Hoeveel weken was je volgens je eigen berekening?

Bij mijn eerste zwangerschap kwam ik zelf op de 12e uit, volgens de echo op de 7e. Scheelde dus 5 dagen. Mijn dochter is ook op de 7e geboren, dus op de uitgerekende datum!?
Bij de tweede zwangerschap kwam ik zelf op de 11e uit, volgens de echo op de 8e. Scheelde dus 3 dagen. Hier kwam mijn dochter een week eerder (geplande keizersnede ivm stuitligging)
Dus ik werd beide keren een paar dagen terug gezet. Heeft niks te maken met wanneer je seks had, maar met de datum waarop je voor het laatst ongesteld geweest bent en wanneer de innesteling plaats heeft gevonden. Je kan het zelf niet precies berekenen, de echo meet het vruchtje en aan de hand daarvan zien ze hoe oud het is. 
Ach, het maakt ook allemaal niet zoveel uit!

Maar vanaf dat het eitje ingenesteld is, gaat er pas wat gebeuren. Pas dan gaat het groeien en gaat het ontwikkelen. Dat staat los van de bevruchting. Je kan wel op 31 december seks hebben gehad, maar zolang dat eitje nog niet ingenesteld is, groeit er ook nog niets. Dat is nog onderweg. En ben jij 1 van de gelukkige bij wie de innesteling dus vroeg gebeurt, dan gaat je eitje (kindje) dus ook eerder ontwikkelen. Voor die innesteling is er in principe nog niet echt iets. Ja, een bevrucht eitje dat nog onderweg is naar een mooi plekje in je baarmoeder. ? Gemiddeld staat daar 9 dagen voor, maar het kan ook vroeger of later. En een eitje dat na 5 dagen al ingenesteld is, is uiteraard sneller in ontwikkeling dan een eitje dat pas na 10 dagen ingenesteld is. Zeker omdat de boontjes zo ongeveer het hele eerste trimester ongeveer op hetzelfde tempo groeien. Dus daar kan absoluut een verschil in dagen vandaan komen. 

Terug
Bovenaan