Hond en baby!

Het is nog wat vroeg, maar ik ben mij nu al aan het afvragen hoe straks de hond goed te laten wennen aan de nieuwe gezinssituatie.

Wij hebben een vrouwtje van bijna 5 jaar. Ze is erg lief, maar wel gewend om al onze aandacht te hebben! Zelfs als wij samen zitten, wringt ze zich er tussen. Vinden we erg lachen, maar met een baby wil ik geen enkel risico nemen, maar wil onze hond ook niet tekort doen.

Wie heeft ervaringen, tips? Bij voorbaat dank en groet! Ayleen

Hey ik heb een soortgelijk topic geopend op hyves en dit waren enkele reacties.

De hond laten wennen door hem/haar aan een vieze luier te laten ruiken.

De hond met het kind (wel in de box en jij binnen afstand dat je in kunt grijpen) alleen laten.

Ik heb zelf een bordeauxdog die hetzelfde gedrag vertoont.......ze is door en door verwend

Vind het zelf ook eng, tis nl best een grote hond die wisselend op kinderen reageert.
De een moet ze niet (laat ze ook duidelijk merken) en de ander daar gaat ze voor door het vuur, die kunnen alles met haar.....

Het blijft natuurlijk een dier.....en die werken met rangorde......we kunnen hooguit hetgeen hierboven staat proberen en hopen dat het goed gaat........blijft moeilijk

Hoi,

Ik hoor wel niet thuis maar wil wel even reageren.
Wij hebben onze hond tijdens de zwangerschap van ons zoontje overal bij betrokken.
Met behangen van het kamertje de meubels in het kamertje zetten en noem maar op.
Ook hebben wij na een uurtje dat onze zoon geboren was de hond laten kennis maken met onze zoon.
De kraamvisite hebben we verteld dat ze de hond eerst even gedag moesten zeggen en niet zo door stuiteren naar boven zeg maar om eerst naar de kleine te gaan kijken.
Dus mijn tip alles waar de hond bij kan zijn qwa voorbereidingen gewoon bij laten.
De hond is zelfs tijdens de weeen nog een poos bij mij boven geweest totdat de verloskubdige mijn vleizen had gebroken toen hebben wij hem beneden in de kamer gedaan.
Er wordt zelfs beweerd als je hond een poepluier van je kind opeet dat hij het kind volledig accepteerd.

Groeten Saskia

hallo

ik heb 2 jack russels en de ene gaat naar mijn zus omdat hij niet te vertrouwen is met kinderen heel onzeker en bang hondje. en de andere blijft gelukkig gewoon.

krijg van mijn zus hond en kind op dvd om me voor te berijden maar ze doet het heel goed en ja ze is verwent.

doei lucy 16,2 weken

Hoi hoi,

Wij hebben ook een hond en zijn zwanger van ons 1e kindje. Onze hond kan erg goed met (kleine) kinderen overweg, maar kan me ook voorstellen dat een eigen kindje toch ietsje anders is.

Wat hieronder al beschreven staat is denk ik wel belangrijk, betrek je hond bij het kindje, de kinderkamer etc. Onze hond komt normaal niet boven, maar toen ik in het begin van de zwangerschap de griep kreeg kwam ze me toch wel zoeken boven. Ik heb haar toen ook niet weggestuurd.
Als de kleine geboren is, dan is het denk ik wel goed om je hond uitgebreid de kleine te laten besnuffelen. Belangrijk is denk ik ook om je hond niet constant weg te duwen van de kleine, want dan kan de hond jaloers worden of denken dat hij niet bij de kleine in de buurt mag zijn. Dit laatste kan lastig worden als de kleine gaat kruipen richting hond, dan kan hij gaan grommen (als bescherming van zichzelf, hij heeft immers geleerd dat hij niet bij kinderen mag). Dit hebben vrienden van ons gehad en dat valt een hond niet af te leren.

Zelf zijn we er positief over dat het goed gaat met de hond en de baby straks.

Maar je vraag kan je naast dit forum ook met de vk bespreken. En misschien is er ook een hondenschool oid bij jou in de buurt die je advies kunnen geven.

Fijne zwangerschap en ik ben benieuwd naar de overige adviezen.

