Hoog Sensitieve Peuters, modegrill???

Ik heb het boek al gelezen!
Maar dan nog verander ik niet van mening! Als jullie denken dat je kind HS is, dan mag dat natuurlijk. Maar ik zeg gewoon, ieder kind en mens heeft bepaalde kenmerken die zich in het extreme uiten. En sommige kinderen zijn gewoon niet gemakkelijk. Sommige kinderen hebben bepaalde 'vaardigheden' of een bepaalde denkwijze, zo zie ik het. En ik zie ze dus niet als HS. Echt, meer kan ik er niet van maken, en of ik jullie kwets, dat ligt toch echt aan jullie zelf. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik werk ook met kinderen, in het onderwijs, en heb dus ook ervaring met een kind wat dan HS zou moeten zijn. Het spijt me wel, maar ik vind het dus niet bijzonder en anders...ik heb gewoon voor ieder kind weer een andere benadering, dus ook voor dit kind in kwestie.
Ik vind het prima dat jullie overtuigt zijn van HS, alleen ben ik dat gewoon niet.
En dan kun je je ergeren aan zo'n discussie, maar ja das ook verspilde energie, je kunt het ook als interssant beschouwen, toch? En ik geloof wel dat jullie kinderen qua opvoeding, benadering moeilijker, of niet 'gemiddeld' zijn. Dat is met mijn zoontje ook wel het geval. Want geloof me, ik ben ook echt soms wanhopig en krijg van mijn omgeving ook vaak te horen dat ze zich over hem verbazen. En wat ik als zei: mijn zoontje scoort wel 18 punten van die lijst, die hij in het extreme heeft. Ik zie hem nog steeds als een doodnormale peuter, die gewoon moeilijker is.
 
quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-10-2007 13:55:05'));

Best Sjana,

Ik vind het jammer dat je na het lezen  over HSK kinderen en het doen van een test bij je kind, je nog steeds denkt dat het allemaal maar  een modegrill is.  Ik hoop echt dat je rekening houdt met de gevoelens van vele ouders die  nietsvermoedend bij jou komen vragen of je er rekening mee wilt houden dat hun kind een HSK is.  Als je dat onzin vindt mag dat. Maar dan hoop ik echt dat je iets anders gaat doen dan met kinderen werken.

Groet
M.

Ik ben in deze een  bezorgde ouder en een nog bezorger docent.


 
Beste Sjana,

Erg jammer hoe je reageert op het hoogsensitief zijn bij kinderen. Al helemaal als je in het docentenvak zit, want voor ouders is het erg belangrijk dat ze met deze informatie bij je kunnen komen. Ik heb respect voor je als je het een modegrill noemt, maar denk nou niet dat er overal een etiket opgeplakt wordt. Het is geen modegrill, maar het is iets wat nu meer bekendheid krijgt omdat de durf er is om het te vertellen en bekend te maken. Ik ben onlangs mijn eigen website gestart het heet www.kinderenvannu.nl daarin vertel ik dat mijn dochtertje hoogsensitief is, en wat ik en mijn dochter zoal beleven en meemaken thuis en buiten. Ik vertel en geef tips over hoe om te gaan met een hsk omdat ik dat zelf ook heb moeten leren. Je kunt 18 vragen goed hebben van het vragenlijstje, en je kind nog zo zien als een normale peuter want dat zijn hsk's ook, het zijn normale kinderen, die alleen terughoudender KUNNEN zijn, en sneller overprikkeld KUNNEN raken van gebeurtenissen. Dit kan ook op school gebeuren waardoor ze niet meer geconcentreerd kunnen werken omdat ze alles horen, zelfs gefluister van klasgenootjes, deze kindjes hebben SOMS een steuntje in de rug nodig, begrip en vooral zelfrespect.

Dus hou op met het roepen dat het een modegrill is, en respecteer dat hoogsensitief wellicht nog erg onbekend maar zeker bestaat. ADHD is toch ook geen modegrill? Dyslexie is toch ook geen modegrill? Waarom niet? omdat het erkende dingen zijn, Hoogsensitief zijn wordt nog niet erkend, maar dat gebeurd zeker wel, als er maar naar geluisterd wordt als een "normaal" iets, en niet als iets dat "zweverig" is.

Ik denk dat het inderdaad nog niet eens een slecht idee is, om een keer bij iemand in huis te zien hoe het is om met een hoogsensitieve peuter te leven. Pas dan denk ik dat je meer recht van spreken hebt.

