Hoezo ritme in de voeding?

Ik zou heel graag wat tips willen hebben over het volgende:

Allereerst wil ik noemen dat ik uiteraard niet mag klagen, maar ik word er een beetje moedeloos van.
Onze zoon is 5 weken geleden geboren, alles is goed verlopen na een bevalling van 4 uur. Ons jochie doet het harstikke goed en zat al vrij snel met de flesvoeding om de 4 uur. Harstikke super dus. Maar nu heeft de wijkverpleegkundige ons gezegd dat wij hem mogen door laten slapen snachts totdat hij zelf aangeeft dat hij honger heeft. Nou meneer snapte het en sliep twee nachten door tot 5 uur en tot 5.30 uur. Wij super trots en het aan iedereen die het maar wilde horen vertellen. Dit was een beetje overmoedig, de nachten die volgden kwam hij weer om de 4 uur of zelfs eerder. Wij kregen als tip om 10cc meer in de fles in de laatste voeding te doen, zodat hij  het langer kan volhouden snachts. Ook dit hielp maar 1 nacht.
De laatste voeding zou hij om 23.00 uur moeten hebben. Maar onze zoon gaat tegen 20.30 uur naar z'n bedje en kan dan moeilijk wakker gemaakt worden om 23.00 uur. Als wij hem wakker maken om 23.00 uur  dan komt hij om 3.00 uur weer voor een fles. Maar nu komt het als wij hem niet wakker maken om 23.00 uur dan slaapt hij door tot 2.00 uur.Hij slaapt dan wel langer en  er zit een langere tijd tussen de voedingen.  Hij slaapt dus een nacht niet door maar een avond. We hebben eigenlijk vanalles al geprobeerd. Maar het ritme komt er zo niet in heb ik het idee, want we zitten al ruim 31/2 week zo te 'modderen'. Er zit wel ritme in de tijd tussen de flessen, maar niet in de tijdstippen waardoor je geen afspraken kunt maken of iets dergelijks. De tijdstippen zijn elke dag verschillend en hangt af van wanneer hij snachts komt om een voeding. En daar merk ik dat ik dat niet prettig vind, elke dag een ander tijdstip om te voeden. Maar wat ik net al noemde wij mogen niet klagen want hij slaapt na de nachtelijke rustig weer verder. Mijn vraag is dus wie heeft er een gouden tip om de avond slaap te verschuiven naar de nachtslaap.
Anje
 
hoi hoi,
Mijn kleine van 15 weken krijgt ook zn laatste voeding om 23:00 en die voeding daar voor om 19:30, de voedingen zijn korter op elkaar 3,5 uur zit er tussen, dat heb ik vanaf t begin zo al gedaan en dat is ook waarschijnlijk de reden dat mijn ventje vanaf dat hij geboren is doorslaapt!
Na de voeding van 19:30 is hij meestal ook tot een uur of negen wakker, en daarna slaapt hij tot 23:00 en maak ik m wakker. WERKT VANAF DAG 1 PERFECT! (toen hij net geboren was kreeg hij natuurljik om de 3 uur hé)  Je zou t eens kunnen proberen.
Hopelijk heb je hier wat aan
Groetjes!
 
Hey Anje

Zou je je schema erbij kunnen zetten en hoeveel cc hij krijgt en hoeveel voedingen. En welke voeding hij wel wakker is. Misschien heb ik een paar tips voor je. En andere moeders ook vast wel.

Groetjes marion.

 
Hoi Hoi,


Wij hebben precies hetzelfde "probleem" gehad.

Wij maakten onze dochter gewoon om 23.00uur wakker om te eten. Ook zij was bijna niet wakker te krijgen en viel snel weer in slaap tijdens de fles. Zij kwam dan 's nachts ook nog een keer en dan om ongeveer 06.00uur/ 07.00uur.
Maar de aanhouder wint!!!
Op een gegeven moment slapen ze gewoon door...dan hebben ze die nachtvoeding niet meer nodig.

Kennelijk heeft jullie kleine kerel nog behoefte aan een flesje 's nachts of misschien wel de aandacht die gepaard gaat met een flesje  wie weet.

