hoogbegaafdheid bij een kleuter

Hai meiden

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een vraag over mijn dochtertje. Mijn meisje zit nu sinds een jaar op het mkd nu liep zij altijd voor en pikte ze dingen snel en makkelijk op. Nu hebben ze op het mkd een iq test gedaan bij haar en daar bleek uit dat ze hoogbegaafd is. Ik ben opzoek naar ouders om ervaringen uit te wisselen en misschien wat tips te krijgen hoe je er het beste mee kan omgaan. Ik heb gisteren een dagje op het school meegelopen en je ziet dat ze best wel aangepast gedrag laat zien. Hoe gaan andere ouders er mee om. Mijn dochter word trouwens in feb 4.


 
Hoi,

Het is natuurlijk leuk om te horen dat je kind hoogbegaafd is, maar er zijn helaas ook veel valkuilen, een kind is niet graag anders, dus wil niet ondermaats presteren in de klas, maar ver bovenmaats is voor een kind net zo moeilijk..
Hoogbegaafde kinderen zitten in een hele andere dimensie denken anders over dingen na.. ik denk dat je heel bewust moet nadenken over de schoolkeus voor je kind,, ik weet niet waar je woont maar er zijn speciale scholen!
Ook leraren weten vaak niet hoe ze met dit soort kinderen om moeten gaan, het iq in onze familie is hoog en een neef en nicht van mijn leeftijd zijn hoogbegaafd, zij hebben een keer wiskundige sommen gekregen van een docent waar geen oplossing voor was, het was gewoon niet mogelijk, het was goed bedoelt, hij wist niks meer voor ze te verzinnen, maar dat heeft ze behoorlijk geraakt!
Ik weet niet hoever je kind hoogbegaafd is maar ik zou toch proberen nu al bepaalde dingen uit te zoeken, zodat je niet voor verassingen komt te staan!

Veel succes MJ
 
Ik ben dus een moeder met een kindje dat ook hoogbegaafd is. Jorick is ook getest en daaruit is gekomen dat hij (toen 3jr 8mnd) functioneerde in een leeftijd van 7,7 jaar. Je moet je eens voorstellen dat je als 3 jarige moet spelen met je leeftijdsgenootjes en daar totaal niets mee kunt, je kunt ze niet verstaan, de kinderen begrijpen jou niet, je vind puzzels leuk maar naar 1x ken je de puzzel door en door en kunnen ze je van alles wijsmaken maar je bent toch echt slimmer.... TJa nu zit hij in groep 2, hij heeft groep 1 voor de grap overgeslagen ( in februari word hij 5) Wij merken dat hij heel enthousiast is en alles wil leren en doen, maar dat de uitdaging er gewoonweg niet is. Nu hebben ze op onze school een zorgklas, voor meerbegaafde maar ook minder begaafde kinderen. Jorick is hier wel al voor aangemeld maar is nog niets voor gedaan. Dus vandaag ook weer met de juf gesproken en daaruit kwam dat Jorick graag lichamelijk contact zoekt, door knuffelen, prikken, duwen, stoeien... Maar helaas is hij de grootste uit de klas en de sterkste en kunnen de andere kindjes zich af en toe niet staande houden....

Tijdens mijn opleiding heb ik echt veel geleerd over de theorie van minder en hoog beghaafde kinderen, maar als je het in het echt mee maakt kom je zo heel af en toe voor moeilijke vragen te staan en zoals mijn zusje vanmiddag nog zei : Tja voor het kind is het moeilijk, maar voor jullie is het net zo zwaar.......

Je mag me altijd mailen, maar wat je ook kunt doen is eens op de site van Pharos nederland kijken.... Wij zijn hier lid van geworden, nog niets meegedaan, omdat het toch weer een stap is....
Mijn email is : jolanda801@gmail.com

Groetjes Jolanda
 
Ik heb een vraagje vanaf welke leeftijd en waar kan je kind op zijn iq laten testen want ik heb het vermoeden dat mijn peuter ook hoogbegaafd is maar ik weet niet waar ik dat kan laten testen. Hij heeft altijd al flink voor gelopen op zijn leeftijds genoten en snapt ook niks van hun en verveeld zich gewoon ronduit bij hun. Hij gaat sinds een week naar de voorschool en weet daar zelfs niet echt wat hij met die kinderen moet. Lodewyck begon al heel jong met praten en dan ook gelijk duidelijk voor buitenstaanders. Mijn moeder is pedagoge en die denkt ook dat hij hoogbegaafd is. Ik persoonlijk vind het best moeilijk want ik weet niet meer waar ik hem mee kan uitdagen want alles wat ik aan hem uitleg en vertel begrijpt hij gelijk en gaat het dan aan andere uitleggen hoe en wat. Zo weet hij al sinds vorig jaar {hij was toen 15 maanden} dat kuikens uit eieren komen en dat kippen en andere vogel soorten die leggen en dan broeden. Maar ook dat een rups een vlinder word en wat een rups daar voor moet doen. Dus als iemand mij kan vertellen waar ik hem kan laten testen en hoe oud hij daar voor moet zijn dan ben ik je heel dankbaar. Je kan me mailen op berberislief@zonnet.nl
 
Een IQ test bij een kind jonger dan zes jaar is absoluut onbetrouwbaar. Ik vraag me dus af waar jullie de kinderen hebben laten testen en of deze wel bekend is met hoogbegaafdheid.

