Hoofdje te klein

Nee geen nipt test gedaan. Dus daar kan ik niks over zeggen. Het hoofdje wijkt nog niet extreem af en zit net ietsje onder de onderste lijn van de curve. Al mijn kinderen hadden een klein hoofd, niet te klein. Ikzelf heb ook geen groot hoofd. We wachten af. 
 
Hier ook een kindje met een (heel) klein hoofd. Bij 20 weken nog net iets onder gemiddelde, maar nu met 33 weken ver onder de onderste lijn (p0,9). Deze week een extra echo bij de gynaecoloog, maar verloskundige gaf aan dat er geen reden tot zorg is, omdat een eventuele afwijking bij de 20-wekenecho zou zijn gezien.
Wel ligt mijn kindje al vrij diep met zijn hoofd en dat maakt de meting lastiger. Zelf heb ik ook een klein hoofd (lees: de skihelm van 9-jarige dochter past mij ook), dus ik maak me niet heel veel zorgen.
Dat advies wil ik je dan ook graag meegeven: maak je geen zorgen zolang de verloskundigen dat ook niet doen. Je hebt nu eenmaal uitersten nodig om een gemiddelde te kunnen bepalen. Slechts 1 op de 100 kindjes zit precies op het gemiddelde lijntje ?.
 
Ik heb het tegenovergestelde probleem gehad, mijn kindje zit met zn hoofd op de 99% lijn, tijdens de zwangerschap begon dat al flink voor te lopen en vanaf de geboorte is het al helemaal zo. Ook dat zou een aanwijzing zijn voor allerlei afwijkingen. Maar mijn vader heeft gewoon een erg groot hoofd en mijn hoofd is ook iets groter dan gemiddeld. Zit gewoon in de familie denk ik, want mijn zoon is net als mijn vader en ik helemaal gezond.
 
Hoihoi, mijn kind loopt volgens mijn verloskundige 2 weken voor op groei.. en een groter buikje.. volgens mij is er altijd wat..

Vriendin van me kreeg te horen dat haar baby klein was en mogelijk syndroom van down zou hebben.. paar echos later was er niks meer van te zien.. das dan weer t nadeel van deze tijd.. al dat meten en die echos... want ik heb t idee dat er meestal niks aan de hand is.. afwachten maar!!!
 
Inmiddels ben ik bevallen van mijn zoontje. Het hoofdje is inderdaad aan de kleine kant, maar helemaal in verhouding met de rest van zijn lijfje.
En nog veel belangrijker: hij is kerngezond.
Op de echo's zat hij onder het onderste lijntje (hoofdje zelfs onder de P1), maar bij de geboorte (40+5) was hij 50cm en 3300 gram.

Overigens hebben wij ons nooit heel veel zorgen gemaakt, aangezien de verloskundige en gynaecoloog die ook niet echt hadden.

Hopelijk worden jullie babies ook allemaal gezond geboren, ondanks hun kleine hoofdjes!
 
Terug
Bovenaan