Het komt vanzelf wel goed
Veel succes ermee

Groetjes
Esther
 
quote: mamamarion reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-02-2006 21:26:56'));

Hey Anje

Zou je je schema erbij kunnen zetten en hoeveel cc hij krijgt en hoeveel voedingen. En welke voeding hij wel wakker is. Misschien heb ik een paar tips voor je. En andere moeders ook vast wel.

Groetjes marion.





Hij krijgt om de 4 uur een fles (overdag). Het schema gaat daadwerkelijk in wanneer hij snachts voor een voeding komt. Wordt hij om 2.00 uur wakker, krijgt hij een fles van 125cc. En de volgende fles krijgt hij dan 4 uur later en dat is 6.00uur. Vannacht was hij om 0.00uur wakker en heeft hij een fles gehad van +-135 cc. Hij heeft toen doorgeslapen tot 5.00 uur. En vanaf dan gaat het ritme van om de 4 uur weer in. Ik had vannacht het idee dat hij geen honger had. Hij had een ander huiltje. Dus om hem toch rustig te krijgen (niets hielp, de speen niet, op de arm niet) heb ik hem 50 cc gegeven. Daar trapte hij dus niet in hij wilde die andere 70 cc ook nog hebben. Dus had hij dan wel honger????? Ik vind het heel moeilijk om voor hem te beslissen wat hij wil. Overdag meldt meneer zich keurig om de 4 uur en tussen de flessen door is hij steeds vaker wakker en helder (heel gezellie).
 
Hoi,
Op zich vind ik het niet gek dat een baby van 5 weken nog niet altijd doorslaapt 's nachts.Ik denk dat jouw kleintje nu juist de overgang van de dag naar de nacht gaat snappen; hij krijgt een dag/nachtritme en gaat 's nachts steeds langer slapen. Wat bij ons heeft gewerkt is om de flesjes in de nacht af te bouwen. Steeds 10 cc minder geven. Ze hebben de nachtvoeding namelijk op een gegeven moment niet meer nodig en dan komen ze puur uit gewenning. Het kost wel even wat tijd, maar als je elke nacht iets minder voeding geeft dan werkt dat volgens onze ervaring prima!
Wij hebben onze dochter nooit meer wakker gemaakt voor haar laatste voeding rond 23 uur als ze op dat moment sliep. Deden we dat wel, dan kwam ze prompt 's nachts ook weer. Nu krijgt ze om 19 uur haar laatste fles en slaapt dan klokje rond (ze is nu bijna 6 maanden).
Succes er mee en het komt goed!
Groeten van Simone; mama van Mees (1,5) en Fien (6 mnd)
 
Hoi Anje,



Het 'avondslaapje' zoals je dat beschrijft klinkt me heel bekend in de
oren, onze dochter deed dit ook voordat ze door ging slapen. Ik vond
het altijd heel prettig, want zo had ik altijd een rustige avond en
maar één nachtvoeding. Natuurlijk vond ik het heerlijk toen ze helemaal
doorsliep, maar dat was met vier maanden. Waarschijnlijk heeft jouw
zoon gewoon nog een nachtvoeding nodig, hij is nog zo klein! Het is
heel normaal om dan nog wat te 'modderen' met een ritme, je zult zien
dat dat vanzelf wel komt. En dan kan het trouwens ook zo weer
veranderen, dus je daarop vastpinnen heeft weinig zin. Het gaf mij heel
veel rust door maar gewoon te accepteren dat je met een baby niet alles
kan plannen (vond ik in het bgin heel erg moeilijk...).

Volgens mij kun je best je zoontje aan laten geven wanneer hij wil
voeden. Hij drinkt nu al zo regelmatig, dat doorslapen komt vast wel
binnenkort! En misschien ook wel niet, maar dat is ook helemaal niet zo
gek de eerste maanden. Die regelmaat komt vanzelf wel, met of zonder
(een beetje) sturing.



Dus helaas geen gouden tip, maar misschien heb je toch wat aan m'n verhaal?

Succes,



Maaike



Dus helaas geen gouden tip...





 
Hee meiden

Harstikke bedankt voor de tips, ik ga ze ckr wel proberen, maar niet allemaal tegelijk.
We moeten morgen naar de vk voor nacontrole en di naar het CB. Daar wil ik het een en ander ook vragen. En inderdaad ons mannetje is nog zo klein.
Nogmaals bedankt!!!

Anje
 
Terug
Bovenaan