Over het algemeen word ook het advies gegeven kinderen niet te laten testen als ze jonger zijn dan zes jaar en liefst nog een paar maanden.

Het verhaal van de driejarige die funktioneert als een kind van ruim zeven vind ik op zijn zachts gezegt heel erg vreemd. Namelijk na een IQ test word niet zomaar even gezegd of een kind funktioneert in jaren. Hoogstens vergelijkbaar met maar dat is met een driejarig kind, ook als hij/zij nog vier moet worden, echt niet te zeggen.

Ik ben wel benieuwd waar jullie kinderen zijn getest. Een wisc III zal sowieso niet zijn afgenomen.

Ook komt het hier op mij   nogal trots over: mijn kind is hoogbegaafd...en dan komt erook nog iemand reageren met een peuter?
Vraag me af of jullie daadwerkelijk weten wat hoogbegaafdheid inhoudt.

Ik heb zelf een zoon van nu 6,5 jaar en die is begin oktober voor het eerst getest. Hij liep vorig jaar februari bij een kinderpsychologe omdat kleuterjuf dingen begon te merken aan mijn zoon in de kleuterklas. Met name het vervelen en het af en toe agressieve gedrag (wat normaal is bij kinderen die niet begrepen worden op school)

De kinderpsychologe vond niets, behalve dat mijn zoon erg wijs was voor zijn leeftijd en dat we er rekening mee moesten houden dat hij weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Testen had nog geen zin, een WISC of SON is pas betrouwbaar rond ruim 6 jarige leeftijd, dus hij kon pas betrouwbaar worden getest in oktober. Hij werd in juni zes.

Helaas is mijn zoon hoogbegaafd met een IQ van 149. Ik zeg express helaas, om aan te geven dat het niet iets is om prat op te gaan.

Tuurlijk, je kind kan waarschijnlijk goed mee op school. Maar vergeet daarbij de bijkomende problemen niet. Een hoogbegaafd kind heeft het meestal niet leuk en makkelijk. Leeftijdsgenoten begrijpen hen niet, waardoor het hb kind agressief kan gaan reageren of zich juist kan gaan terug trekken. Een meester op school begrijpt hem of haar vaak niet, waardoor het kind express fouten gaat maken, ziek word, ofwel faalangstig word en gaat onderpresteren.
Deze kinderen komen vaak in het sbo terecht, juist omdat ze niet worden begrepen, niet op de juiste manier behandeld worden.

Ik zou zeggen google eerst eens een endje weg, dan word je wellicht wat wijzer in de term hoogbegaafdheid. Wij hebben ook flink moeten zoeken. Je ziet kenmerken in je kind en dan ga je zoeken. Er is aardig wat over dit onderwerp te vinden.

Helaas denken veel ouders dat het geweldig is als je kind hb is, echter ook een hb kind is een zorgleerling die heel goed begeleid moet worden. Erg genoeg dat daar niet zo tegenaan gekeken word. Zoals hier getikt word is erg stereotype. Trotse ouders......dat mag ook wel maar echt, google maar, een kind van drie mag en kan gewoon nog niet hoogbegaafd genoemd worden, hoogstens is er een ontwikkelingsvoorsprong die zich kan gaan vormen naar hb.

Er is een speciaal forum, HIQ heet het. Ik zal de link niet vermelden denk dat jullie zelf ook goed kunnen zoeken toch?

Op dit forum kom je erachter wat hb inhoudt, wat de gevolgen zijn, hoe moeilijk het kan zijn etc etc..........

 
Hé Kreamoontje,

Wil even reageren op jouw verhaal. Ik heb mijn verhaal over mijn zoon niet getikt om te zeggen dat ik trots ben op zijn hb. Nee, ik heb gereageerd omdat ik weet hoe moeilijk het is voor kinderen om om tegaan met hun hb. Mijn zoon heeft het echt vreselijk moeilijk gehad en nog steeds heeft hij het niet makkelijk.
Wij hebben onze zoon laten testen omdat er meerdere mensen (opgeleide) tegen ons zeiden dat hij anders reageerde op dingen en dat er meer in zijn mars zat dan dat ze hem konden bieden en of het niet een goed idee was om eens met een arts hierover te praten. Het eerste wat er dan in je opkomt is dat je naar de huisarts gaat. Deze is zelf bekend met hb kinderen en kon ons heel goed begeleiden en heeft ons doorverwezen naar de GGZ. Daar is een speciaal team die kinderen observeert en die ook de testen mogen en kunnen afnemen. Mijn zoon is getest met de RAKIT test en de SON-R en word opnieuw getest in de leeftijd van 6jr. Dus je kunt wel stellen dat wij niet zomaar zeggen dat hij hb is.
Ook op school krijgt hij extra uitdagingen en extra begeleiding wat voor hem erg prettig is en ook voor rust en structuur zorgt.

