Een IQ test bij een kind jonger dan zes jaar is absoluut onbetrouwbaar. Ik vraag me dus af waar jullie de kinderen hebben laten testen en of deze wel bekend is met hoogbegaafdheid.
Over het algemeen word ook het advies gegeven kinderen niet te laten testen als ze jonger zijn dan zes jaar en liefst nog een paar maanden.
Het verhaal van de driejarige die funktioneert als een kind van ruim zeven vind ik op zijn zachts gezegt heel erg vreemd. Namelijk na een IQ test word niet zomaar even gezegd of een kind funktioneert in jaren. Hoogstens vergelijkbaar met maar dat is met een driejarig kind, ook als hij/zij nog vier moet worden, echt niet te zeggen.
Ik ben wel benieuwd waar jullie kinderen zijn getest. Een wisc III zal sowieso niet zijn afgenomen.
Ook komt het hier op mij nogal trots over: mijn kind is hoogbegaafd...en dan komt erook nog iemand reageren met een peuter?
Vraag me af of jullie daadwerkelijk weten wat hoogbegaafdheid inhoudt.
Ik heb zelf een zoon van nu 6,5 jaar en die is begin oktober voor het eerst getest. Hij liep vorig jaar februari bij een kinderpsychologe omdat kleuterjuf dingen begon te merken aan mijn zoon in de kleuterklas. Met name het vervelen en het af en toe agressieve gedrag (wat normaal is bij kinderen die niet begrepen worden op school)
De kinderpsychologe vond niets, behalve dat mijn zoon erg wijs was voor zijn leeftijd en dat we er rekening mee moesten houden dat hij weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Testen had nog geen zin, een WISC of SON is pas betrouwbaar rond ruim 6 jarige leeftijd, dus hij kon pas betrouwbaar worden getest in oktober. Hij werd in juni zes.
Helaas is mijn zoon hoogbegaafd met een IQ van 149. Ik zeg express helaas, om aan te geven dat het niet iets is om prat op te gaan.
Tuurlijk, je kind kan waarschijnlijk goed mee op school. Maar vergeet daarbij de bijkomende problemen niet. Een hoogbegaafd kind heeft het meestal niet leuk en makkelijk. Leeftijdsgenoten begrijpen hen niet, waardoor het hb kind agressief kan gaan reageren of zich juist kan gaan terug trekken. Een meester op school begrijpt hem of haar vaak niet, waardoor het kind express fouten gaat maken, ziek word, ofwel faalangstig word en gaat onderpresteren.
Deze kinderen komen vaak in het sbo terecht, juist omdat ze niet worden begrepen, niet op de juiste manier behandeld worden.
Ik zou zeggen google eerst eens een endje weg, dan word je wellicht wat wijzer in de term hoogbegaafdheid. Wij hebben ook flink moeten zoeken. Je ziet kenmerken in je kind en dan ga je zoeken. Er is aardig wat over dit onderwerp te vinden.
Helaas denken veel ouders dat het geweldig is als je kind hb is, echter ook een hb kind is een zorgleerling die heel goed begeleid moet worden. Erg genoeg dat daar niet zo tegenaan gekeken word. Zoals hier getikt word is erg stereotype. Trotse ouders......dat mag ook wel maar echt, google maar, een kind van drie mag en kan gewoon nog niet hoogbegaafd genoemd worden, hoogstens is er een ontwikkelingsvoorsprong die zich kan gaan vormen naar hb.
Er is een speciaal forum, HIQ heet het. Ik zal de link niet vermelden denk dat jullie zelf ook goed kunnen zoeken toch?
Op dit forum kom je erachter wat hb inhoudt, wat de gevolgen zijn, hoe moeilijk het kan zijn etc etc..........