Groeten Cyndie
www.kinderenvannu.nl
 
Hoi Sjana

Ik  schrik een beetje van jou felle reactie,en ik  hoop dan ook echt dat je niet van deze uitspraken doet op een ouderavond.Want het zijn ook gewone kinderen en niets meer dan dat en hebben ook recht  om als gewoon kind behandeld te worden.Ik neem aan dat jij toch ook het beste voor je kindje zou willen.  Als ouders hierover met jou komen praten,hopen ze vaak op wat begrip.En het is dan vaak al moeilijk genoeg om er met buitenstaanders over te praten.Wij hebben het geluk dat er bij ons op school ook gewoon mee om gegaan wordt en niet als een stoornis gezien wordt  of iets geks want dat is het juist niet.Ik denk ook dat jij te veel denkt dat dat wij zoveel anders omgaan met onze  kinderen dan jij,maar eigenlijk is dat helemaal niet zo,alleen moeten wij soms dingen iets duidelijker uitleggen of de kinderen op tijd  aangeven dat er iets veranderd.Dus qua opvoeding blijven  ze hetzelfde en krijgen ook een standje als stout zijn en krijgt de oudste van mij ook straf en moet ook gewoon weleens naar zijn kamer.Als jou kind onhandelbaar is probeer jij ook een betere methode uit die werkt bij jou kindje toch  en ook aansluit bij jou moedergevoel.En dat is wat eigenlijk ook wat wij ook doen hoor.Ons gevoel volgen en daar is toch niets mis mee?

Groetjes Angelique
                 
 
Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde: 'HSKers' zijn niet anders, maar ook normaal, alleen hebben ze bepaalde dingen waarmee je rekening moet houden! Dat zeg ik dus ook, jullie plakken er dus wél een label  op: HSK, en ik zeg alleen maar dat ik ze zo niet zie!
Jullie zeggen ook dat jullie niet anders opvoeden, dat doe ik dus ook niet in mijn klas en met mijn kind. Je houdt wél rekening met individuele verschillen, want dat vind ik heel belangrijk. Ik noem dan een kind geen HSK, maar heb er gewoon geen benaming voor omddat ik het allemaal niet zo vreemd vind. Ik denk dat dat juist mooi is dat ik het niet bijzonder, vreemd en moeilijk vind. Ik beschouw zo'n kind juist als normaal, maar houd wel rekening met ieder zijn persoonlijkheid!
Als docent mag ik dit allemaal denken en ook met mijn collega's zo bespreken. Maar ook jullie weten wel dat een docent dat zo nóóit tegen ouders uitspreekt, ben je gek!!! Ik respecteer absoluut dat die ouders dat zo zien van hun kind, en ik respecteer ook jullie en jullie visie.
Het is wel respectloos van sommigen hier om meteen een uitspraak te doen over mijn professionaliteit als onderwijzeres. Ik zeg ook niet over jullie dat het niet te hopen is dat jullie je kinderen verkeerd opvoeden...want ik weet zeker dat jullie allemaal het beste met je kind voor hebt.  
 
Ik  schrik een beetje van jou felle reactie,en ik  hoop dan ook echt dat je niet van deze uitspraken doet op een ouderavond.Want het zijn ook gewone kinderen en niets meer dan dat en hebben ook recht  om als gewoon kind behandeld te worden.Ik neem aan dat jij toch ook het beste voor je kindje zou willen.  Als ouders hierover met jou komen praten,hopen ze vaak op wat begrip.En het is dan vaak al moeilijk genoeg om er met buitenstaanders over te praten.


Je leest dus niet goed: ik benadruk dus juist dat ik ze als gewone kinderen benader en behandel. Dus heb ik ook begrip voor ieder z'n eigenaardigheden, om het zo maar te zeggen. En heb ik dus ook gewoon begrip voor ouders die over hun HSK komen praten. Alleen zie ik het niet als HSK. Ieder kind is gewoon uniek.
 
misschien zie ik het verkeerd hoor, dus cyndie en angelique corrigeer waar nodig!

hs kinderen zijn spiritueler ingesteld dan "normale" in hoeverre zijn wij allemaal normaal,
maar om het zo ff te noemen. dus ook overdag als ze aan het spelen zijn, op school zitten of waar dan ook, niet alleen thuis dus.

het is dan wel plezierig als er op school dan wel rekening mee gehouden kan worden of op zijn/haar level geredeneerd kan worden dat hij/zij even bij de les moet blijven.

soms zal je dat op een andere manier moeten doen dan bij een kind dat niet spiritueel in gesteld is. (je kan ook de kinderen kwetsen namelijk als je ze eventueel verkeerd beoordeeld.

ik wil hier niemand mee kwetsen of aanvallen dit is gewoon hoe ik erover denk, maar je mag wat ik in het begin al zei je mag me corrigeren.

liefs linda
 
Terug
Bovenaan