Groetjes Sylvia

Hoi!

Hier een ervaringsverhaal!
Wij hebben sinds oktober ons eerste kindje en we hebben al 5 jaar een hond. Ontzettend lief, maar ook strontverwend. Hij slaapt zelfs bij ons op bed! Hij was en is ook ons eerste ''kindje''. En zo werd hij ook min of meer behandeld.
Wij hadden dus ook het ''probleem'' kind en hond. Ik ben zelf in het ziekenhuis bevallen en moest daar ook even blijven. Mijn vriend heeft de volgende dag het pakje wat mijn dochter direct na de geboorte aan heeft gekregen bij de hond in de mand gelegt. Hij werd er helemaal enthousiast van en heeft het pakje zelfs mee naar bed genomen, waar hij er de hele nacht op heeft liggen slapen.
De derde dag heeft mijn vriend een poepluier mee naar huis genomen en die aan de hond laten ruiken.
De vierde dag kwam ik thuis. Ik heb onze dochter even aan mijn vriend gegeven en eerst zelf de hond uitgebreidt geknuffeld. Daarna ben ik op een stoel gaan zitten met mijn dochter op schoot en is mijn vriend bij de hond gaan staan. Vervolgens heeft de hond haar uitgebreidt besnuffeld en was het goed.

Wat betreft de hond overal bij betrekken: WIj wilden niet dat de hond op mijn dochters kamertje zou komen als ze eenmaal geboren was. We hebben er dus bewust voor gekozen de hond al tijdens mijn zwangerschap de toegang te weigeren. Hij maakt hier geen punt van, hij weet niet beter. Verder moet je er inderdaad voor zorgen dat de kraamvisite eerst de hond gedag zegt en dan pas naar de baby gaat kijken. Dat was vroeger ook zo, dit kun je niet zomaar omgooien.

Tegenwoordig ligt mijn dochter gewoon op een kleed op de grond. De hond en de katten gaan meestal gezellig aan de zijkanten van het kleed liggen toekijken hoe mijn dochtertje ligt te spartelen en te draaien. Alleen als ik even de kamer uit moet, al is het maar 2 tellen, dan neem ik de hond mee.

Je weet immers maar nooit....

Ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal.
Liefs Wanda

Hoi Hoi,
Als eerste wil ik zeggen dat ik het heel goed vind dat je er nu al mee bezig bent. Heel veel mensen denken hier te laat aan. Idd de hond zoveel mogelijk erbij betrekken, is de beste manier om er mee om te gaan.
Ik ben het niet met alles eens wat hiervoor geschreven staat. Zo zou ik nooit de hond en baby alleen  laten. Ook niet als je binnen een kleine afstand bent. Een hond kan heel snel bijten en ook al sta je er dan dchtbij, je bent dan niet op tijd om in te kunnen grijpen. Het is idd  wel belangrijk om je hond bij je te laten als de baby bij je zit. Zeker niet wegduwen!
Verder zou ik niet tegen mijn bezoek zeggen dat ze eerst de hond moeten begroeten en dan de baby. Daarmee zeg je tegen de hond dat hij hoger in rang staat dan de baby. En een ranghogere mág een ranglagere bijten! Dit hoeft niet, maar hij mag het dan wel.
Ik kreeg ook  als tip om ook leuke dingen met de hond te doen, juist als de kinderen erbij zijn. Zo  gaat hij de kinderen ook associeren met leuke dingen.
Veel succes.
Sil  

Hoi,

Ik wil even op het laatste berichtje reageren.
Een baby/kind is altijd een ranglagere voor een hond. Alleen als jij er zelf bij bent kun je je kind een "hogere" rang geven. Maar dit is dan afhankelijk van jouw aanwezigheid. Zodra jij de kamer verlaat, staat het kind automatisch weer in een lagere rang dan de hond.

Ik heb even gegoogled en een heel duidelijk artikel hierover en dus ook of de visite nu wel of geen aandacht aan de hond moet geven kun je vinden op de volgende website.

http://www.dogweb.nl/gedrag/inhoud.html

Hieronder vind je een kopje honden en kinderen en daarbij heb je een heel specifiek artikel over baby op komst.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes Elise

Terug
Bovenaan