hogebloeddruk :-(

Hoi

net terug van de VK. Ik zit nu op het maximale bloeddruk en moet woensdag terugkomen om het nogmals te laten meten. Ik voel mij verder goed en geen eiwit in mijn urine. Enige waar ik wel last van heb is heel veel vocht. Sinds  vorige week heb ik  ook hierdoor last van slappende en pijnlijke  handen en vannacht kreeg ik daarbij  pijn in mijn schouder en kon alleen in een houding  slapen. Dat ging natuurlijk niet goed dus niet veel geslapen. Ik hoop dat de hoge bloeddruk hierdoor komt. Ik mag voor de verloskundige niet ingaan op mogelijke nesteldrang dus rustig aandoen. Trouwens is mijn kindje  nog niet ingedaald - dacht ik  wel dat ie was omdat ik wel last heb gehad van steende pijn, maar  het  moet nog komen. Zijn er andere die last hebben van hoge bloeddruk?  

Mor74 - 37 weken vandaag    

Hoi hoi,

Nee, ik heb geen ervaring met hoge bloeddruk, wel met laag.
Rustig aan doen! En evengoed wel blijven drinken.

Ik hooop dat het woensdag wat gezakt is!

Succes!

Groetjes Sientje

Hoi Mor!
Ik heb al sinds het begin van mijn zwangerschap last van hoge bloeddruk. Heb ook heel snel medicijnen ervoor gekregen, die houdt hem redelijk onder controle. Mijn bloeddruk schommelt nu, een paar weken terug was het bv 145/90, en nu is ie weer 120/70. De medicijnen doen gelukkig zijn werk.
Volgens mij is dat ook de eerste stap die de gyneacoloog (als je wordt doorverwezen) onderneemt, je medicijnen geven. Voor de rest moet je de volgende symptomen in de gaten houden:

- in eens heel veel vocht vasthouden in voeten, enkels, handen en polsen (die hoort natuurlijk ook wel een beetje bij zwanger zijn, maar ook bij hoge bloeddruk)
- heel erg misselijk
- een gevoel alsof er boven op je buik, bij je middenrif een te strak elastiek zit
- veel hoofdpijn

En onthou daarbij dat je voor de rest geen enkele invloed op die bloeddruk kan uitvoeren. Je onderdruk kan iets naar beneden gaan door rust, maar het helpt niet altijd. Zoutloos eten helpt ook niet.

Ik denk elke keer dat het veels te hoog is, maar dan valt het weer mee... die onzekerheid is stom. Zeker omdat je het mogelijk niet voelt.

Je wordt er in ieder geval enorm onzeker van.

Sterkte! en als je twijfelt, gewoon even laten opmeten... kan bij je huisarts, de eerste hulp, je verloskundige...

Hoi Mor,

Dat is wel vervelend. 2 jaar geleden was mijn bloeddruk ook wat hoog, maar niet alarmerend hoog. Ook hield ik toen vocht vast. Gelukkig was er verder niets aan de hand en is alles normaal verlopen. Bij mij kwam de verhoogde bloeddruk door het hete weer wat we toen hadden.

Doe het lekker rustig aan en probeer je niet al te druk te maken.

Groetjes,
Susan

Hi Mor!

Toen het en paar weken terug zo het was had ik ook een verhoogde bloeddruk, duizelig, algeheel rot voelen en enorm veel vocht vasthouden. Ik voel me nu weer prima en mijn bloeddruk was gisteren ineen 100/60, die is de hele zwangerschap nog niet zo laag geweest! Dus doe gewoon rustig aan wie weet is het voglende week weer weg!

xx Mara

Bedankt voorde reacties -geeft toch wat rust! Was gisteren voor een extra controle bij de VK en bloeddruk was nu goed 120/80 tegen 140/90 van maandag. Ook is  kindje inmiddels  ingedald en ik heb afgelopen 3 nachten meer geslapen dan de nachten daarvoor. Vorrige week kreeg ik een paar vervelende berichten van goede vriendinnen en ik denk dat ik daar ook op heb gereageerd. Steeds vervelend maar nu toch een beetje op afstand.

Liefs

Mor74

Hoi Mor,

Fijn om te horen dat je bloeddruk weer een stuk is gezakt. Blijf het lekker rustig aan doen en probeer inderdaad afstand te nemen van die vervelende opmerkingen van je vriendinnen. Wel heel zuur dat juist je vriendinnen dat nu doen! Terwijl je juist hun steun goed zou kunnen gebruiken! Maar jij en je kindje zijn nu het belangrijkste!

Groetjes,
Susan

Sorry, misschien begreep ik je verkeerd. Ik had "vervelende opmerkingen" in mijn hoofd zitten, maar zie nu dat het vervelende berichten zijn. Waren die op jou gericht, of zijn het vervelende dingen die je vriendinnen meemaken? Want als het vervelende dingen zijn die je vriendinnen meemaken, dan is het logisch dat je je daar druk om maakt. Je wilt ze dan toch helpen voor zover dat kan.

Maar toch blijven de gezondheid van jou en je kindje nu natuurlijk het belangrijkste. Probeer toch nog, ondanks de tegenslagen, te genieten van de laatste loodjes.

Succes meid,

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan