Hoofdje te klein

<p>Hallo, </p><p>Vandaag een groeiecho gehad met 32 weken zwangerschap.  Dit is de 2e keer dat er werd geconstateerd dat t hoofdje aan de kleine kant is.( onderste lijn in de curve) dit keer buigt de groei ook iets af. Over 2 weken wederom een echo. Ik ben er echt van geschrokken zeker als ik lees dat het kan betekenen dat de baby een handicap heeft. Ik ben heel benieuwd naar anderen die dit ook hebben meegemaakt en hoe dit uitgepakt heeft. </p><p> </p><p>Groeten Karin</p>
 
Ik heb dinsdag voor de 2e keer een groeiecho gehad en die liet ook zien dat het hoofdje en het beentje te klein waren. Bij de 20 weken echo zat ze nog boven het gemiddelde en nu buigt de lijn zich inderdaad af naar beneden. Morgen een onderzoek bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Een afbuiging van de groei kan meerdere oorzaken hebben. Als je je echt zorgen maakt is het nooit verkeerd om dat aan te geven bij de VK en het is altijd belangrijk om te letten op de bewegingen van de baby
 
Onze dochter is net 1 en zit op de -1 lijn. Ik heb ook maar een klein bolletje, dus ze zal het wel van mij hebben. Wel handig met persen hoor ;) Ik voelde niet eens dat het hoofdje stond haha! 
 
Ik wil niet zeggen dat er per se niks aan de hand is, maar ons zoontje had in verhouding ook een kleiner hoofdje. Helemaal in orde geboren, bijna 2 en nog steeds kerngezond. 
Zeker met echo's later in je zwangerschap wordt het steeds moeilijker om 'grootte' goed in te schatten, ze krijgen het nu eenmaal minder goed in beeld.
 
Hier eentje waarbij ze bij de 20 weken echo zeiden dat het hoofd onder gemiddeld, buikje bovengemiddeld en benen onder gemiddelde waren. Hij is er gewoon goed uitgekomen hoor ☺️
 
Hebben ze gezegd dat dit duidt op een afwijking? Heb je zelf een groot hoofd?
Ik heb ook een klein hoofd. Dochter heeft de lengte van haar vader (hij is bijna 2 meter) en had een klein koppie. De verhouding klopte ook niet helemaal in de curve. Lengte en gewicht boven gemiddeld, hoofd net onder gemiddeld. Nog steeds. Totaal gezond kind. Gewoon verschillende genen meegekregen. Ik zou het proberen een beetje los te laten. Er hoeft niet iets aan de hand te zijn. 
 
Ikzelf heb dit niet meegemaakt, maar mijn moeder wel (met mij). Ook zij is toen heel erg bang gemaakt en heeft een hoop extra onderzoeken gehad, maar ik ben kerngezond hoor (al zeg ik het zelf haha). Je ziet er ook niets van, ik heb gewoon een fijn hoofdje.
Achteraf was het eigenlijk heel logisch dat ik een klein hoofd had, zo heeft mijn vader bijvoorbeeld ook een klein hoofd. Nu ik zelf zwanger ben, ben ik al door mijn moeder gewaarschuwd dat ik niet te hard moet schrikken als dit ook bij mijn kindje geconstateerd wordt. Wij hebben gewoon niet zulke grote hoofden in de familie.
Hopelijk valt het bij jouw kindje ook allemaal mee en krijg je snel goed nieuws!
Xx
 
Mijn dochtertje zou volgens de echo bovengemiddelde benen, gemiddeld buikje en een zwaar beneden gemiddeld hoofdje hebben.. Maar toen ze geboren was bleek ze helemaal perfect in verhouding te zijn :)! De metingen zijn zo specifiek en als de baby net een beetje gedraaid ligt kan het al meteen een boel schelen! Grote kans dat er helemaal niks aan de hand is!
 
Terug
Bovenaan