Tja en trots ? Ik ben trots op mijn zoon, ik ben trots dat hij zich staande houd en vind het vooral erg fijn dat hij is zoals hij is en dat hij hb is is voor ons ook niet leuk en dat wens je in eerste instantie niemand toe, maar als je goed begeleid word en dus idd HIQ en Pharos en Hint hebt om op terug te vallen voel je je niet alleen en kun je met je verhaal bij mensen terrecht die hetzelfde / bijna hetzelfde meemaken als jij.

Jolanda
 
Dankjewel voor je reaktie. Je bevestigd mijn vermoeden. Ik had al het idee dat het kind *getest* zou zijn door ggz. Een testen door ggz kun je vergelijken als een testen door Marant, als kinderen al op school zitten. Die verschillen zijn behoorlijk. Zeg ik uit ervaring helaas.

Bij een kind van die leeftijd kan je er niet vanuit gaan dat hij hb is, gewoon omdat de uitslagen zeer onbetrouwbaar zijn en dat kan je overal lezen en krijg je ook mee als je een psych spreekt buiten het ggz. Testen zijn op zeer jonge leeftijd niet betrouwbaar en wat jij noemt als (zoals ik het dan noem) funktie leeftijd klinkt echt heel erg onlogisch.

Ik zeg niet dat jou kind geen ontwikkelingsvoorsprong zou hebben, want dat weet ik helemaal niet, ik zeg alleen dat ik door ervaring wijzer ben geworden en door gesprekken met diverse psychologen en veel lezen erachter ben gekomen dat testen op jonge leeftijd echt onbetrouwbaar zijn en geen tot zeer weinig zin hebben.

Daarnaast mag en kan een RAKIT test pas afgenomen worden vanaf 4 jaar en 2 maanden. Doet een ggz dat eerder dan duid dat dus op nog meer onbetrouwbaarheid. Een RAKIT is op zich al zeker geen betrouwbare test, word vrijwel niet afgenomen laat staan als ze dit doen op een nog jongere leeftijd dan vier.

Het ggz is goed in labelen, zeker qua leeftijd aanduidingen, daar zijn ze dol op . Ik hoop dat je voor jezelf na kunt gaan dat het niet kan dat een nog geen vierjarige funktioneert op ruim zevenjarige leeftijd.

Dat je je al hebt aangesloten bij HINT en PHAROS lijkt mij ook echt voorbarig. kinderen van die leeftijd ontwikkelen zich echt nog veel te veel om te spreken van hoogbegaafdheid. Er zijn ook mensen die komen met dat hun kinderen bijv een score hebben van ruim 160.

Ook dit is zeer vreemd, aangezien de scores gaan tot 152. Verder word niet geteld, een test is dan onmeetbaar zeg maar. Ook dit kun je overal vinden.

En als laatste een kind met een score van boven de 130 is niet minder hb dan een kind met een score van 150. Deze verschillen schijnen volgens onderzoeken enorm klein te zijn maar dat terzijde.

Laat je kind als ie wat ouder is , als het nodig is, onderzoeken door een erkende psycholoog die thuis is in deze materie, en laat het ggz links en rechts liggen. Evenals Marant!
 
Hoi

Tja dat jij niet te spreken bent over GGZ of Marant (?) dat is iets persoonlijks...
Wij hebben onze zoon speciaal daarheen laten gaan, niet met het idee hij is hb maar meer er is iets aan de hand en zoeken jullie maar uit wat het is... Dus we hebben hem blanko laten gaan. Tuurlijk in ons achterhoofd al wel het een en ander uitgezocht. Ook zijn wij met onze bevindingen naar de psz geweest waar een andere instantie onze zoon heeft geobserveerd en een aantal malen apart begeleidt heeft. Dus ja, wij weten wel waar we het over hebben en zijn dus niet over 1 nacht ijs gegaan en hebben meerdere mensen gesproken. In onze beide families komt hb voor en ook met deze familieleden spreken wij heel veel. En op advies van GGZ, plusgroep Zwolle zijn wij dus lid geworden van een oudervereniging. Het is en blijft een persoonlijke situatie waar jij en ik niet over elkaar kunnen oordelen. En elk kind is een apart mensje, met zijn eigen rugzakje. Dit wil zeggen dat het een eindeloze discussie kan gaan worden en ik daar met mijn ervaring en persoonlijke bevindingen totaal geen zin in heb.
Laat ieder in zijn waarde, wat diegene ook beslist.

Jolanda
 
Terug
Bovenaan