hoofdomtrek te groot / te snel gegroeid...

Hallo.
Vorige week ben ik met m'n dochter bij het cons.buro geweest en ze is gegroeid volgens de richtlijnen. Altijd nét iets boven het middelste lijntje vd curve.
Maar nu was haar hoofdje ineens wel erg snel gegroeid. Ze hebben 2x na gemeten en ik moet over een maand extra op controle, maar het baadt me best zorgen.
Normaliter groeid het hoofdje ong 1cm in omtrek, bij haar was dit het dubbele, dus 2 cm in één maand. Haar hoofdje is qua vorm wel normaal en ze ontwikkelt zich ook goed maar toch...
Heeft iemand hier wel vaker van gehoord of er ervaring mee? Of hoef ik me geen zorgen te maken? Het maalt maar door m'n hoofd, wordt er gestoord van, een maand wachten tot de volgende contr duurt nog zo lang.

He!

Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt...........misschien een ideetje om even een afspraak te maken bij je huisarts? Om om uitleg te vragen, misschien kan die je wat gerust stellen??
Verder heb ik er geen ervaring mee, maar het is gewoon ontzettend vervelend om je zorgen te moeten maken om je ukkie, daar weet ik wel vanalles vanaf..............en ik vrees meerdere moeders met ons.

Sterkte,
Liefs Rimke

Hier ook een baby met een hoofd iets groter als gemiddeld. Niet dat 't hard gegroeid is, daar ben ik niet bekend mee.
Maar kan het ook niet verschillen per meting? Het wordt natuurlijk altijd uit de losse pols gedaan. Misschien hadden ze vorige keer de cm wel te hoog om gedaan...
Nou ik kan me voorstellen dat je liever gerust gesteld wordt, en idd kun je het bij huisarts proberen.

Hoi

ik heb even de metingen van Celeste gevonden die nu 6 maanden is. Er is een sprake van 2 cm groei tussen twee consultatiebureaubezoeken maar misschien is dat'normaal in de eerste maanden. Sowiezo klingt 2 cm ipv 1 in mijn oren niet overdreven maar ik heb ook geen  ervaring of kennis van dit sort zaken.
Celestes groeicurve:

Bij Geborte: 3945g 52 cm lang, hoofd: niet gemeten?
4,5 week: 4800g 58 cm lang, hoofd: 38 cm
7 weken: 5115g 58,2 cm lang, hoofd: 38,5 cm
10 weken: 5580g, 60,5cm, hoofd: 40,5 cm
14 weken: 6135g, 62,2cm, hoofd: 40,8 cm
18,5 weken: 6695g, 65cm, hoofd: 42,5cm
26 weken: 8005g, 67,5cm, hoofd: 44,5cm

Op de cb hebben ze nooit  iets gezegd over te snel of te weinig groei.
Ik hoop echter niet dat de groei van 2 cm van je dochter erg is!!!
gr
Mor74

hallo dames

Tarik is van 1 augustus, hij is dus nu 6,5 mnd
tegen mij zeiden ze ook op het cb dat zijn hoofd iets groter was dan het gemiddelde.
zou wel weer iets nieuws zijn waar ze nu over gaan zeuren op het cb ze hebben altijd wel wat.
de laatst controle was 2 feb

hij was toen
8300 gram
68 cm
en de hoofdomtrek was 44,8
mvg mascha

Bij ons was het net andersom, zijn hoofdje was minder snel gegroeid dan de rest. Zit ook onder het gemiddelde. De arts maakte zich nog geen zorgen, want ze zei het kan zijn dat hij nu zijn eigen lijn kiest en die blijft volgen.

Bij een te klein hoofd krijgen de hersenen te weinig ruimte. Ik maak me totaal geen zorgen, want onze kindjes hebben gewoon kleine koppies, al tijdens de zwangerschap. En zijn fontanel is nog goed open.

Sterkte en ik zou me nog niet teveel zorgen maken.
Groetjes junimama.

Hoi,

Wij zijn gisteren naar het CB geweest en de arts zei dat hij eigenlijk alleen naar de hoofdomtrek kijkt als de curve echt helemaal buiten de groene lijnen valt. Het komt slechts zeer zelden voor dat kinderen hierboven of onder komen.
Zolang ze nog tussen die lijnen zitten is het gewoon een kwestie van erfelijkheid. Als jullie 'grote' hoofden hebben, zal je kindje dat ook hebben.
Maar inderdaad, als men zoiets zegt over je eigen kind dan is dat niet leuk om te horen...

Groetjes April

Terug
Bovenaan