Hoever ga jij in kind naar het zin maken?

hallo allemaal,
Bedankt voor alle mooie reacties. Ik ga er later verder op in, want ik moet even boodschappen doen en voeden (gaat allemaal door). Ik vind het fijn dat dit zoveel reacties te weeg brengt.
Tot straks Knof.

Ook hier wordt daar al over nagedacht. Ik las laatst ergens anders een verhaal dat jongetjes van een jaar of tien de knikkers van een meisje van drie en een half afgepakt hadden. Gebeurd er zoiets, dan zal ik mijn meisje wel uitleggen dat dat soort dingen nu eenmaal gebeuren, maar dat dat niet lief is. Ik zou in ieder geval niet meteen naar de winkel rennen om nieuwe knikkers te kopen.

Zou mijn dochter het doen, zou ik haar onmiddellijk alle knikkers afpakken om haar te laten voelen hoe dat is. Zo ben ik zelf ook opgevoed.

Aan de andere kant, kon ik zelf niet thuis komen met een onvoldoende en durfde ik op een gegeven moment niet eens meer te vertellen dat ik een proefwerk had voor bepaalde vakken waar ik slecht in was, omdat mijn moeder nooit vergat dat ik een proefwerk had gehad en ze stond er altijd op dat ik haar vertelde wat ik gehaald had met enorme ruzie als dat weer een onvoldoende was, terwijl ik echt niet altijd tienen kon halen. Dat gaat voor mij veel te  ver.  

Er zit voor mij dus wel een grens aan. Zo zal een tekening altijd prachtig zijn en niet een lelijk gekras en dat heb ik ook heel duidelijk tegen mijn ouders en schoonouders gezegd.

Ik wil dus dat Laura weet dat ik altijd van haar zal houden, maar haar niet altijd kan beschermen tegen alles wat er gebeurd in haar leven.

Groetjes Ilona

Misschien nog een leuke discussie: leren jullie je kind straks 'oom' en 'tante' enz. te zeggen, moeten ze 'u' zeggen tegen opa, oma, ooms en tantes of mogen ze voornamen gebruiken? Zelf vind ik beleefheid ook deels te maken hebben met respect, vandaar deze vraag..

Ben ook benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Onze kinderen spreken de opa's en oma's aan met opa V..., dus met de achternaam. We waren bang dat oma C. (met de voornaam) snel zou verbasteren tot alleen de voornaam. Iets wat bij de ooms en tantes wel eens wil voorkomen. We verbeteren ze wel altijd. Overigens spreken ze iedereen wel gewoon met je aan. Verder zijn ook alleen onze (schoon)broers en -zussen oom en tante en niet zoals vorig bij mij thuis gebruikelijk was ook de buurvrouwen/ vriendinnen van mijn ouders.

Judith

Ik ben het erg met Dionne eens: ik hoop dat Lotta veel van zichzelf zal houden zodat ze keuzes durft te maken die goed zijn voor haar, zonder daarbij de grenzen van een ander te overschrijden.Zelfwaardering lijkt me zo belangrijk om het leven aan te kunnen.
En natuurlijk is de wereld met de komst van onze kindjes toch al weer wat mooier geworden, toch? Zij zijn immers de volwassenen van morgen en zij kunnen een verschil maken.
|Liefs Irene

over beleefdheid en respect...en oma en tante zeggen

ik vind het nogal afstandelijk (en niet per se beleefd of respectvol) als mijn kinderen u en oma J of tante S zouden gaan zeggen. Van mij hoeven ze dat niet te doen.

Hmm, zo diep had ik eigenlijk nog niet nagedacht...
Ik wil (zoals alle moeders) mijn kind zo opvoeden zodat hij zich goed staande zal kunnen houden in de volwassen wereld. Dus inderdaad leren omgaan met teleurstellingen, angsten en vooral ook zelfvertrouwen en respect voor anderen. Hoe ik dat wil gaan doen, weet ik eigenlijk niet zo goed. In ieder geval consequent zijn, je kind houvast bieden. Maar de precieze details... Ik zie wel hoe Christian zich ontwikkeld. Je merkt vanzelf wel of een bepaalde tactiek/aanpak werkt bij zijn karakter enzo.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (11 weken)

Hoi Jannetje (en alle anderen natuurlijk)

Wij zijn er ook nog niet uit wat we Senne gaan aanleren hoor. Ik zelf heb altijd geleerd u te zeggen en oom, tante, enz. Mijn man noemt zijn ooms en tantes bij de voornaam en zegt gewoon jij. Ik ben het met je eens dat dit niet per definitie te maken heeft met beleefdheid en respect. Je kunt ook op een andere manier beleefdheid aanleren natuurlijk.

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan