen de tijd dat ik achter mijn bureau zit heb ik er al een paar uur op zitten ? 
En ook als je thuis komt is het eten koken, het circus aan tafel, nog even spelen, wat ze na een opvangdag niet lekker zelfstandig doet, naar bed brengen zijn we wel een half uurtje mee bezig. En dan kom je 19.30 beneden, moet alles nog opgeruimd worden van het eten. Dus tussen 6 en 20 zijn we gewoon druk bezig op werkdagen. 
Op thuis dagen hetzelfde maar dan is er nog een middagdutje en kun je huishouden een beetje combineren. Een jonge baby slaapt meer. Maar die van ons had daar ook heel veel hulp bij nodig. De eerste paar maanden sliep ze letterlijk alleen op mij. Of hooguit in de kinderwagen als ik ging lopen. En in slaap krijgen was na heel veel huilen en wiegen. Slapen doen ze 45 min en dan kun je weer starten met voeden en verschonen. In die tijd was ik gewoon non stop met een huilende of slapende baby bezig en had ik vaak geeneens tijd om te eten of te douchen. Maar ik had een lastige hoor, zat zelf ook vaak een potje mee te janken. Dat werd na 4 maanden ofzo wel veel beter en de routine bracht rust. Toen kon pappa ook meer zorg doen waardoor ik wel even naar vriendinnen kon, of even zelf naar buiten, een boekje lezen ofzo. 
Leven met kleine kinderen is druk, veel werk, en je voelt je vaak gesloopt. Maar toch ben ik zwanger van de tweede want het is zo leuk ??

Hoeveel? Dag en nacht?! Nee, het ligt heel erg aan jezelf en je kindje. Bij de eerste was het allemaal nieuw en hij was onrustig. Ondanks dat ik maar een dag meer werkte, was ik blij dat ik door corona pas later hoefde te beginnen. De tweede is heel anders en kan ik niet wachten om weer te beginnen. Overigens nog steeds 1 dag. Ik kan ze niet zo lang missen ;-). En voor ons is het zo financieel haalbaar.

Hooi, 
Mijn man werkt 5 dagen met wisselende tijden. Ik ben inmiddels van onregelmatig naar regelmatige uren gegaan en ik werk nu 3 dagen van 8.30 tot 16.15 uur ongeveer. Ik ga na werk altijd even snel thuis het eten klaar zetten en daarna die kleine meid halen (nu 2.5) zodat ik bij thuiskomst lekker met haar kan kroelen. 
Toen ze kleiner was had ik meer tijd voor het huishouden op de vrije dagen omdat ze zich niet over mee bemoeide ? nu duurt alles wat langer en doe ik het soms dus liever als ze in de avond op bed ligt. Ik vind het oprecht meevallen. Je krijgt een routine en vind daarin je weg. Sommige dagen zijn vreselijk en kom je nergens aan toe. Andere dagen kan je alles doen en gaat alles gesmeerd. Go with the flow!

Terug
Bovenaan